Säätiedot internetiin?

Aloittaja tito, keskiviikko, 17.12.2008, 19:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tito

Tervehdys,
Löysin fooruminne sattumaltakun olen etsinyt tietoja sääasemista ja rekisteröidyin saman tien. Hankin kesällä LaCrosse WS-2355 sääaseman ja olen seurannut säätiloja omalta koneeltani. Olen kysellyt huonolla tuloksella ohjeita säätilojen laittamiseksi internetin välityksellä seurattavaksi, kukaan ei oikein tunnu olevan asiasta perillä ja kokevat asian vaikeaksi.
Täällä näyttää olevan asiantuntijoita joilta saisi apuja vasta-alkajakin. Sääasiat, varsinkin hyvä sää kiinnostaa ja olisi mielenkiintoista saada tietoa eri puolelta maata reaaliajassa, itse asun Pohjois-Pohjanmaalla Oulunläänin eteläosassa. Haluaisin aiheesta kaikkea mahdollista tietoa jolla systeemin saa toimimaan sekä kustannuksista joita siitä aiheutuu. Myös kameran laittaminen tulee kysymykseen säätietojen lisäksi.
Etukäteen kiittäen. Terv. tito

weatherc

Terve!

Tervertuloa foorumille!

Täältä löytyy apua meiltä jolta ollut sääasema jonkun aikaa, itselläni tulee 3 vuotta täyteen nyt jouluna. :)

Et kertonut että mitä ohjelmaa käytät sääasemasi kanssa mutta tarvitset sellaisen. Niitä löytyy sekä ilmaisia että maksullisia.
Maksullinen (n. 80 USD) jota itse käytän on esim Weather Display (täältä), se on varsinainen sää,monitaituri jossa ominaisuuksia enemmän kun koskaan tulee tarvitsemaan. Perusasiat saa säädettyä kohdalleen helposti sekä myös perus-sivu nettiin hoituu helposti. Se generoi kaiken maailman raportteja automaattisesti joilla saa tehtyä esimerkiski arkston suht helposti.
Ohjelma toimii täysimittaisena 30 päivän kokeiluversion aikana eli kun/jos hankkii sen riittää kun syöttää koodin ja homma jatkuu, eli tarvi tehdä mitään uudelleenasennuksia.

Uuten tulokkaana on tullut ilmainen Cumulus (täältä), joka myös näyttää toimivan WS-23xx-laisten kanssa. Se on erittäin helppo asentaa sekä nettisivun saa nettiin parilla klikkauksella. Tosin sen ominaisuudet ovat sitten paljon suppeammat kun esim Weather Displayllä.
Sen perus-nettisivukin on ihan asiallisen näköinen, kokeilin sitä itsekkin ja kokeilusivu (joka tosin ei päivity) löytyy tästä.

Molemmat ylläolevat toimivat myös reaaliaikasesti nettiin päin eli generoivat pienet tekstitiedostot nettiin muutaman sekunnin välein joita sitten voi käyttää websivun teossa.

Sitten löytyy myös WUHU joka myös taitaa olla ilmainen (JJäntti voi vahvistaa tuon) josta JJäntti (tämän foorumin ylläpitäjä) voi kertoa enemmän kun hänellä on se käytössä.

Tarvitset myös tottakai webhotellitilaa sivuillesi sekä domainin. Wbhotelleja löytyy vaikka kuinka paljon mutta esimerkkinä Suncomet (tuosta) joka on myös sääasemakäytössä (taitaa olla Teutari joka majailee siellä) ja hyvin toimivaksi todettu.
Webhotellista & domainista ei tarvi paljoa köyhtyä, vaan esim tuo Suncomet lähtee hintaan 15 eur/vuosi sisältäen domainin.

