1-wire-anturit ja muut mittarit

Aloittaja meteorologi, sunnuntai, 25.01.2009, 19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meteorologi

Hobby Boardissa on myynnissä mielenkiintoisia antureita.
Ovatko nämä varteenotettavia laitteita vai leluja?

Minua kiinnostaisi auringon säteilysensori. Kuinka tämä asennetaan tietokoneeseen?

weatherc

#1
Mulla ollut HB:n 1-wire-anturoita käytössä jo pidemmän aikaa täydentämässä aluksi WMR928:a, nyttemmin Davisiä.

Käytössä niitä on tällä hetkellä maapinta/maaperä-antureina (löytyy sivuilta) sekä muutama muu lämpöanturi (mm. Davisin sadekipon lämmön seuranta) sekä tuo aunringon valo-anturi. Yhteensä niitä on tuossa piuhan päässä 6 kpl, kuva omasta verkosta liitteenä (vihreä boxi on 1-wire-anturi, musta viiva verkkokaapelia ;D)

1-wiret kytketään yhteen joko normaalilla verkkokaapelilla tahikka muulla johdolla (niissä on sekä RJ että ruuvi-liittimet). Niitä voi olla samassa "verkossa" jopa kymmeniä ja kaapelia voi olla jopa 100 m. Riippuen anturista, varsinkin ilmapuntari-anturin kohdalla, voi olla tarpeen asentaa lisävirtaa niihin (HB:ssä löytyy tähänkin palikka).
Tietokoneeseen ne kytketään palikan kanssa joka tulee USB-porttiin.

Netistä löytyy ajurit sekä Java-pohjanen ohjelmapalikka jolla voi katsella arvoja. Suurimmaksi ongelmaksi voi koitua se miten ne arvot saa hyödynnettyä sääaseman/nykyisen ohjelmiston kanssa.

WD tukee 1-wirejä suoraan joko niin että rakennat aseman kokonaan niistä tai niin kun minulla, lisäosina perus-asemaan. Eli mun tapauksessa WD lukee lämpö-antureita extra-atureina josta 1 on käytössä Soil-sensorina. Aurinko-anturi on oikeastaan valodioodi, jonka antaman luvun mukaan WD laskee sitten watit/neliömetri-luvut ym. sellaiset. Oma on viime päivät ollut lumen peitossa vaikka mastossa asustaakin joten luvut olleet aikas alhaiset.
Lisänä on sitten se yö-pilvi-funktio WD:ssä jossa se laskee pää-lämpötilan* ja pilvi-anturi-lämpötila-anturin välisestä erosta kuinka pilvistä on yöllä ;)
Tuo pilvi-anturi on itse asiassa 1-wire-lämpöanturi pienessä lasipurkissa Davisin vieressä  ;D

En tiedä miten on muitten ohjemistojen laita.

Tarkkuudeltaan 1-wiret ovat aikas samaa luokkaa kuin muutkin eli lupaavat kai jotain +/- 0.5 astetta ja mitä olen seurannut niin voi aikas hyvin pitää kutinsakin. Tosin ne kannattaa ajaa rinnakkain oman aseman pää-anturin* kanssa että näkee mikä on oman aseman erovaisuuden jotta sen voi ottaa huomioon laskuissa.

Kokonaisuutena vois sanoa että ihan asialliset pelit ne ovat, varsinkin hintaansa nähden (noin 20 ekuu/kpl) ja jos tykkää rakennella niin eikun anti mennä vaan. :)

* Pää-lämpötila/-anturi on se anturi jota käytät varsinaiseen lämpötilan mittaukseen.

meteorologi

Entä myydäänkö Suomessa yhtään näitä 1-wire-antureita?
En viitsisi Usasta tilailla.

Onko noiden laadukkuus mitä luokkaa? Ovatko olleet varmatoimisia?

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Meteorologi - maanantai, 26.01.2009, 07:53
Entä myydäänkö Suomessa yhtään näitä 1-wire-antureita?
En viitsisi Usasta tilailla.

USA:sta tilaaminen on aikalailla riskitöntä touhua, mikäli liike vain sattuu olemaan sellainen, että luottokorttitilaukset menevät oikeasti suojattua väylää pitkin heille ja että liike suostuu lähettämään tuotteita Suomeen. Toinen hyöty on tietysti se, että Euro on vahvempi Dollariin verrattuna, jolloin on mahdollista saada tuo laite hieman halvemmalla. Jos laite jässähtää tulliin, niin 22% ALV ei yksittäisessä laitteessa paljoa tunnu.

