Halikon/NWN:n serverin hidastelut

Aloittaja weatherc, tiistai, 20.01.2009, 17:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Doodih...

Alko jo kypsyttää tämä hidastelu... Varsinkin viime päivinä on NWN/Halikon serveri ollut ajoittain erittäin hidas ja ajoittain jopa niin hidas että NWN:n foorumi on lähettänyt "offline"-viestejä minulle.

Tämä ei ole ollut vain mun ongelma vaan myös esim. Henrik Silkeborgsta joka on majaillut samalla serverillä on ollut sama ongelma. Ollan oltu yhteydessä webhotelliin ja ne ovat nyt antaneet meille uudet tilit uudella serverillä.
Halikon ostalta he siirtävät tiedostot uudelle serverille toivottavasti vielä tänään. En pysty itse siirtämään niitä koska en pysty avaamaan saman-nimistä domainia myös uudelle serverille joten heidän on se tehtävä.

Heti kun saan tiedon siirrosta tuun osoittamaan domainin uudelle serverille. Tässä vaiheessa tulee todennäköisesti ensiintymään jonkun pituista katkosta. Maksimissaan tämä katkos voi olla jopa 48 tuntia mutta parhaimmillaan tätä katkosta ei esiinny lainkaan, riippuen miten dns-serverit matkan varrella päivittyvät.

Tässä vaiheessa MYSQL-serveri pysyy vielä samana mutta sekin tulee muuttumaan jossain vaiheessa. Tämän siirron yhteydessä ei pitäisi esiintyä katkosta laisinkaan koska sen pystyn hallinnoimaan täysin itse eikä se vaadi mitään dns-päivityksiä.

Todennäköisesti ei pitäisi itse sivuston toiminnassa ilmaantua suuriakaan ongelmia, mutta pieniä voi esiintyä, nämä tullaan korjaamaan heti kun ne huomataan. Heti kun tiedän että oma koneeni käyttää uutta serveriä Halikon/NWN:n sivun näyttämiseen tuun selailemaan sivun läpi tarkistaaseni asia.

Hyvänä uutisena on myös se että he ovat luvanneet minulle että voivat laittaa NWN:n mastertiedostolle cronjobin joka pyörii haluamallani ajastimella (6 minuutin välein), tätä ei Gigahostin normaalissa kontrollipaneelissa pysty vaan siellä on minimiväli 1 tunti. Tuun siirtämään NWN:n masterin sinne heti kun siirto uudelle serverille on tehty sekä oon configuroinut master-tiedoston cronjobbia varten (esim. käynyt läpi kaikki urlit että ovat absoluuttisia (/www/sivu/..)) .

Että tällaista tällä erää..  ;D

Henkka

weatherc

Päivitystä..tässä edetään vikkelästi Gigahostin toimesta  ;D

Tiedostot siirretty ja domaini osoitettu uudelle serverille. Gigahostin heppu on myös testannut sivun paikallisesti ja se toimii ok. (Hän teki sen ihan kysymättä)

Itse en vielä pääse selaimella uudelle serverille vaan se osoittaa vanhalle. Eli jos saat tekstin jossa lukee "Domain hosted by Gigahost" se tarkoittaa vanhaa serveriä....

meteorologi


weatherc

LainaaMinulla pelittää!

Hieno homma!

Se että mulla kestää johtuu varmaan myös siitä että SSP:n cachessa nordicweatherin dns ei tahdo päästä vanhenemaan kun omakin kone hakee sitä domainia jatkuvasti jo uploadienkin kautta  ;D


J.Jäntti

Tilanne normalisoitunut täällä hetki sitten.

Säätiedot eivät päivittyneet täällä, koska FinWX:n DNS Cache serverin "A" recordit osoittelivat vähän minne nyt niitä sattui huvittamaan.

Pysäytin DNS Server-servicen serverillä, vedin sille ipconfig /FLUSHDNS-komennot ja käynnistin uudelleen DNS Server-servicen.

Salo-80:n säätiedot nousivat hetken mietittyään ylös, kun DNS Server-service tärähti käyntiin.
Täytyy vissiin säätää tuota Cache TTL:ää huomattavasti pienemmäksi, että serveri tajuaa päivittää Cache listaansa, kun sisäverkon clientit (ja serveri itse) kyselee osoitteita.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Juuh, näyttää olevan nuo TTL:ät jotka hidastavat touhua...

Tää siirto tuli aikas yllättäen myös minulle koska pistettiin Gigahostille tänään postia eilisen tukkoisuuden johdosta jolloin jopa uploadit olivat jumissa välillä ja puolessa tunnissa tuli vastaus että pistetään uusi tili pystyyn ja siirto päälle ja noin tunnissa oli koko siirto + DNS-siirrot tehty näin sähköpostin välityksellä Suomi/Tanska  ;D

Odotan edelleen että SSP:n Cache-serverit saavat recordsit vaihdettua jotta pääisin itsekkin sivuille :)

Täytyypi kokeilla rebootata tämä masiina, samalla voisi harratsaa pientä roskakorin tyhjennystä siihen  ;D

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 20.01.2009, 20:59
Odotan edelleen että SSP:n Cache-serverit saavat recordsit vaihdettua jotta pääisin itsekkin sivuille :)

Täytyypi kokeilla rebootata tämä masiina, samalla voisi harratsaa pientä roskakorin tyhjennystä siihen  ;D

Kokeilepas piruuttasi tuota ipconfig /flushdns-komentoa, jos se purisi. Vaikka IP-osoitteet vaihtuisivatkin ulkopuolella, niin Windows tykkää pitää kirjaa noista osoitteista harvinaisen tiukasti.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Kokeilin ja ei vielä ainakaan auttanut

Sileborg:in sivu näkyy ok taas joten ehkä se tästä pikkuhiljaa, mehän ollaan samassa webhotellissa samalla serverillä (ja samat ongelmat ollut)  :)