Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sääasema

Aloittaja JONI 28, sunnuntai, 04.07.2021, 14:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JONI 28

Moi olen uusi jäsen,olisi kysyttävää otsikko kertoo eli (sääasema) itselläni on oma sääasema laitoin myös kuvan siitä tänne toivottavasti näkyy noh, itse asiaan itse asun kerrostalossa ja ei ole mahdollista asentaa tai en löydä sille sopivaa paikkaa niin jos /kun muutan joskus pois johonkin muualle niin minkälainen paikka pitäisi olla että mittaustuloksien data vastaisivat (FMI) lähimpiä keski-Suomen havaintoasemien tuloksia.- kiitos jo etukäteen jos saan vastauksia olisi tärkeitä . :)🙂🙏....
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Tervetuloa foorumille!

Tuolta löytyy WMO:n parametrit siihen, samat mitä FMI käyttää:
https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=10616

Mutta noin lyhyesti, tuollaisella "yhdistetyllä asemalla" jossa kaikki anturit samassa nipussa ei ikinä saa kaikkia arvoja hyvin koska esim tuulimittari pitäisi olla sijoitettu 10 m korkeuteen, sademittari lähelle maapintaa, lämpötila-anturi 1.5-2m korkeuteen jne. Eli siinä täytyy valita mikä arvo kiinnostaa eniten ja mennä sen mukaan ja tehdä kompromissiä ja hyväksyä ettei arvot ole ihan optimaalisia.

JONI 28

Niin se voi olla mutta jos laittaisi jonkin rakennuksen katolle olettaen niin että se on maanpinnasta tuon 1.5-10M vois toimia . Täi sitten pitäis harkita jotain muunlaista sääasemaa.🤷👍🙂 Mutta kiitos tuosta vastauksesta .😌
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Ongelma ei ole pelkästään korkeus vaan myös ympäristö, onko puita/rakenuksia kuinka lähellä ym.
Toinen on urbaani ympäristö, jos asuu esim rivarissa niin mahdollisia asennuspaikkoja rajoittaa myös taloyhtiö. Tiedä häntä mutta okt-alueella voi myös olla rajoituksia millaisia mastoja saa pystyttää. yms.

Itse asun rivarissa ja käytännön syistä on seuraava setuppi (ovat siis erillään): Tuuli n 5 m mastossa, lämpötila puolessavälissä sitä ja sadekippo asuntojen välisellä aidalla. Korkeita puita on lähistöllä joten tuuli on mitä on. Läpötilaan porottaa arska koko päivän joten sekin on mitä on kesäpäivisin vaikka kuinka on lautaset ja tuuletin.
Tuohon arskan lämmittämään lämpötilaan oon kyhännyt Daviksen kaverksi Raspi+SHT31 anturin joka majalilee talon toisella puolella joka näin kesäsin varjossa aina klo 16 asti ja talvisin 24/7. Ulos menevä arvo on noista kahdesta se viileämpi.


JONI 28

En tiedä miten vaikuttaa tälläinen ympäristö tuohon pellolle matkaa kerrostalosta N. 20-30m sääasema kantama on 100m vapaassa tilassa mutta ongelmaksi on ilmennyt betoni mikä on täysin ymmärrettävää ,mutta jatkoa ajattelen jos muuttaa pois oisko tälläinen ympäristö edes sinne päinkään vai .? :-\
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

#5
Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - maanantai, 05.07.2021, 11:25
En tiedä miten vaikuttaa tälläinen ympäristö tuohon pellolle matkaa kerrostalosta N. 20-30m sääasema kantama on 100m vapaassa tilassa mutta ongelmaksi on ilmennyt betoni mikä on täysin ymmärrettävää ,mutta jatkoa ajattelen jos muuttaa pois oisko tälläinen ympäristö edes sinne päinkään vai .? :-\

