Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

24.09.2020

Aloittaja weatherc, torstai, 24.09.2020, 12:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Kas, kas, ei se räpsyttelykausi ihan vielä ole ohi  :)

iccb

Ei kyllä. Eurassa alkoi ukkostaa ja satamaan puoli yhden aikaan ja uudelleen viiden jälkeen. Viiden jälkeen olin juuri pellon keskellä lenkillä koiran kanssa kun alkoi pilvet vuotamaan. Melko kesäinen keli kun yli 17 astetta lämmintä ja vettä sataa ja ukkostaa.  ;D
Yhden paksun salaman näin, mutta siinä se.

Pes

#2
Sääasemalla ei ukkosia ole tänä suvena ollut.  Nyt itäpuolinen taivas välähtelee tiheään tahtiin.  Näyttäis menevän 4-tien suuntaisesti P-koiliseen. 

weatherc

Kieltämättä mielenkiintoista ajella kotiin kun ulkona 16 astetta vielä tähän aikaan illasta... :)

Ei huono räpsyttelypäivä ja the show are still going on ainakin Pohjanmaan kulmilla.

J.Jäntti

Itse viritin kamerat ja muut roippeet valmiiksi, sekä tietenkin äänivaroitukset päälle jos ukkonen tulee 50km etäisyydelle kodistani (= elosalamointia)
No tulihan se ukkonen vuorokaudenvaihteen jälkeen, mutta äänivaroitusta ei vain saatu koska olin hutiloinut volyymit 25% => 2%. ;D
Näin ollen se ukkonen joka mereltä lähestyi ja painoi sanaakaan sanomatta Helsingin yli, alkoi elämöimään sisämaassa kulkien koilliseen. Minä nukuin tämän valoshown ohi täysin. Edes koiratkaan eivät reagoineet ukkosen muutamaan vajaan 20km päässä lyöneeseen pilvisalamaan. Ilmeisesti ääntä ei lähtenyt riittävästi kuulumaan ikkunoiden läpi.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

einari

#5
Mitenkäs sitä sanotaan.. että nukkuu onnensa ohi :D
Täällä on parina yönä välähdellyt ja viime yönä joskus puoli neljän aikoihin havahduin noin 5 km päähän paikannettuun välähdykseen ja murina oli pitkä.. ilmeisesti itse salamakin. :D

ukkoset tällä erää on ajoittuneet 3 vuorokauden ajalle.. leikasin sähöpostista noita vaisalan ukkosrintamavaroituksiin liittyviä maileja.. kuva... nuo jäi siitä kuukauden kokeilusta jäljelle 8)

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: einari - lauantai, 26.09.2020, 20:43
Mitenkäs sitä sanotaan.. että nukkuu onnensa ohi :D

Juurikin näin, tosin kun katsoi salamakarttaa noin yleisesti niin vähän sitä epäröi ettei kuvaus olisi mitään kovin kaksisia salamoita saanut kaapattua. Ja kuten mainitsin, koiratkaan eivät reagoineet ja nuo ovat sellaisia että ns. ylimääräisiin yön ääniin aletaan reagoimaan joko isäntä herättämällä sänkyyn hypyllä ja naaman pesemisellä, tai sitten murisemalla. Ukkosen murinat kuuluvat tähän kategoriaan.

Lainaus käyttäjältä: einari - lauantai, 26.09.2020, 20:43
Täällä on parina yönä välähdellyt ja viime yönä joskus puoli neljän aikoihin havahduin noin 5 km päähän paikannettuun välähdykseen ja murina oli pitkä.. ilmeisesti itse salamakin. :D

Siellä sinun suunnalla on ollut aktiivisuus ihan omaa luokkaa ja olet päässyt ihastelemaan ilmiötä.
Täällä taisi tuo minun ohi nukkumani ukkonen olla sitten varmaan kauden viimeinen, sillä ennusteet näyttävät nollatodennäköisyyksiä kauas seuraavalle viikollekin.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------