Säteilysuoja ja sen tuuletin

Aloittaja weatherc, perjantai, 27.03.2009, 17:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

LainaaTuosta sinun käyrästä pisti silmään eniten tuo kastapisteen käyrä kun se ei ole reakoinut ollenkaan tuohon lämpötilan heilahduksiin kun ne yleensä myötäilevät toisiaan?
Hmm...Mielenkiintoista, kun katseli sun käppyrää niin aika samoissa %-luvuissa tuo kosteuskin liikkui...Täytyy ottaa talteen tämän päivän 24H käyrät jota WL tekee ja tutkailla...

Puita täälläkin on esteenä kuten näkyy tuosta aurinko-käppyrästä, olisi idea jota myös voisi kokeilla, koska mulla menee virta-piuha tuonne tolpalle lumen sulattamista varten sadekipossa, voisi kokeilla jos laittais tuulettimen hurisemaan sen avulla ajastimella eikä auringolla, tosin se vaatii toisen tuulettimen silloin koska virta joka sinne nyt menee on 12V. Rähmä kun mulla ei löydy mitään vanhaa prossutuuletinta laatikosta...

tito

Laitoin talvella tällaisen muuntajan http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=12768 sademittarinlämmitykselle ja nyt käytän sitä 12V laitetuulettimelle lämpötilamittauksessa. Tarvittaessa voi käyttää ajastinta sammuttamaan se yön ajaksi.

weatherc

Tutkailin tuota tämän päivän WD-käppyrää niin yksi asia tuli heti mieleen, se ropelli ei pidä viileenä. UV-anturista (oranssi viiva), joka on ihan lämpöanturin vieressä eli samat "varjo"-olot, näkee sen hyvin, kun varjoa tippuu lämpötila ja kun paistaa nousee lämpötila. Sen näkee parhaiten mustien nuolien kohdalla.

LainaaTuosta sinun käyrästä pisti silmään eniten tuo kastapisteen käyrä kun se ei ole reakoinut ollenkaan tuohon lämpötilan heilahduksiin kun ne yleensä myötäilevät toisiaan?

näyttää siltä kun kosteus nousee samaan aikaan kun lämpötila laskee (varjoa) ja siten kastepiste pysyy lähes samana. Tuon vois selittää se että voipi olla että tuuletin lakkaa kokonaan hurisemasta kun varjoa. Sen huomasin että kun laitoin tuon ropellin niin kostues tippui muutaman prosentin.

UV:sta kiinnostuneille; päivän korkein oli 2.5

weatherc

Säteilysuoja Vers 2  ;D

Vaihdoin Davisin suojan siihen itse tehtyyn "kukkalautas"-suojaan. Elikkä, tuulettimena on normi 80 mm kotelotuuletin jonka ulkokuren halkasin että se sopii paremmin lautaseen kiinni. 2 Ylintä sekä 2 alinta lautasta ovat kokonaisia ilman reikiä, anturi on kiinni alimmassa reikälautasessa sekä tuuletin ylimmässä reikälautasessa, välissä on 1 tyhjä reikälautanen.
Tuuletin saa virtaa 6V vanhasta Ericssonin kännykkälaturista johon on tarkoitus laittaa ajastin. Kyseistä virtajohtoa käyttää talvella myös sadekipon lämmitin.

En kiinniitänyt sitä Davisin sadekippoon vaan kiinntys on "kukkapurkkimainen" eli roikkuu sellaisessa kukkakoukussa sadekipon alla (johtuen anturin lyhyestä johdosta) :)

Pikavertailu varjossa olevaan Oregoniin osoitti että Davis oli noin asteen verran viileämpi joka vaikuttaa ihan ok:lta ottaen huomioon että Oregoni on terrassin pöydällä lähellä talon seinää. Todellisen tuloksen näkee vasta huomenna jos aurinko paistaa.

meteorologi

Minä taas yritän par'aikaa siirtää lämpömittaria koillispuolelle.
Entinen lounaspuoli on pahin mahdollinen paikka sille.

Tuulentinta tuskin tarvitaan, sillä nytkin mittariin osuu kova puhuri.
Vertailun vuoksi lämpö ennen siirtoa lounaspuolella: 7,3; nyt koillispuolella: 2,9.
:)

weatherc

LainaaVertailun vuoksi lämpö ennen siirtoa lounaspuolella: 7,3; nyt koillispuolella: 2,9.

Aika hyvä erotus :)

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 15.04.2009, 19:03


Aika hyvä erotus :)

Jep.

