Radioukkosen taajuudet

Aloittaja Jake81, sunnuntai, 01.02.2009, 01:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jake81

Elikkäs, tämä saattaa olla jo jossain muodossa täällä foorumilla, mutta uusi tässä olen, niin en kaikkia topiikkeja ole lerenny lukemaan. Radio-ukkosesta sen verran... Mitä te, jotka kans spottaatte, niin millä taajudella ja millä hertseillä ootte parhaat ukkoset kuullu. ELI: Jos kuuntelee LW:llä, niin mikä hertsimäärä ja sou oon, ja SW, jotta MW... Olis hieno saada jotain hertsimääriä a-ö:hön? Tiedän kyllä millä kuuluu, mutta miten se muillla menee, koska radioukkoseenhan salamatutkakin perustuu...

meteorologi


J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Jake81 - sunnuntai, 01.02.2009, 01:06
Elikkäs, tämä saattaa olla jo jossain muodossa täällä foorumilla, mutta uusi tässä olen, niin en kaikkia topiikkeja ole lerenny lukemaan. Radio-ukkosesta sen verran... Mitä te, jotka kans spottaatte, niin millä taajudella ja millä hertseillä ootte parhaat ukkoset kuullu. ELI: Jos kuuntelee LW:llä, niin mikä hertsimäärä ja sou oon, ja SW, jotta MW... Olis hieno saada jotain hertsimääriä a-ö:hön? Tiedän kyllä millä kuuluu, mutta miten se muillla menee, koska radioukkoseenhan salamatutkakin perustuu...

Ukkosen seuraaminen tavallisen radion avulla ei ole siitä helpoimmasta päästä.
Olen itse vasta aloittamassa tarkistamaan, millä tavalla radiota voi käyttää ukkosten kuunteluun ja mitkä taajuudet olisivat sopivimpia.

Salamatutka perustuu samaan periaatteeseen, mutta se on viety pidemmälle iskemällä siihen mukaan etäisyyslaskenta ja suunnan määrittely iskun radiosignaalin voimakkuuden ja ristikkäisantenniin saapuneen signaalin suuntaerotuksen määrittelyllä.

Radioamatöörit osaavat varmaan vastata kuin apteekin hyllyltä tuohon keski- ja pitkäaaltotaajuuksien kuunteluun parhaiten, mutta sen, mitä radioukkosten kuuntelusta tiedän, on se, että joka kodin radioista MW (tai AM)-taajuusalue soveltuu ukkosten kuunteluun kaikista parhaiten, jos muuta laitteistoa ei ole tarjolla.

Jonkin internetistä lukemani ohjeen mukaan pitäisi löytää taajuusalue, jossa ei ole ulkopuolisten laitteiden aiheuttamaa jatkuvaa "harmonista" mökää, eikä radiolähetystä; vain pelkkää kohinaa. En itse parhaalla tahdollakaan löytänyt sellaista oman sääasemani liepeillä, kun vajaan sadan kilometrin päässä salamoi. Syynä oli hyvin varmasti kerrostalon lähistöllä sijaitseva teollisuusalue ja ohi kulkevat paikallisjunat, jotka generoivat jos jonkinlaista radiotaajuusälämölöä ja ulvontaa, minkä lisäksi talossa itsessään mökää lähettävää laitekantaa on hissin sähkömoottorista tietokoneisiin.

MW/AM-taajuusalueen kuunteluun käytetään radion sisältä löytyvää ferriittiantennia tai joissakin stereoissa tulevaa silmukka-antennia. Teleskooppiantenni, joka ainakin kannettavissa radioissa on yleinen, ei ole silloin käytössä; harva valmistaja vain viitsii yleensä asiasta mainita laitteen ohjekirjassa. Jos siis tietää millä suunnalla ukkosta esiintyy, kannattaa kannettavan radion takaosa, tai silmukka-antenni kääntää siihen suuntaan, mikä saattaa helpottaa salamaniskujen pulssien vastaanottoa.

Salamaniskun purkukanavan taajuus on yleensä ~1MHz ja isku levittäytyy laajalle radiotaajuusalueelle yhden Megahertsin molemmin puolin.
Koska radiotaajuuksien mölymäärä vaihtelee paikoittain rajustikin, en usko, että on olemassa de facto-listaa MW/AM-taajuuksista, jossa ukkosta kuuluu parhaiten paikasta riippumatta.

Jos omistaa sellaisen skannerin (tai rakentaa itse laitteen), jolla pääsee todella alhaisia taajuuksia kuuntelemaan, tiettävästi paras salamoinnin kuunteluun soveltuva taajuuskaista on suunnilleen 300kHz:n kohdilla. Se on taajuusalue, joka on suhteellisen hiljainen muusta radiomölystä ja jonne salamaniskun energia kuuluu parhaiten.

Löysin googlettamalla tällaisen sivun, jossa on virtapiirikaavioita myöten 300kHz:n taajuuskaistaa kuunteleva laite ja kuvia kyseistä virtapiirikaaviota käyttävistä laitteista.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Jake81

Juu, tiedän siis kyllä miten homma toimii, ym. ja Korpelan sivut on tullut jo monta vuotta sitten luettua. Ite oon nyt joka kesä muutaman vuoden ajan käyttänyt tota radioo ukkosen havainnointiin ja jostain sivulta luin (jonka nimeä, enkä ylläpitäjää nyt muista), että yöllä kuuluu parhaiten MW(keskiaalloilla) n. 1600khz taajudelta ja päivällä LW(pitkillä aalloilla) n. 140khz paikkeilta.

Muistaakseni on pitäny aikalailla paikkansa, mutta riippuu tietysti radiosta ja ukkosen etäisyydestä. Sinänsä mielenkiintoista touhua kun oppii erottamaan salamat muista häiriö-äänistä (mikä on loppujen lopuksi melko helppoa), ja kun se ukkonen ei useinkaan kohdalle osu, niin voi edes nauttia siitä radion välityksellä.

Sitten vielä kun osuu kohdalle, niin alkaa radio huutamaan Niveaa!  ;D

Jasu

Miulla on ollut helppoa havaita 100-1000kHz välillä, koittaa aina päästä 100-200kHz välillä AM kuuntelemaan, etsiä se mahdollisimman puhdas taajuus häiriöistä.
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827