Säteilysuoja lämpömitarille.

Aloittaja JONI 28, maanantai, 11.04.2022, 22:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

einari

ihan polyuretaania purkista.. varmaankin parempiakin vaihtoehtoja olisi kuten polyesteri, ehkä helpompi umpisoluinen solumuovi kuten  PE-LD..
materiaalin kuitenkin pitäisi olla säänkestävää.. eikä ime kosteutta... värillä ei ole väliä kun on suojassa säteilyltä... 

Mietin tuossa että voisi kokeilla rakentaa lasikuituputkista välikerroksen, jos pikkuveli ole niitä hävittänyt, tukkisi päät niistä ja väliin jäävät ilmaraot, voisi äkkipäätä ajatellen toimiakkin... 8)

Itse en aio alkaa tällaisen tarpeen vuoksi laminoimaan lasikuitua, sen verran on hommasta kokemusta venepuolelta pietarsaaresta ja Boliden kokkolasta, ei ole ihmisen hommaa, varsinkaan hajuyliherkille.. >:(

einari

Alunperin syy siihen miksi päädyin tuohon eristettyyn putkeen on olosuhteet, minusta on ollut toimiva ratkaisu.  lähimmät "viralliset" mittauspaikat kulkevat samoissa lukemissa kuin myös lähimmät tiesääasemat..  viime talveen asti minulla oli bilteman aurinkokennovenetuuletin jonka kenno sanoi sopimuksen irti, tilasin uuden panelin kympillä mutten ole sitä laittanut koska toimii ok. ilmankin. toisaalta jatkuva tuuletus tekee yöt hieman kylmemmiksi, vaihtoehto olisi puuilon myymä ilman akkua.. se olisi puolta halvempi ja tuulettaisi vain silloin kun aurinko paistaa ;)

putken toiminnasta kertonee olennaisen että rouvin, kauhavan lentokentän sekä kruunupyyn lentoaseman keskilpt:t olivat toukokuussa 9.1 astetta ja ohessa kuvana käppyrää. näköjään jonkinmoinen synkronointiongelma.. käyttääkö metar/synop-asemat päivämäärärajaa vuorokaudenvaihtumiseen?? no jos kuvittelee evijärven käppyrää vähän vasemmalle.... ;)

JONI 28

Tilasin ruuvitag pro itselleni liitenä kuva parvekkeelta pitäisikö laitaa ulkopuolelle vai sisäpuolella anturi miten käy lämpötilan?  ???
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 29.06.2022, 20:11
ihan polyuretaania purkista.. varmaankin parempiakin vaihtoehtoja olisi kuten polyesteri, ehkä helpompi umpisoluinen solumuovi kuten  PE-LD..
materiaalin kuitenkin pitäisi olla säänkestävää.. eikä ime kosteutta... värillä ei ole väliä kun on suojassa säteilyltä... 

Mietin tuossa että voisi kokeilla rakentaa lasikuituputkista välikerroksen, jos pikkuveli ole niitä hävittänyt, tukkisi päät niistä ja väliin jäävät ilmaraot, voisi äkkipäätä ajatellen toimiakkin... 8)

Itse en aio alkaa tällaisen tarpeen vuoksi laminoimaan lasikuitua, sen verran on hommasta kokemusta venepuolelta pietarsaaresta ja Boliden kokkolasta, ei ole ihmisen hommaa, varsinkaan hajuyliherkille.. >:(

Normi PU mullakin tuli mieleen tuohon.
Mitä putkea sulla siinä?
Tuohonhan lienee toimivan suht mikä vaan jonka mallaa valkoseks kilikalilla koska se PU kuitenkin eristää.

Jos ajattelee tuota Apogeen mallia niin tarttis löytää joku hyvä sääkestävä hattu sille myös  ???

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 29.06.2022, 22:02
ohessa kuvana käppyrää. näköjään jonkinmoinen synkronointiongelma.. käyttääkö metar/synop-asemat päivämäärärajaa vuorokaudenvaihtumiseen??

UTC:ta nuo metarit käyttää eli ovat sen 3 tuntia jälessä näin kesäaikaan..

einari

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 30.06.2022, 00:13


Normi PU mullakin tuli mieleen tuohon.
Mitä putkea sulla siinä?
Tuohonhan lienee toimivan suht mikä vaan jonka mallaa valkoseks kilikalilla koska se PU kuitenkin eristää.

Jos ajattelee tuota Apogeen mallia niin tarttis löytää joku hyvä sääkestävä hattu sille myös  ???

