Boltek Stormtracker

Aloittaja Jyke, lauantai, 07.02.2009, 00:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Tervehdys, humalamaki ja tervetuloa mukaan foorumille! :)

Kun valintaa tehdään LD-250:n ja StormTrackerin kanssa, kone, johon tutkalaite on tarkoitus liittää, tekee osan päätöksestä. Jos kone on ihan tavallinen pöytäkone, jossa on PCI-väyläpaikkoja, silloin vaihtoehtona on joko StormTracker tai LD-250. Jos kyseessä on kannettava kone, niin StormTracker putoaa listalta.

LD-250:n hyötynä on sen siirrettävyys ja se, että kyseessä on täysin ulkopuolinen laitteisto. Sen tappioksi on tosin mainittava se, että se osaa kuunnella vain salamat ja päätellä niiden etäisyyden ja suuntiman. Se ei kerro NexStorm-ohjelmalle minkätyyppisestä salamasta on kyse. Muutoin laitteen toimintatapa on melko pitkälle identtinen StormTrackerin kanssa.

PCI-väyläisiä kortteja on vielä sen verran paljon maailmalla, ettei niitä tukevat emolevyt ihan välittömästi ole loppumassa, joten StormTrackerin hankintaa se tuskin estää.

Suoraan en osaa sanoa, mitä StormTracker- tai LD-250-laite sanoo siitä, että sitä ajetaan VMware:n varassa, mutta jos sinulla pyörii VMware Hypervisor joka sisältää ESXi 4.1:n, niin siinä pitäisi löytyä tuki niin liitetylle PCI- tai USB-laitteelle. Sikäli, kun olen ymmärtänyt luettua, Boltek sen enempää, kuin Astrogenic eivät suoraan hurraata huuda tuolle menetelmälle, eivätkä sitä suoraan tue, koska eivät ymmärtääkseni ole sitä sellaisessa ympäristössä testanneet.

Itse pyöritän VMware-ympäristössä olevia servereitä työkseni, joten näkemystä siltäkin saralta löytyy ja pidän itse kyseistä toimintamallia varsin nykyaikaisena menetelmänä. Ajatuksena on jossain vaiheessa hankkia riittävän nykyaikainen alusta, johon tuollaisen VMware Hypervisorin palikoineen voi asentaa. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka FinWX sääasemineen ja salamatutkineen jossain vaiheessa sellaisen alla pyörisi. On siis hyvä havaita, että on muitakin, jotka ovat asialle ajatusta uhranneet. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Snowi

Tervetuloa minunkin puolesta!  :)

Laiho tuossa jo listasikin suurimmat LD250 ja PCI mallisten ukkostutkien erot. Itse ostaisin ehdottomasti PCI-mallisen jos vain paikka sille mitenkään löytyy. Nuo maa- ja pilvisalamoiden erottelu varmasti kiinnostaa ja tarvittaessa myös heijastuneiden salamoiden korjausmahdollisuus, sillä sitä ei LD250 mallista löydy ollenkaan. LD250 on puolestaan erinomainen silloin kun halutaan tehdä paketista mahdollisimman pieni tai käyttää ukkostutkaa liikkuvana systeeminä läppärin kanssa.
Itse olen asentanut jo useita LD250 ukkostutkia ja fit-PC2 minikoneita ympäri Suomea. Tutkat ovat toimineet hyvin, mutta muutamalla paikkakunnalla tarvittaisiin tuota heijastuskorjausta. Myös maa- ja pilvisalamoiden erottelu kiinnostaisi ihmisiä, nyt tähän pystyy vain Klaukkalan tutka.

Itse tein tossa alkukesästä vähän laajemman tutkimuksen ukkostutkien yksilöllisistä eroista kolmella LD250 tutkalla samanaikaisesti. Pitää tosta kirjoittaa vähän tarkempi juttu jossain vaiheessa, mutta siinä huomasin sellaisen seikan, että nämä LD250 laitteet havaitsivat jopa selvästi enemmän salamoita kuin PCI-mallinen tutka. Kaksi näistä LD250 laitteista havaitsi enemmän salamoita kuin PCI-mallinen. Kolmas LD250 laite havaitsi puolestaan hitusen vähemmän PCI-malliseen verrattuna. Täällä foorumilla joku sanoi aikoinaan huomanneen saman asian ja nyt nämä omat testini vähän vahvistaisivat sitä. Tämä kuulostaa ja tuntuu kyllä hyvin erikoiselta ja vaikea keksiä sillä mitään järkevää selitystä.

Skyview kauppaa voin suositella hyvillä mielin, sillä sieltä olen tilannut jo varmaan kolme kertaa ja aina on kaikki toiminut erinomaisesti  :)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Snowi - perjantai, 22.07.2011, 14:35
Itse tein tossa alkukesästä vähän laajemman tutkimuksen ukkostutkien yksilöllisistä eroista kolmella LD250 tutkalla samanaikaisesti. Pitää tosta kirjoittaa vähän tarkempi juttu jossain vaiheessa, mutta siinä huomasin sellaisen seikan, että nämä LD250 laitteet havaitsivat jopa selvästi enemmän salamoita kuin PCI-mallinen tutka. Kaksi näistä LD250 laitteista havaitsi enemmän salamoita kuin PCI-mallinen. Kolmas LD250 laite havaitsi puolestaan hitusen vähemmän PCI-malliseen verrattuna. Täällä foorumilla joku sanoi aikoinaan huomanneen saman asian ja nyt nämä omat testini vähän vahvistaisivat sitä. Tämä kuulostaa ja tuntuu kyllä hyvin erikoiselta ja vaikea keksiä sillä mitään järkevää selitystä.

Tuohon on vaikea keksiä yhtä tyhjentävää selitystä, mutta itse näen syyksi sen, että tutkalaitteen mukana tuleva antenni tuntuu olevan varsin yksilöllinen kapistus, jolloin sen herkkyys ei ole kaikkiin suuntiin identtinen. Toinen seikka on se, että LD-250:n sisällä on osa StormTracker-korttia ja osa siihen liitettyä tietokonetta, jolloin kaikki laskenta tapahtuu laitteen toimesta automaattisesti ja laite itse syöttää koneelle tarvittavat tiedot salamasta. Salamatyypin tunnistamisen ja heijastumien tunnistamisen ja suodatuksen puuttuessa laite pystynee keskittymään paremmin salamointitietojen keräämiseen, jolloin se ehtii kuulemaan enemmän salamoita, kuin PCI-väyläinen kortti.

PCI-väyläisessä kortissa on sitten kaikki kiinni niin koneen konfiguraatiosta, käyttöjärjestelmästä, kuin laitteen geneerisestä sisuskalustosta yleensäkin ja ne kaikki vaikuttavat siihen, miten hanakasti laite noita salamoita ehtii kuulemaan, tulkitsemaan, laskemaan niiden tiedot ja lähettämään eteenpäin esim. NexStormiin.

Itse kyllä suosittelen PCI-väyläisen kortin hankintaa myös, mutta suosittelen varautumaan henkisesti siihen, että VMware-ympäristö saattaa vaikuttaa tutkalaitteen toimintaan jollain tavalla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------