Paluu Davis Vantage Pro -laitteistoon

Aloittaja ARosti, sunnuntai, 26.03.2023, 11:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ARosti

Pari vuotta meni WeatherFlow Tempestiä ihmetellessä, mutta nyt päätös kypsyi, ja äsken tein tilauksen uudesta Davis Vantage Pro 2 -paketista. Olen saanut takuuseen jo neljännen WeatherFlow Tempestin, ja vaikka asiakaspalvelu ja takuu ovat olleet hyviä, ei itse laitteen laatu vakuuttavaa ole ollut. Silti suurin syy päätökseeni oli sittenkin Tempestin haptinen sademittaus, joka ei yksinkertaisesti toimi. Tässä paluu koestettuun tekniikkaan on tervetullutta. Joudun varmaan tyhjentämään sademittaukset tietokannastani aika pitkältä ajalta, ne kun ovat puutaheinää siltä ajalta kun Tempest on sitä koettanut mitata.

Uusi laitteisto tulee sitten tulille kun saan sen rauhassa paikalleen viritettyä ja weewx:n siihen kiinni.

iccb

Itselleni tuli vasta ensimmäinen Tempest takuusta ja se on nyt toiminut pari kuukautta. Alkuperäisen lämpötila ja kosteus anturit rupesivat herjaamaan virhettä. Asiakaspalvelusta jäi kanssa itselleni hyvä maku.
Sademittaus ei tuottanut itselläni suurta ongelmaa, toki pientä eroa oli Davikseen verrattuna.
Nyt kuitenkin sekä vanha anturi, että uusi Tempest ottaa jostain laitteesta, ehkä omasta ilmalämpöpumpusta häiriötä joka näkyy salamana. "Iskuja" tulee enemmän jos Power booster on kiinni. En oikein tiedä miksi tämä ongelmakin on tullut nyt vasta, koska Tempest on ollut käytössä 2021 vuoden lopusta ja salama ongelmat alkoivat vasta tässä about joulukuun aikana...

ARosti

Minulla on mennyt Tempesteistä kosteus ja ilmanpainemittarit.

Varmaan Tempestin sademittauksen suurin häiriölähde meillä on 2 metrin masto, jonka päässä Tempest on. Maston tuulivärinöitä ei vaan saa vaimennetuksi. Salamointirekisteröintiä olen myös hämmästellyt.

Aion jättää Tempestin kuitenkin hoitamaan valoisuuden, auringon säteilyn ja UV:n mittausta, niitä en Vantageen tilannut.

ARosti

Sääaseman havainnot ovat viime torstai-illasta alkaen olleet Davisin mittaamia auringon tehoa ja uv-indeksiä lukuun ottamatta. Hyvältä näyttävät!

iccb

Hyvä juttu että sait laitteet kuntoon!  :)
Kertoiletko kokemuksia tuosta WeatherLink Live laitteesta, onnistuiko yhdistäminen tietokoneeseen mitenkään, saako dataa luettua useammalla koneella esim..

ARosti

Minulla datan kerää Raspberry Pissä pyörivä weewx ja siinä WeatherLinkin UDP-ajuri. Eli weewx kuuntelee verkossani WeatherLinkin UPD-paketteja ja ottaa tiedot siitä. Tällä tavalla voi kytkeä vaikka kuinka moneen koneeseen. Weewx lähettää datan raporteillaan webbisaitilleni, josta parsin sen php-skriptillä webbisaitin MySQL-kantaan.

Itse asiassa minulla on kaksi raspia, toinen kuuntelee Vantagea ja Tempestiä, sekin UDP-ajurilla. Tempestistä otan edelleen auringon tehon ja UV-arvot. Saisi nuo pyörimään yhdessäkin raspissa, mutta en ole jaksanut konffata niin.