Olis hyvinkin. Koittaa vaan löytää paikan joka mahdollisimman avoin ja matkaa puihin yms on mahdollisimman pitkä. Kokeilemalla seilviää mikä paikka on paras niistä mihin on mahdollista asentaa. :)
Käytännössä on taajamaolosuhteissa aika vaikeata saada nämä harrasteasemat optimaalisesti asennettua mikäli ei asu ihan maaseudulla. Aina on jotain esteitä häiritsemääsä harrastamista...Ja lupaa kannattaa aina ensin kysyä jos sellainen sijanti (kuten taloyhtiö yms), hyvässä lytyssä voi heltiä parempikin sijanti mitä itse ensin ajatellut...  ::)
Taajamaolosuhteissa kannattaa myös ottaa huomioon mahdollinen ilkivaltavaara. Eli katsoo asennuspaikan sellaiseksi ettei hörhelöt pääse käsiksi.

JONI 28

#6
no näinpä olen kyllä kokeillut mutta asennuttin ehkä väärän paikkaan niin ei kantama ja yhteys piissannut, ja betoni seinä häiritsi signaalin vastaanottoa N. 90% en ainaskaan itse koe ympäristö ongelmaksi mutta en tiedä uskaltaako tuoda ihan näkyvälle paikkalle, riskit ovat ilkivalta ymm) ei nimmittäin mikä halpa ole tuo sääasema, mutta onko tuo lämpötila osassa oleva suojaus kuinka hyvä vastaamaan asema kohtaisia lämpötiloja ,vai saisko tuohon Raspi+SHT31 onko mahdollisuuksia.  :) en ole varma onko talon yhtiöhtä kun  vuokralla asun ja  muutenkin ei ole valituksia tullut ja itse koen tätä maaseuduksi koska alue on hyvin väljään asuttua kylää , ja tontti alueet, myös kerrostalo alueet iso kokosia ympäristöltään mutta saiskohan tuohon sääasemaan korkeutta mitenkään koska on aika matala mikä myös voipi vaikuttaa tuo kyseinen sääasema (kärkkäiseltä)  hinta 150e + toimituskulut.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️

weatherc

Lainaus käyttäjältä: aleksi99 - maanantai, 05.07.2021, 11:44
mutta onko tuo lämpötila osassa oleva suojaus kuinka hyvä vastaamaan asema kohtaisia lämpötiloja ,vai saisko tuohon Raspi+SHT31 onko mahdollisuuksia.  :)

Kokeilemalla sekin selviää onko lämpötilat korkeammat mitä lähitienoon viralliset asemat (kannattaa käyttää myös tiesää-asemia tähän, varsinkin etelässä kun niitä on kohtalaisen tiheästi), mutta se mitä oma kokemus antanut niin eivät ole maailman parhaat suojat jos aurinko pääsee porottaan suoraan. Eli haluttaessa virittämään vähän lisäsuojaa sille :)
Tuo oma Raspi-viritys toimii niin että ensin kerään "sääkone-raspilla" lämpötilat molemmista sqlite-kantaan, sitten sääsofta WeeWX nappaa sieltä sen viileämmän jonka tulostaa realtime.txt:iin.

teutari

#8
FMI:n ohje oman sääaseman perustamisesta--> https://www.ilmatieteenlaitos.fi/oma-saaasema

Lainaus: "Täydellisen havaintopaikan löytäminen voi olla miltei mahdotonta, mutta tästä ei tulisi lannistua, tärkeää on huomioida mahdolliset virhelähteet ja löytää sopiva kompromissi."

JONI 28

Kokeilin tätä omaa sääasema ja tuo 27 astetta on minun mutta tällä hetkellä parvekkeella koska piti testata yhteyttä weather underground ja hyvin toimi sit tuo 28 on tuolla meiltä päin N.15km jos voisin /olis mahdollista viedä ulkoilman alle uskoisin lämpötilan olevan tuo 28 mikä on tuon 15km päässä olevasta asemasta vaikka maastoa en tiedä mutta myös nimittäin tuuli on 5-10 m sekunnissa mikä tasoittaa lämpötila ainakin nyt.
terve olen 25v nuorimies keski -suomesta.🤩😎🌧️🌧️🌩️☀️