Säteilysuoja ja sen tuuletin

Aloittaja weatherc, perjantai, 27.03.2009, 17:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - keskiviikko, 08.04.2009, 21:37
Pienen huomion tein tässä kun nyt seurannut tuota tekelettä muutaman tunnin on näppituntuma että se näyttäisi tuolla kokoonpanolla noin 0.5 astetta lämpimämpää kun ennen. Mulla parin metrin päässä 2 Oregonin anturia vapaassa ilmassa pöydällä jossa ne on koko ajan varjossa ja aikasimpana iltoina on Davis ollut noin 0.5 asetta viileämpi, nytten ovat suunnilleen tasoissa. Eli hienosäätöä tarvitaan vielä :)
Täytyy koittaa saada ilmankierto paremmaksi myös ilman tuuletinta, tuo lisälautasen reuna kun nytten on huomattavasti leveämpi ja oikeastaan peittää tuon Davisin yhden lautasen.

Totanoin... luulempa että tuo ropelli täytyy laittaa putkenpätkän sisälle ja on myös tärkeää olla sen putkenpätkän päällisen umpinainen että saadaan imettyä ilmaa sieltä antureilta ja tuo umpinainen päällinen estää sen imetyn ilman palaamisen takas kiertoon eli se häviää sieltä yläkautta pois.
Nyt kun se ropelli on tuossa lautasten välissä niin ei tule tarpeeksi "pistemäistä" imua sinne alas joten nyt se ilmeisesti imee tuosta helpoimmasta kohtaa ropellin ja sen alapuolella olevan lautasen välistä sitä ilmaa ja voipi mahdollisesti tehdä jonkinmoisen ilmapussin siihen anturin päälle?

Putkenpätkä+umpikansi jotta siitä tulee kuin pölynimuri. ;D

weatherc

#21
Toivotaan että nyt pääsiäisenä olis aurinkoista että vois kokeilla tekelettä pikkasen paremmin.

LainaaTotanoin... luulempa että tuo ropelli täytyy laittaa putkenpätkän sisälle ja on myös tärkeää olla sen putkenpätkän päällisen umpinainen että saadaan imettyä ilmaa sieltä antureilta ja tuo umpinainen päällinen estää sen imetyn ilman palaamisen takas kiertoon eli se häviää sieltä yläkautta pois.
Nyt kun se ropelli on tuossa lautasten välissä niin ei tule tarpeeksi "pistemäistä" imua sinne alas joten nyt se ilmeisesti imee tuosta helpoimmasta kohtaa ropellin ja sen alapuolella olevan lautasen välistä sitä ilmaa ja voipi mahdollisesti tehdä jonkinmoisen ilmapussin siihen anturin päälle?

Tuo vois kyllä auttaa, tosin propellin ja anturin välimatka ei ole kuin pari senttiä, mutta se anturi kyllä asustaa eräänlaisessa kuopassa tuossa Davisin systeemissä koska alimman reikälautasen reunat ovat alimmassa lautasessa kiinni joten sinne varmaan voi sellainen ilmapussi syntyäkin...hmm...Pitäiskö siihen alimman lautasen ja alimman reikälautasen väliin pistää pieni rako?
Se on pikkasen hämäävä tuo Davisin viritelmä, ulkoapäin näyttää olevan rako mutta kun katselee sisältäpäin niin alimmaisen reikälautasen sisäreuna ottaa kiinni alimpaan lautaseen ja itse sensori on kiinni siinä alimmassa lautasessa eli eräänlaisessa kuopassa..hmm..

Vai pitäiskö sittenkin kokeilla tuota kokonaan itse tehtyä suojaa joka majailee tuossa pöydällä?

teutari

#22
NWN:n ei tykkää mun uudesta virityksestä ei päivitä dataa ollenkaan. >:(

weatherc

LainaaNWN:n ei tykkää mun uudesta virityksestä ei päivitä dataa ollenkaan.

Jouduit piikkitestin uhriksi  ;D
Se on suurin ongelma siinä tällä hetkellä ettei se suostu päästämään takaisin asemaa jonka lämpötila muuttuu liikaa (+/- 3 astetta) vaikka data johon verrataan olisikin vanhaa. Mutta kun ei ole paluuta vahnaan keruuskriptiin niin ei siihenkään voi tehdä paluuta kun kerran hotelli sanosi että liian raskas (mikä kyllä totta joten en syytä heitä siitä mitenkään). Piikkitestin perimmäinen tarkoitus on poimia ulos oikeesti väärät datat. Et ole ainut kehen se testeri on iskenyt hampaansa.

