Halikon tutkalla kaukokuulo?

Aloittaja weatherc, tiistai, 02.12.2008, 00:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Hmm...
oon tuossa katsellut omaa tutkaa joka piirtelee iskuja eteläiselle Itämerelle tasaiseen tahtiin. Vertailtuani WASP2:seen niin itämerellä ei ole mitään iskuja mutta samalla suunnalla välimerellä/etelä ranskassa kylläkin mikä tarkoittais että se kuulee iskuja tällä hetkellä 2000 km päästä 
:o :o :o

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 02.12.2008, 00:20
Hmm...
oon tuossa katsellut omaa tutkaa joka piirtelee iskuja eteläiselle Itämerelle tasaiseen tahtiin. Vertailtuani WASP2:seen niin itämerellä ei ole mitään iskuja mutta samalla suunnalla välimerellä/etelä ranskassa kylläkin mikä tarkoittais että se kuulee iskuja tällä hetkellä 2000 km päästä 
:o :o :o

Se on täysin mahdollista.
Talviaikaan ilmakehä täällä pohjoisella pallonpuoliskolla muuttuu sen verran paljon, että toposfääri/stratosfääri muuttuu periaatteessa signaaliheijastimeksi. Ranskan iskut toisin sanoen saattavat saapua joko ilmakehäheijasteena tutkaasi tai sitten ilmakehästä mereen ja siitä heijasteena tutkaasi.

Muistan, että Vaski.net:n Ari kirjoitteli Foorumillaan kerran talvelle tyypillisestä tutkailmiöstä, jossa tutkan havainnoimat iskut "suorastaan putoavat syliin" ja siitä, että kesällä tehdyt kalibroinnit ovat periaatteessa silloin pielessä "sisäänpäin". Kokemasi ilmiö olisi näin ollen hyvinkin totuudenmukainen Arin havaintojen suhteen.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Sitä mä muistelinkin että jossain ollut juttua että talvisin ovat radiokelit ihan eri luokkaa kun kesällä.
Aika hassua kylläkin että tuo pieni röökiaskin kokoinen boxi noinkin kaukaa kuulee iskuja, tosin, kuten sanoit, kalibroinnit etäisyydessä ovat sitten ihan mitä sattuu, mutta ainakin minä olen vähän sitä mieltä ettei niistä kannata ottaa kovin suurta stressiä kun ei olla ukkoskauden sisäpuolella eikä todennäköisyys että täällä ukkostais ole kovinkaan suuri, varsinkaan niin kauan kun iskut piirtyvät tuonne kartan ulkoreunaan ettei ihan syliin tipu ;)