Luotettava/ ja hyvä säämittari

Aloittaja JONI 28, maanantai, 18.10.2021, 15:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JONI 28

Tuossa on kuva minun tämänhetkinen anturi kyseiselle sää näyttölle onko hyvä vai pitäisikö valita muu paikka..? HUOM RUUVILLA KIINNI ON JONKUN VERRAN IRTI IKKUNASTA.🤔🤔
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Itse ikkuna ei välttämättä ole suurin ongelma vaan tummahkot rakenteet (imee/hohtaa lämpöä).

- Onko se sillä ikkunalla mihin aurinko paistaa vähiten? Eli jos mahdollista niin sellaiseen paikkaan mihin aurinko osuu vähiten
- Hae paikallisesta Rustasta/Tokmannilta nippu valkoisia muovisia kukkalautasia ja rakenna säteilysuoja ja tuppaa anturi siihen. Ei mitään 60 cm lautasia vaan silleen että anturi mahtuu siihen (eli että koko kasvaa mahdollisimman vähän)
- Mikäli mahdollista niin rima/sopiva lankun pätkä johon anturi, pituus sen verran että on talon seinän ulkopuolella. Pituus oman harkinnan mukaan mitä kehtaa laittaa ettei taloyhtiöllä iske stressi, jo joku 10-20 cm irti senästä voi auttaa mutta puolikin metriä auttaa varmasti. 

einari

Lainaus käyttäjältä: Mr - tiistai, 19.10.2021, 18:21
Tiedä mistä tuo analoginen mukaan tupsahti, mutta RuuviTagissä on RH/T mittaus digitaalisella Sensirion SHTC3 anturilla: Digital Humidity Sensor SHTC3 (RH/T).
Tagissä on 2.4GHz radio Bluetooth Low Energy (BLE) lähetyksiä varten. WiFi yhteyksien toteuttaminen tuolla samalla taajuudella edellyttäisi jo aivan erilaista tehonsyöttöä; nappiparistolla ei kovin pitkään mittailtaisi. BLE on kokonaisuuden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin WiFi.
Uusi RuuviTag Pro sensori sisältään vielä tarkemman lämpötila-anturin (digitaalinen) ja siitä on myös veden alle upotettava versio.

Einari hieman ajatuksisssaan lisäsi  siihen analogisen ulostulon, tavallaan syystäkin ;D
Nuo RH/T anturithan ovat analogisia.. kuten kaikki vastaavat anturit, ne muutetaan a/d muuntimella digitaaliseksi ja halutessa voi muuttaa ne takaisin d/a muuntimella analogiseksi kuten davis ainakin tekee langallisissa versioissa ilmeisesti, saattaahan niillä olla valmiiksi sensirionin analogisella ulostulolla varustettu , esim. sht31- anturi ,josta kuva.

Tuossa Ble-radiossa tarkoitin lähinnä sitä että ruuvi-tagin data on helppo kaapata millä tahansa bluetooth-beacon:ia tukevalla yhdyskäytävällä, itse en ole kokeillut mutta githubissa ja muuallakin on asiasta maininoja...   Myös tuossa Ble:ssä on mukana analogiateknologiaa kun data lähetetään modifoituna analogisen kantoaallon kanssa jotta saadaan parempi kantama, sinänsä digitaalinen data ei ole niin altis häiriöille kuin pelkkä analoginen data. myös kuva (z)fsk-modulaatio.

JONI 28

moi olen yrittänyt etsiä säteilysuojaa lämpötila anturille minkä olen laittanut tähän viestiketjuun kuvana ,mutta en ole löytänyt ja kai on vain hyväksyttävä se asia että en minä ainakaan osaa asiaan vaikuttaa, joten saane kelvata vaikka kuvan mukaiseen paikkaa aurinko ei talvella juurikaan paista ehkä ihan vähän tätä kirjoittaessa tänään onkin ollut aurinkoinen päivä ja mitä seurasin aurinkoa vähän otti osumaa anturiin ja sen johdosta lämpötila nousi vain 0 ,mutta se oli hetkellinen N 30 MIN . nyt jo pakkasella ja vastaavia lämpötiloja on myös ilmatieteen laitoksen havaintoasemilla joten aika hyvin pitää paikkansa jos vertaa oman sääanturin ja ilmatieteen laitoksen .  mutta kesällä on sitten ihan toinen juttu katsoo sitten miten sitä tekis. :)
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️