LainaaTulihan tässä aamusella värkättyä toi aurinkokennotuuletin sitten lopullisesti kasaan ja asennettua paikoilleen.
Mitä tuossa vanhemmassa viestissäni suunnittelin niin sen näköinen siitä sitten tuli.

Tein omaan pientä hienosäätöä lisäämällä pienen raon alimman reikälautasen ja sen lautasen väliin jossa anturi on kiinni sekä laittamalla toisen lautasen ropelli-lautasen yläpuolelle.

Tyäysin OT:nä niin tuli siirrettyä 1-wire-johtoja sekä tutkittua mitä noita mun maaperä-antureita vaivaa. 2 kolmesta sain toimimaan joten nyt näyttää +10 cm sekä -25 cm taas lukemaa, -50 cm ei edelleenkään toimi. Täytyy ottaa koko maaperä-systeemi ylös jossain vaiheessa.



teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 10.04.2009, 17:20
Jouduit piikkitestin uhriksi  ;D

Hemmettisoikoon vai piikkitestin uhri. ???
Mä jo hyppisin täällä tasajalkaa että missä oikein on häikkää ja tsekkasin paikat minne dataa menee ja kaikki näytti olevan OK. ;D  No.... tulipa hiukan verryteltyä. ;)

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 10.04.2009, 17:20
Tein omaan pientä hienosäätöä lisäämällä pienen raon alimman reikälautasen ja sen lautasen väliin jossa anturi on kiinni sekä laittamalla toisen lautasen ropelli-lautasen yläpuolelle.

Tuossa kun purkasin tuota systeemiä niin pääsin itsekkin tutkimaan tuota suolistoa niin ihmettelin kanssa miksi se anturi on laitettu sinne montun pohjalle?
Tiedä noista jenkki insseistä mitä ne on oikein mietiskelleet ::)
Näinkö sitä ajattelee oikein maalaisjärjellä niin kyllä siellä pitäisi minunkin mielestäni olla rako että se ilma virtaa sen anturin ohi ylöspäin.

Niin ne toimii noi talojenkatolla olevat välikaton alipainetuulettimetkin kun aurinko paistaa siihen ulkokuoreen ja siellä alipainetuulettimen sisäpuolella on hiukan viileämpää niin se alkaa vetämään alhaalta ilmaa ylöspäin jonka vuoksi niissäkään ei tarvita koneellista imua vaan toimivat pelkästään alipaineella.
Ovathan ne hiukan eri näköisiä mutta periaate pitäisi mielestäni tässä säteilysuojassakin olla samanlainen.

Minä jätin sen alaosan ihan alkuperäiseen niputukseen mutta jos tuo tuuletinsysteemi ei tarpeeksi vaihda ilmaa siinä anturinmontussa niin täytyypä ottaa se kerran vielä alas ja tehdä tuo sama operaatio minkä sinä teit.

Nyt kun olen seuraillut noita molempia konsoleita niin kyllä nuo lämpötilat on tällä kelillä ainakin ihan kymmenyksen sisällä vaeltaneet mutta yksi toljotuksen paikka tuli lisää kun seurailee lämpöasteita.  ;D

weatherc

LainaaHemmettisoikoon vai piikkitestin uhri.

Ongelma sen piikkitestin kanssa on juuri se että miten päästää läpi ne oikeat muuta kuin eron perusteella ja ajan kun asema ollut riittävän kauan pois linjoilta. Nämä huoltotyöt jossa tekee niinkun minä, pistää vaan Davisin huototilaan eikä sammuta WD:tä pakkaa auttamatomasti menemään piikin piiriin, eikä se palaudu ennenkuin lämpötila seuraavan kerran lähentelee sitä mitä se oli ennen "piikkiä", tosin silloin skripti toimii niin kuin pitääkin.

LainaaNyt kun olen seuraillut noita molempia konsoleita niin kyllä nuo lämpötilat on tällä kelillä ainakin ihan kymmenyksen sisällä vaeltaneet mutta yksi toljotuksen paikka tuli lisää kun seurailee lämpöasteita.