Siiten kun sivusto pystyssä niin olet myös erittäin tervetullut liittämään sääasemasi yhteityöverkostoin (Nordic Network jota itse ylläpidän sekä FinWx jota JJäntti ylläpitää) jolla saat näkyvyyttä sääasemallesi  ;D

Henkka

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: tito - keskiviikko, 17.12.2008, 19:11
Tervehdys,
Löysin fooruminne sattumaltakun olen etsinyt tietoja sääasemista ja rekisteröidyin saman tien. Hankin kesällä LaCrosse WS-2355 sääaseman ja olen seurannut säätiloja omalta koneeltani. Olen kysellyt huonolla tuloksella ohjeita säätilojen laittamiseksi internetin välityksellä seurattavaksi, kukaan ei oikein tunnu olevan asiasta perillä ja kokevat asian vaikeaksi.
Täällä näyttää olevan asiantuntijoita joilta saisi apuja vasta-alkajakin. Sääasiat, varsinkin hyvä sää kiinnostaa ja olisi mielenkiintoista saada tietoa eri puolelta maata reaaliajassa, itse asun Pohjois-Pohjanmaalla Oulunläänin eteläosassa. Haluaisin aiheesta kaikkea mahdollista tietoa jolla systeemin saa toimimaan sekä kustannuksista joita siitä aiheutuu. Myös kameran laittaminen tulee kysymykseen säätietojen lisäksi.
Etukäteen kiittäen. Terv. tito

Lämmin tervehdys Sinulle!

Ensimmäinen kysymys: oletko valmis maksamaan säätietojen nettiin laitosta hieman?
Mikäli olet muutaman kympin valmis maksamaan, suosittelen Weather Display-ohjelmaa. Se on ehkä paras sään taltiointiohjelma.
Ilmaisista paras on WUHU.



Kerro kantasi, niin autamme. Täältä foorumilta löydät kummankin ohjelman tuen.

tito

Käytössäni on sääaseman Heavy Weather-ohjelma jolla saan tiedot omalle koneelleni, mutta siihen se sitten loppuukin ja tästä eteenpäin tarvitsen opastusta. Kiitos vastauksesta.

tito

Eikai harrastus saa muutamaan kymppiin kaatua, tutkaillaan eri vaihtoehtoja.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: tito - keskiviikko, 17.12.2008, 21:38
Eikai harrastus saa muutamaan kymppiin kaatua, tutkaillaan eri vaihtoehtoja.

Siinä vaiheessa ehdotan että lataa WeatherDisplay ja kokeile sitä ja heitä Heavy Weather niin kauas vesilinnuille kun vaan saat, se on huonoksi todettu jo monelta taholta. ;D

Mitä tämän harrastuksen rahanmenoon tulee niin...kröhöm....joo....
Tähän saa uppoamaan niin paljon rahaa kun vaan haluaa (aina vaan tulee himo parempiin vehkeisiin ja lisä-verpekkeisiin) mutta jos haluaa pääsee myös aikas halvalla loppujen lopuksi, kun mikä harrastus ei maksais?

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: tito - keskiviikko, 17.12.2008, 21:37
Käytössäni on sääaseman Heavy Weather-ohjelma jolla saan tiedot omalle koneelleni, mutta siihen se sitten loppuukin ja tästä eteenpäin tarvitsen opastusta. Kiitos vastauksesta.

Juu. Olen samaa mieltä Weathercn kanssa.
Sillä heavyweatherrilla ei valitettavasti pitkälle pötkitä.

tito

itääkö Heavy Weather poistaa ennen Weather Display-ohjelman asennusta. Olen tällä kerännyt koneelleni kuukausittaisia tilastoja. Paljon on opittavaa ja opeteltavaa!!!

meteorologi

Lainaus käyttäjältä: tito - torstai, 18.12.2008, 08:12
itääkö Heavy Weather poistaa ennen Weather Display-ohjelman asennusta. Olen tällä kerännyt koneelleni kuukausittaisia tilastoja. Paljon on opittavaa ja opeteltavaa!!!

