Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

28.07.2021

Aloittaja J.Jäntti, keskiviikko, 28.07.2021, 09:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Aamuyön ja aamun välisenä hetkenä merellä muodostui isomman sadealueen eteen kuurosadenauha, joka hiljaa lähestyi Helsinkiä. Se pysyi vaiti tasan niin pitkään kunnes pääsi keskusta-alueelle ja sitten alkoi räpsähtely. Sain varoitukset puhelimeeni kello 04:45 ja jo siinä vaiheessa keskusta-alueella oli rekisteröity yli 10 iskua. Valmiiksi vähän nukkuneena totesi että liian alue heilahti aktiiviseksi liian nopeasti ja minä en olisi asiaan pystynyt edes reagoimaan koska kuvauskalusto ei ollut edes valmiina ja siitä puuttui osia.

Salamointi kulki keskustan tuntumasta FinWX Helsinki-71:n ohi kaakosta noin kello 05:15 ja jatkoi siitä luoteeseen kiertäen osuen Järvenpään alueelle noin kello 06:30, jonne sen energiat hiipuivatkin. Sen perässä tullut isompi alue repeili jonkin verran merellä mutta vettä ollaan saatu FinWX Helsinki-71:llä vuorokauden osalta jo 17.5mm ja lisää vain tulee.

Tätä kirjoittaessa salamointia on havaittu Haminasta itärajalle ulottuvalla alueella, ulottuen aina Kouvolaan saakka.
Ukkoset tuskin ovat ohi tämän päivän osalta, ainakaan todennäköisyysprosentteihin suoraan katsoen. Meno alkaa muuttumaan hurjemmaksi iltaan mennessä.

Tilannetta seurataan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

JONI 28

Minkä laista varoitus systeemiä käytätte siellä etelä Suomessa kun ukkosia on lähistöllä ja tulee ilmoitus.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

#2
Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - keskiviikko, 28.07.2021, 10:13
Minkä laista varoitus systeemiä käytätte siellä etelä Suomessa kun ukkosia on lähistöllä ja tulee ilmoitus.

Mitään varsinaista (julkista) varoitus systeemiä ei ole olemassa muuta kun seuraamalla salamadataa esim FMI:n avoimesta datasta. Joillakin salama-apeilla voi tietty olla jonkin sortin hälyjuttuja (en tiedä). Sellaisen olisi tietenkin täysin mahdollista rakentaa käyttäen tuota salamadataa ja miksei muitakin sää-parametrejä suomen FMI/tiesää/pws-asemaverkko kun on kohtalaisen tiheä. Ongelmana on lähinnä se että tuollainen paikannusta/dataa jatkuvasti tarkkaileva äppi syö helposti akkua...Toisaalta, suomen sää on sen verran "tylsää" että hyvä jos 2 kertaa vuoden aikana piippailisi, jos sitäkään...

JONI 28

No joo onhan siinä haasteita mutta ,itse käytän tuota salama unlocer maksullinen versio löytyy play kaupasta suosittelen lataamaan on paljon hyviä ominaisuuksia.  ::)
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

Zalama

Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - keskiviikko, 28.07.2021, 10:13
Minkä laista varoitus systeemiä käytätte siellä etelä Suomessa kun ukkosia on lähistöllä ja tulee ilmoitus.
Täältä saat ilmoituksen sähköpostiin
http://weather.zalama.net/tilaa/

JONI 28

Minulla on tuo ilmoitus käytössä jo ja hyvin on toiminut silloin kun on innostanut.👍🙂
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️