Noin lupaa Lempäälä-56 sääasema, vaikka minkälainen myräkkä olisi odotettavissa. En ole tutkinut, mistä tuo tieto luetaan, mutta Jäntti varmaan osaisi kertoa, miten tiedon saa pois sääasemien laajemmasta säänkuvauksesta. En edes halua olla ennustaja, vaan tehdä tilastoa todellisista säätapahtumista. Emme siis lupaa mitään, vaikka säänkuvaus niin väittää (ja väittää aina samaa). Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Ne, jotka ennusteita kaipaavat, voivat katsoa vaikkapa Ilmatieteen laitoksen Tampereen ennusteita. Joskus niistä joku sattuu oikeaankin.
Tieto sääennusteesta tulee sääasemaohjelmaltasi, perustuen sääasemasi antamiin tietoihin, josta ohjelma sääennusteen laskee itse. Sinun tapauksessa tilanne saattaa olla sellainen, että joko et ole kyseistä toimintoa kytkenyt sääasemaohjelmassasi päälle, sääennuste ei ole tuettu sääasemasi taholta tai anturien antamat tiedot ovat riittämättömät sääennusteen automaattiseen luontiin tai muu vastaava tilanne.
Sääasemaohjelmasi julkaisee säämittaustiedot clientraw.txt-tiedoston muodossa internetin suuntaan ja FinWX:n säätietojen lukijaskripti lukee, purkaa ja julkaisee säämittaustiedoston sisällön sokeasti. Sääennustetieto tulee clientraw.txt-tiedostoon numeraalisessa muodossa ja numerot ovat määritetty vastaamaan tiettyä ennustetta. FinWX:n skripti luottaa saatuun numeroarvoon ja julkaisee sitä vastaavat tiedot laajassa säätietosivussaan. Näinollen sinä et todennäköisesti ole vastuussa tuosta virheellisestä ennusteesta, vaan sääasemaohjelmasi.
Voin ottaa sen kokonaan pois käytöstä. Muutos näkyy seuraavassa FinWX:n sivustoa koskevassa päivityksessä.
Joo. Ota se pois. En nyt ehdi tutkia hommaa tarkemmin. Kivahan se olisi, jos mikä sää tahansa olisi "kuivaa ja selkeää", mutta en oikein usko, että ainakaan tämän foorumin lukijat ja kirjoittajat aivan ymmärtäisivät tämänlaista huumoria.
Vastuussahan minä olen siitä, mitä ohjelmani tarjoaa. Muistan aikanaan, että paikallinen rautakauppa lähetti minulle laskun lattateräksestä. Määrää en muista, mutta iso lasku tuo oli. Menin laskun kanssa rautakaupan laskutukseen ja tiedustelin, että milloin teräs tulisi, kun lasku jo oli tullut. Laskutustoimihenkilö ihmetteli, että eikö terästä ole näkynyt. Vastasin, että onneksi ei, koska en ole sellaista tilannutkaan enkä ikimaailmassa tulisi tarvitsemaan tuollaista teräsmäärää. Tähän toimihenkilö totesi, ettei asialle voi mitään, kun "se on tietokoneella näin". Sanoin, etten poistu, ennen kuin olette kirjoittanut hyvityslaskun vaikka käsin, jos ei kone osaa sitä tehdä. Kone osasi tehdä hyvityslaskun, eikä teräslaskua ole sen jälkeen karhuttu. Niin ne tietokoneet.
yka