Nyt mittari on saatu lopullisesti koillispuolelle.
Toivottavasti nyt alkaa tulemaan realistisempia lukemia. Siihen on myös mahdollisuus, sillä aurinko ei paista kuin ihan aamulla mittariin päin.

weatherc

#37
Itse tein tässä tietokone-romujen siirtelyn lomassa ( ;D) mielenkiintoisen havainnon tänään kun aurinko osui siihen suojaan tuossa iltapäivällä. Lämpötila nousi sellaiset 0.3 astetta ja se vaikka on tuo 12V ropelli hurisemassa laturivirralla. Suojana on se itse tehty versio.

Testasin samalla kun oli kaikki romut sammutettuna että mitä tuo laturi vie virtaa, 3 wattia.
Yleensä tuo mun mittari mittailee koko sääaseman virrankulutusta (Davis, ADSL-purkki, tietsikka, UPS, ulkoinen kovalevy). Yhteensä nuo "irtoromut" syö sellaiset 37 wattia silloin kun ei ollut tietokone kyketty, eli tuo 3 wattia siihen ei tee paljoa loppupeleissä. Hela hoidon keskiarvo on viime 27 tunnilta 111 wattia tunnissa (siinä 1 läppäri vileä lisäksi). Nyt kyllä mentiin pikkasen aiheen vierestä  ::)

Lainaus käyttäjältä: teutari - lauantai, 18.04.2009, 20:45
Tuolla koulueletroniikassakin näytti olevan myynnissä näitä vähän virtaa kuluttavia pienoismoottoreita ja kennoja. ;)
Tuotehakuun ---> aurinkokenno


Näyttääpä tutulta moottorilta :)

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - lauantai, 18.04.2009, 21:51
Itse tein tässä tietokone-romujen siirtelyn lomassa ( ;D) mielenkiintoisen havainnon tänään kun aurinko osui siihen suojaan tuossa iltapäivällä. Lämpötila nousi sellaiset 0.3 astetta ja se vaikka on tuo 12V ropelli hurisemassa laturivirralla. Suojana on se itse tehty versio.

Testasin samalla kun oli kaikki romut sammutettuna että mitä tuo laturi vie virtaa, 3 wattia.
Yleensä tuo mun mittari mittailee koko sääaseman virrankulutusta (Davis, ADSL-purkki, tietsikka, UPS, ulkoinen kovalevy). Yhteensä nuo "irtoromut" syö sellaiset 37 wattia silloin kun ei ollut tietokone kyketty, eli tuo 3 wattia siihen ei tee paljoa loppupeleissä. Hela hoidon keskiarvo on viime 27 tunnilta 111 wattia tunnissa (siinä 1 läppäri vileä lisäksi). Nyt kyllä mentiin pikkasen aiheen vierestä  ::)

Eipä tuossa mitenkään aiheen vierestä menty kun täälläkin on puukot ja puntarit pelissä ja ei tahdo millään saada tuota käppyrää kulkemaan niikuin sen pitäis niin katsotaan nyt vähän aikaa jos keksis jonkin näköistä lääkettä mutta jos ei...... niin sitten on suruksi turvauduttava tuohon kaikkien rakastamaan forttumiin. >:(

weatherc

#39
LainaaEipä tuossa mitenkään aiheen vierestä menty kun täälläkin on puukot ja puntarit pelissä ja ei tahdo millään saada tuota käppyrää kulkemaan niikuin sen pitäis niin katsotaan nyt vähän aikaa jos keksis jonkin näköistä lääkettä mutta jos ei...... niin sitten on suruksi turvauduttava tuohon kaikkien rakastamaan forttumiin.

Tuossa kun tutkailin tuota Davisin suojaa nyt kun se ei ole tuotannossa vaan lojuu tuossa laatikossa ja kasailin sitä ees taas ja pyörittelin sitä niin tulipa mieleen että jospa koko homman salaisuus piilee (a) siinä valkoisessa mötikässä joka yhdessä lautasessa kiinni ja (b) noissa pikku-rei'issä noissa reikälautasissa ja vielä (c) siinä että reikälautasten reunat ovat U-muotoiset eikä L-muotoiset jotka itse väsätyt lautaset ovat.

Muuten, teutari, mistä sä löysit nuo sun lisälautaset? Eikö ne ole aika lähellä Davisin lautasen kokoa? e mitkä mulla on ovat 16 (liian pieni) ja 20 (liian iso) senttisiä.