Noita luulisi löytyvän Suomestakin, joskin kun kyseessä on säämittauskalustoa, niiden löytäminen saattaa olla hankalaa. Itselläni ei ole tietoa suomalaisista myyjistä - ellei sitten Nordic Weather Shop lähde niitä jossain vaiheessa tänne tuomaan. ;)

Jonkinlainen hyvä listaus noista 1-wire-antureista olisi erittäin tervetullut tänne. Asiaan vihkiytyneille siis olisi hommia tiedossa. ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - maanantai, 26.01.2009, 09:14

Noita luulisi löytyvän Suomestakin, joskin kun kyseessä on säämittauskalustoa, niiden löytäminen saattaa olla hankalaa. Itselläni ei ole tietoa suomalaisista myyjistä - ellei sitten Nordic Weather Shop lähde niitä jossain vaiheessa tänne tuomaan. ;)


Minä kannatan, että NWS rupeaisi myymään 1-wire-antureita.
Uskon todella niillä olevan kysyntää Suomessa!

Google-haulla löytyi useita suomalaisia keskusteluita, joissa haluttiin tutkailla esim. tietokoneen lämpöjä 1-wiren kanssa.

Suomalainen 1-wire-kauppa olisi siis tervetullut. Jos Weatherc siis rupeaisi myymään "putiikissaan" näitä vempeleitä, kauppa kävisi kuin siimaa.  :)

teutari

Kaivelin linkkipankkia ja löytyi sieltä joitain suomalaisia mielenkiintoisia osotteita mistä pääsee alkuun. ;)

Probyte
1-wirebus/RS232 -adapteri
LogTemp - ohjelma (WinXP).

weatherc

Ovat toimineet ihan hyvin, ainoat ongelmat ovat olleet itse tehtyjä eli huonosti suojattuja liittimiä yms. Itse 1-wiret saa HB:sta tilattuna kosteus-suojattuna eli niissä on jonkinlainen silikoni vedetty pintaan.

USA:sta mä ne oon tilannut Hobby Boardista eikä lämpö-anturit ole tulliin jäänyt ainakaan minulla kun tulevat kirjeenä. HB on myös suosittu ww-foorumilaisten keskuudessa ja pelkästään hjuvaa tekstiä siellä on HB:sta ja sen toiminnasta.

Mitä NWS:n putiikkiin tulee niin intrssantti idea, täytyypi pistää Ericille HB:seen postia menemään jospa vaikka saatais niitä myyntiin, totta se on että aikas hankala niitä on löytää täältä kylmästä pohjolasta ;D

Niitä antureita löytyy mm. seuraavia (HB:n lista):
- Ilmapuntari (B1-R1-A): USD 60
- Kosteus (H3-R1-A):USD 49
- Kosteus/Aurinko (HS3-R1-A): USD 52
- Kosteus/Lämpö (HT3-R1-A): USD 52
- Kosteus/Lämpö/Aurinko (HTS3-R1-A): USD 58
- Aurinko (S3-R1-A): USD 29
- Lämpö/Aurinko (TS3-R1-A): USD 33
- Lämpö (T3-R1-A): USD 22
- Lehtikaste (LWS1-R2-B): USD 2
- Salamatutka (LD4-R1-A): USD 33 <-- Tätä ei voi mitenkään verrata Boltekiin, tämä havatisee vaan salamat, ei suuntaa tai etäisyyttä
- Moisture (MM2-R1-A): USD 28
- Sadekippo (RG1-R1-A): USD 89
- Maamärkyys (WGS1-P ): USD 32

Eli aika liuta :)

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 26.01.2009, 17:22

Mitä NWS:n putiikkiin tulee niin intrssantti idea, täytyypi pistää Ericille HB:seen postia menemään jospa vaikka saatais niitä myyntiin, totta se on että aikas hankala niitä on löytää täältä kylmästä pohjolasta ;D


Olisi tosi hieno homma, jos saisit niitä myyntiin!

Tuskinpa kukaan tilaisi Usasta, kun voisi yhtä hyvin hankkia suomalaisesta liikkeestä.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - maanantai, 26.01.2009, 17:22
Niitä antureita löytyy mm. seuraavia (HB:n lista):
- Aurinko (S3-R1-A): USD 29

Tuosta tuleekin ensimmäisenä mieleen kysyä, että mikä tämä sensori on yleisesti ottaen; Pyrometri (valoisuusmittari) vai auringon lämpötehoa (W/m2) mittaava anturi?
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

LainaaTuosta tuleekin ensimmäisenä mieleen kysyä, että mikä tämä sensori on yleisesti ottaen; Pyrometri (valoisuusmittari) vai auringon lämpötehoa (W/m2) mittaava anturi?

Se on valodioodi joka palauttaa arvon mv:eissa eli varmaan sitten tuo Pyrometri. Ei ole mikään kovin hääppösen näköinen mutta WD:n kanssa siitä saa ulos ihan asiallista matskua.