No ei välttämättä- laita se vain sellaiseen paikkaan, ettei se häiritse muiden ohjelmien käyttöä.
Minulla on WUHU ja heavyweather samassa koneessa, mutta ei heavyweather ole aiheuttanut haittaa, kun en ole sitä käyttänyt.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: tito - keskiviikko, 17.12.2008, 19:11
Tervehdys,
Löysin fooruminne sattumaltakun olen etsinyt tietoja sääasemista ja rekisteröidyin saman tien. Hankin kesällä LaCrosse WS-2355 sääaseman ja olen seurannut säätiloja omalta koneeltani. Olen kysellyt huonolla tuloksella ohjeita säätilojen laittamiseksi internetin välityksellä seurattavaksi, kukaan ei oikein tunnu olevan asiasta perillä ja kokevat asian vaikeaksi.
Täällä näyttää olevan asiantuntijoita joilta saisi apuja vasta-alkajakin. Sääasiat, varsinkin hyvä sää kiinnostaa ja olisi mielenkiintoista saada tietoa eri puolelta maata reaaliajassa, itse asun Pohjois-Pohjanmaalla Oulunläänin eteläosassa. Haluaisin aiheesta kaikkea mahdollista tietoa jolla systeemin saa toimimaan sekä kustannuksista joita siitä aiheutuu. Myös kameran laittaminen tulee kysymykseen säätietojen lisäksi.
Etukäteen kiittäen. Terv. tito

Tervehdys, Tito, ja lämpimästi tervetuloa Foorumiin!

Kuluneella (tai jos asian tarkalleen ottaa, menneellä) viikolla FinWX:n langatonta sisäverkkoa riivanneet häiriöt ovat vieneet aikaani niin paljon, että pääsen vasta nyt kunnolla mukaan keskusteluun.

LaCrosse-sääasemien mukana tuleva HeavyWeather ei paljoa hurraamisen aihetta anna sen rajoitteisuuden ja resurssisyöpön rakenteensa vuoksi. Esimerkiksi HW ei osaa lähettää säätietoja minnekään yleisesti tunnettuun sääpalveluun, kuten AWEKAS, CWOP ja Weather Underground. Säätietojen julkaisu internetin suuntaan tosin onnistuu ohjelmalla nimeltään HeavyWeather Publisher, mutta sekin rajoittuu lähinnä vain säätiedoista kertovan .jpg-kuvan lähettämiseen.

WUHU on näistä kolmesta mukana olevasta vaihtoehdosta ehkäpä teknisin, mutta hyvin opastettuna ei ole lainkaan niin vaikea, kuin mitä antaa ymmärtää. WUHU taipuu hyvin moneen tehtävään mittaustietojen lisäksi samalla - jopa sellaisiinkin, jotka eivät suoranaisesti viittaa säätietojen lähettämiseen Internetiin.

Alunperin WUHU:n tarkoituksena oli toimia vain HeavyWeatherin tukiohjelmana, joka lukee HeavyWeatherin currdat.lst-tiedostoa, kääntää tiedot sekä lähettää ne CWOP:n ja Weather Underground:n palveluihin. Yhteisön kannustuksella, ideoilla ja tuella se on kasvanut ohjelmaksi, joka osaa lukea osan sääasemien mittaustiedoista suoraan asemalta itseltään. WUHU:n yksi parhaista piirteistä on se, että se ottaa HeavyWeatherin toiminnot kokonaan itselleen ja kykenee luomaan HeavyWeatherin luomia currdat.lst- ja history.dat-tiedostoja jopa niillä asemilla, jotka eivät HeavyWeather:sta ole kuulleetkaan. :)

Lainaus käyttäjältä: tito - sunnuntai, 21.12.2008, 12:06
Tosiaan helppo ja selkeä käyttää jos vielä osaisi ladata tiedot muistista koneen avaamisen jälkeen.

WeatherDisplay ei tuota temppua osaa, koska sen tekijätiimi ei ole tiettävästi saanut rakennettua kykyä lukea LaCrosse-sääaseman muistikarttaa suoraan. Osasyy siihen on se, että LaCrosse-sääasemien eri malleilla (kuten esimerkiksi WS-2300, 2305 ja 2308) oli erilaiset muistikartat, joka teki suoran mittaustietojen lukemisen asemalta hankalaksi. WUHU:n tekijä on saanut nämä kartat itselleen tehtyään yhteistyötä Linux-maailmasta tutun Open2300-sääasemaohjelman tekijätiimin kanssa. Tässäkin on rajoite, joka on se, että WUHU osaa lukea nuo muistikartat, muttei osaa kirjoittaa niihin mitään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------