Säteilysuoja ja sen tuuletin

Aloittaja weatherc, perjantai, 27.03.2009, 17:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

DIY-nurkkaus taas ollut vaudissa, tosin mitään valmista ei tullut...

Purin Davisin suojan ja ensinnäkin tuli ne lautaset tiskattua, olivat tosiaan aika likaiset, vinkkinä vaan muillekkin ;)
Samalla heräsi idea että jos koittais tuota teutarin ideaa ja saisi sen propellerin nykyiseen suojaan. sain sen näpärästi kyllä sopimaan siihen mutta iski tilan puute, tarvis saada 2 cm lisää korkeutta jotta se mahtuisi sinne, on nimittäin tila anturin yläpuolella aika vähissä vaikka propellerin kokonaiskorkeus ei ole kuin 4 cm.
Kaksi ylintä lautasta ovat umpinaisia sekä alimmassa niistä on joku ihmeen littuskainen mötikkä sisäpuolella, eli siinä ei ole kun kaksi laustasta jossa reiät, aika hassua kylläkin eli järjestys on seuraava:

Ylhäältä alas:
1 ja 2 umpinaisia
3 ja 4 reiälliset
5 umpinainen

Kuvassa se mitä kokeilin, siinä Davisin lautanen ja oma viritelmä jota nyt täytyy vielä pikkasen miettiä...

teutari

Eikö ne olekkaan tuossa järjestyksessä kuin tuossa kuvassa?
Minulla oli hiukan ajatuksena laittaa tuon ylimäisen sekä sen alapuolella olevan reikälautasen väliin pari uutta lautasta ja niiden sisälle asentaa tuo tuuletin.
Mutta jos ne on tuossa järjestyksessä kuin sanoit niin sitten täytyy koittaa tuota pakkaa muuttaa tuon kuvan mukaiseksi.
Huomena pitäisi lähteä etsimään muutamaa n.23cm halkasijaltaan olevaa lautasta jotka ovat siis noita orginellejä hiukan suuremmat niin pääsis projektissa eteenpäin.

teutari

Kokosin kuvista mallin miltä näyttää tuo kokonaisuus jos olisi tuo orginelli fars siinä mukana.
Tuosta kuvasta minä olen koittanut lähteä tuota systeemiä hahmottaa.

weatherc

Voi se hyvin olla että ne oli siinä järjestyksessä mikä sun ekassa kuvassa oli, ne kuitenkin sopivat miten päin vain eli järjestystä voi muuttaa kunhan alin on alin koska siinä on jengat ruuveja varten joka pitää koko höskän kasassa.

weatherc

Ainakin Kodin Terrassa löytyy Hammarplastin lautasia jotka ovat 20 cm eli just saman kokoisia kun Davisinkin, hintaan 90 snt/kpl :) Tuli otettua 2, seuraava probleema onkin ruuvit, M8-kokoinen näyttää Davisin gengat olevan, pituutta pitäisi olla sellaiset 12-14 cm..ainakaan Terrassa ei ollut muuta sen pituista kun kierretangot ja nekin loppu..hmm...

teutari

Nyt alkaa nuo tuuletinsysteemin "romut" olemaan siinä mallissa että pystyi tekemään jo koekasauksen. ;D
Tuosta systeemistähän lähtee tuo ylimäinen lautanen pois ja sen tilalle tulee se orginelli ensinmäinen ja loput lautaset sitten tuon tuulettimen alapuolelle.
Vanhan systeemin purkaminen/farsin liittäminen siihen sekä koko helahoidon asentaminen takas tuonne ISS systeemiin jää kuitenkin pääsiäispyhiksi kun siinä on vielä pikkusen näpräämistä tuon niputtamisen kanssa ja voihan olla että siinä tulee vielä jotain muita pikku ongelmia vaikka on kuinka yrittänyt miettiä kaikki jutut jo etukäteen valmiiksi. ::)
Täytyy alkaa nyt suunnittelemaan tuota aurinkokennon kiinnittämistä tuohon kotelon kanteen. ;)

weatherc

LainaaVanhan systeemin purkaminen/farsin liittäminen siihen sekä koko helahoidon asentaminen takas tuonne ISS systeemiin jää kuitenkin pääsiäispyhiksi kun siinä on vielä pikkusen näpräämistä tuon niputtamisen kanssa ja voihan olla että siinä tulee vielä jotain muita pikku ongelmia vaikka on kuinka yrittänyt miettiä kaikki jutut jo

Totta, itse ajattelin kokeilla kierretankoa "pulteiksi" pitämään systeemiä kasassa. Mulla uupuu vielä myös välipalat uuden ja vanhojen lautasten väliin..

weatherc

Noniin, eihän sitä voinu pitää näppejä ojossa kun aurinko rupesi paistamaan  ;D

Tee-se-itse-miehen tuuletin on nyt asennettu Davisin orginaali-säteilysuojaan ja hyvin näyttää hurisevan. Kiinnitys tosin jäi pikkasen puoleentiehen koska ei mun nakkisormet mahtuneet kytkentäboxin ja sateen ulosmenoaukon väliin pistämään mutteria paikalle, siitä johtuu että se näyttää pikkasen "roikkuvan" kuvan oikeassa reunassa johtuen että kolmas ruuvi ei vielä ole kiinni ;)

Kasasin sen siten että pistin kierretangot alimappan lautaseen jossa jengat ja kasasin palaset siihen ja sitten mutterilla kiinni sadekipon pohjaan.
Propellerilautasen pistin tosieksi ylimmäiseksi ja pienet välipalat väliin antamaan tilaa.

Mainittakoon että mitään orginaaliosaa en muokannut vaan sen saa 10 minuutissa kasattua takaisin orginaalikokoonpanoon.

Halikossa ei ole tänään satanut vaikka asema niin väittää, ne tuli kun ruuvailin tuota suojaa, se rekisteröis ne vaikka asema oli huoltotilassa, vinkkinä teutarille että ota konsoliin menevä piuha irti :)

weatherc

Pienen huomion tein tässä kun nyt seurannut tuota tekelettä muutaman tunnin on näppituntuma että se näyttäisi tuolla kokoonpanolla noin 0.5 astetta lämpimämpää kun ennen. Mulla parin metrin päässä 2 Oregonin anturia vapaassa ilmassa pöydällä jossa ne on koko ajan varjossa ja aikasimpana iltoina on Davis ollut noin 0.5 asetta viileämpi, nytten ovat suunnilleen tasoissa. Eli hienosäätöä tarvitaan vielä :)
Täytyy koittaa saada ilmankierto paremmaksi myös ilman tuuletinta, tuo lisälautasen reuna kun nytten on huomattavasti leveämpi ja oikeastaan peittää tuon Davisin yhden lautasen.

tito

Varmasti ahistaa ilmantulo tuon ylimmän lautasen ja lisälautasen ahtaassa välissä. Kannattaa laittaa reilu rako siihen. Itse kokeilen nyt poistamalla kokonaan ylimmän lautasen, lautassuoja kun on puurimakehikon sisällä nii ei ole sateelle alttiina. Kaikesta huolimatta näyttää aurinkoisella ilmalla korkeampaa lämpötilaa kuin varjolämpötila. Se lienee kuitenkin luonnollista tähän vuodenaikaan.