Itsellä on ulkoputki 125mm ja sisäputki 100mm halkaisijaltaan, paksumman eristyksen saa jos löytää 160mm putkea ja sisälle jompikumpi,  100 tai 125mm

Teutari aikoinaan vinkkasi noista valkoisista pvc-ilmanvaihtoputkista, että biltemasta löytyy, näkyy niitä olevan bauhaussissa ja byggmaxissakin joitakin kokoja, itse hain biltemasta..  ensimmäisessä versiossa tein ulkoputken muovisesta kaapelikelasta ja maalasin valkoiseksi kiiltävällä spraylla.. muttamutta ei oikein toiminut mielestäni kunnolla.. ehkä kaapelikelan asettama pituusraja oli syynä.. nykyinen on liki metrin..

Hatunhan voi muovata itsekkin pvc-levystä joko tuhottimella tai muulla lämmönlähteellä muotin avulla.. se onnistuu helposti uunissakin kun pistää jonkin sopivan lämpöä kestävän kipon tau kulhon alassuin alle ja uuni 120-140 asteeseen...

Lämpötekniset ominaisuudet Muotoilu (°C)
PP 155-170
PE-HD 120-140
PVC-U 120-140

2-3mm paksuisen levyn saa noin 10 eurolla....  ;)

weatherc

Tuli väsättyä tuollainen kokeiluksi.
Samaiset n 2 asteen ero auringossa vs varjossa olevaan on tuollakin mitä oli kukkalautashässäkässäkin (sen asennuspaikka ei tuossa mitä toisessa kuvassa vaan n 3 m korkeammalla, pakon sanelemana).

Kivan likainen tuo kukkalautaskasa  :P

einari

Laitoit varmaan tuulettimen sinne imemään?
Kun katselee tuota kuvaa niin olisiko olosuhteilla olennainen merkitys.. jos aurinko paahtaa seinää oikein urakalla niin vaikuttanee oletettavasti siihen lähiympäristön lämpötilaan...   ::)

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - torstai, 07.07.2022, 15:11
Laitoit varmaan tuulettimen sinne imemään?
Kun katselee tuota kuvaa niin olisiko olosuhteilla olennainen merkitys.. jos aurinko paahtaa seinää oikein urakalla niin vaikuttanee oletettavasti siihen lähiympäristön lämpötilaan...   ::)

Jeps, molemmissa on tuuletin.
Alhaalta päin tuleva lämpösäteily mullakin tullut mieleen. Talohan on lähellä koska tolppa on kiinni kuistin seinässä joskin tuo on sellaiset ehkä 1.5-2 m katon reunan yläpuolella.

K-saarella oleva, joka passivinen "davis orginal" ilman tuuletinta, n 1.5 m maapinnasta keskellä ei mitään mutta on kalliolla on toinen hyvä esimerkki tästä lämpösäteilystä ja sen vaikutuksesta mitattuihin lämpötiloihin. Se on sopivalla kelillä helposti usea aste liian lämmin (kävi tuossa helteiden aikana nuuskimassa 35 asteen rajaa kun "oikea lämpötila" olisi ollut 30in korvilla).

einari

se onkin haastavaa löytää oikea paikka...  jos on täysin varjoinen paikka niin sekään ei kai antane ihan oikeaa lämpötilaa, noista lähistön tiesääasemista olen huomannut että aamuisin saattaa olla korkemmat lpt:t kuin minulla, sitten iltapäivällä ja illalla taas matalammat--- näin sateella ovat  alempia kuin minun, varmaan sade viilentää niitä...

weatherc

#19
Lainaus käyttäjältä: einari - torstai, 07.07.2022, 16:07
se onkin haastavaa löytää oikea paikka...  jos on täysin varjoinen paikka niin sekään ei kai antane ihan oikeaa lämpötilaa, noista lähistön tiesääasemista olen huomannut että aamuisin saattaa olla korkemmat lpt:t kuin minulla, sitten iltapäivällä ja illalla taas matalammat--- näin sateella ovat  alempia kuin minun, varmaan sade viilentää niitä...

Rivarissa/kerrosasumisbunkkerissahan se paras paikka on lähes mahdotonta löytää. Sehän olisi keskellä nurmikkoa josta metrjä lähempiin rakennelmiin. Ja vaikka jollain ilveellä saisikin sellaisen pystyttää sinne niin tulee mukaan myös ilkivaltariski (noin yleisellä tasolla).
Toisaalta, omassa daviksessa oman rajoittensa sijoittamiselle tuo tietty sen langallisuus.
Omat ovat aika hyvin sovussa nuiden lähimaaston motarin tieasemien kanssa, siellähän niitä on koko rivi muutaman kilometrin välein. ;D  Ei tietenkään asteen kymmennyksillä mutta suuressa kuvassa kun ottaa huomioon että välimatkaa on kuitenkin sen 5+ km ja että täällä vuoristossa monesti öisin ja talvisin kylmempää.