En minäkään vielä mitään suuria eroja ole saanut aikaseksi. Täytyy tuossa kun seuraavan kerran paistaa aurinko pistää toinen noista Oregoneista ihan säteilysuojan viereen ulkopuolelle. Täytyypi myös testata että "sammuttaa" ropellin ja katsoo onko eroa, tarvis vaan olla täysin tyyni keli siihen, tänään kun sen verran oli tuota tuulen virettä että veikkaan että jo tuuli toimi ropellina ;D

teutari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 10.04.2009, 19:35
Ongelma sen piikkitestin kanssa on juuri se että miten päästää läpi ne oikeat muuta kuin eron perusteella ja ajan kun asema ollut riittävän kauan pois linjoilta. Nämä huoltotyöt jossa tekee niinkun minä, pistää vaan Davisin huototilaan eikä sammuta WD:tä pakkaa auttamatomasti menemään piikin piiriin, eikä se palaudu ennenkuin lämpötila seuraavan kerran lähentelee sitä mitä se oli ennen "piikkiä", tosin silloin skripti toimii niin kuin pitääkin.

WD täälläkin loksutti koko ajan päällä mutta kun ei ollut hajuakaan että siellä on tuonlainen poliisi kytiksellä niin oli hiukan ulkona mitä on vikana ja noinhan sen skriptin pitää toimiakkin mutta pitääpä pistää korvantaakse vaikka eipä tuota WD:tä kovin mieluusti pysäytä kun se lähettää muutakin dataa kuin pelkästään sääaseman tietoja joten sitten menee koko asema aivan mykäksi. ;)

Tuossa on yksi kuva jonka löysin tuolta netistä missä on periaate tuosta auringonlämpöön perustuvasta tuulettimesta kuitenkin väittäisin että kyllä tuo toimii alhaisimmillakin lämpötiloilla mitä tuossa kuvassa on mutta kyllähän tuo lämpötila kuitenkin nousee tuossa ulkovaipassa aika korkealle ja nopeasti kun aurinko siihen suoraan porottaa.

ps. kuva on vähän kuin meikäläisen rustaama mutta kyllä sen joku viisaampi on väsänyt. ;D

weatherc

LainaaWD täälläkin loksutti koko ajan päällä mutta kun ei ollut hajuakaan että siellä on tuonlainen poliisi kytiksellä niin oli hiukan ulkona mitä on vikana ja noinhan sen skriptin pitää toimiakkin mutta pitääpä pistää korvantaakse vaikka eipä tuota WD:tä kovin mieluusti pysäytä kun se lähettää muutakin dataa kuin pelkästään sääaseman tietoja joten sitten menee koko asema aivan mykäksi.

Mulla ihan sama juttu, WD kun toimii yleislähettinä täälläkin, se myös ajaa muutamia ajastettuja skriptejä meikäläisellä.
Mitä tuohon testeriin tulee niin sitä täytyy vielä viritellä pikkasen, jospa kekkaisin keinon saada oikeat datat kiertämään sen jotenkin myös vaikka olisi isompi ero kuin se 3 astetta..hmm...

weatherc

Hmm..Hmm..

Varsinaista vuoristorataa tuo lämpötiläkäppyrä tänään mennyt (vihreä viiva). Ainakin siinä näkyy ettei se paneeli anna virtaa klo 17 jälkeen koska paneeli on etelään päin ja aurinko on silloin jo jossain lännen suunnalla ja siten siinä on sellainen ihmeen muhku käppyrässä siihen aikaan...


teutari

Samanlaista pientä ylä/alamäkeä tuossa minunkin käppyrässänikin on varmaankin johtunee kun aurinkopaneeli suunnattu lounaaseen ja siellä on korkeita puita edessä jolloin aurinko ei paista aivan suoraan tuohon aurinkokennoon koko aikaa mutta luultavasti tuo aurinkokennon suunta on oikea koska nuo korkeimmat lämpötilat mitataan kuitenkin tuossa iltapäivän aikana ja silloin ne suurimmat piikit tahtovat tulla tuohon lämpökäyrään.
Tuota pitäisi vielä tutkia minkälaisesta valokulmasta tuo moottori lähtee käyntiin että onko se koko 180 astetta kun aurinko osuu tuohon aurinkokennoon?

Tuosta sinun käyrästä pisti silmään eniten tuo kastapisteen käyrä kun se ei ole reakoinut ollenkaan tuohon lämpötilan heilahduksiin kun ne yleensä myötäilevät toisiaan?