Idea (1) on,
Virtalähde: auton akku + aurinkopaneelit, tähän kysymys meitin neroilta, kuin monta tuollaista SPElektroniikan 12V paneelia meinaatte että tarvis olla että se saisi ladattua riittvästi virtaa pitämään asema pystyssä?
Huhheijaa, niitä saa olla ja saakin olla paljon.
Jos en väärin muista, auton akun ylläpitolataus pyörii siinä suunnilleen yhden Ampeerin hujakoilla. Tuosta kun laskee tehotarpeen, eli:
P = ?
U = 12V
I = 1A
P = U x I
P = 12V x 1A
P = 12W
Jos SP-Elektroniikan 12V ja 0.5W kennoja haluaa käyttää, 12 Watin maksimiteho saadaan aikaan 24 rinnakkainkytketyllä aurinkopaneelilla.
Tulee kuitenkin muistaa, että vaikka 12V syöttö siihen saataisiinkin noilla aikaan, akku tyhjenisi väistämättä, sillä akku joutuisi syöttämään virtaa kaiken sen ajan, mitä kennot eivät sitä lataa. Ongelmia tuossa on myös siinä, että jos akkua halutaan virallisesti ladata, tulisi virran olla luokkaa 2-3 Ampeeria, jolloin tarvittavien kennojen määrä (24 kpl) tuplaantuisi (48 kpl) tai triplaantuisi (56 kpl). Jos yhden kennon hinta on 8 Euroa/kpl, tulisi tuollaisen 12V/1A syöttökennostolle hintaa yksistään jo 192 Euroa. Tuplaa tai triplaa tuo summa tuosta vielä, ja aletaan olemaan sellaisissa lukemissa, että sillä hinnalla saadaan jo kunnollinen, kalliimpi aurinkokenno ja siihen kaikki tarvittavat virranrajoittimet ja muut vastaavat laitteet.
Hommassa on myös lisää ongelmia. Kennojen syöttämä 12V maksimijännite ei akun lataukseen taida edes riittää, sillä kennojen tulee myös voittaa akun oma jännite ensin (joka on tuo 12V) jotta latautuminen olisi mahdollista, joten kennojen pitäisi periaatteessa kyetä syöttämään akulle normaalin auton laturin tavoin 13-15V jännitettä. Lisää ongelmia tuottaisi myös se, että kennokolonnalle tulisi myös rakentaa esto takaisinvirtaukselle. Jos kennot lyö suoraan akun napoihin kiinni, siinä vaiheessa kennoista tulee kuorma akulle, eikä päinvastoin.
Huomiota tulisi myös kiinnittää siihen, että auringon paistaessa kennot luonnollisesti syöttäisivät sähköä myös sääasemakalustolle ja kaluston virransyöttölukemaa ei tule ylittää, tai koko konsepti lähtee savuna ilmaan, joten tuollainen kasa kennoja vaatisi myös virranrajoittimien rakentelua.
Idea on siis ihan hyvä paperilla, mutta jos sen haluaa kunnolla tehdä (mikä laitteen huoltovapauden ja itsenäisen toiminnan huomioon ottaen olisi myös tärkeää) siihen tulisi investoida rahaa aika kiitettävästi.