Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Päivityskatkos

Aloittaja ARosti, perjantai, 06.03.2020, 23:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ARosti

Vaikuttaa valitettavasti siltä, että Sääasema Nauvolla on isompi ongelma. Ilmeisesti Davis Vantage Pron ISS:n (Intergrated Sensor Suite) 16,5 vuotta vanha lähetinyksikkö on tullut tiensä päähän.Jos näin on, aseman katkos kestää jonkin aikaa.

weatherc

On kyllä kunnioitettava ikä elektroniikalle joka kuitenkin on ulkona sateessa ja tuiskeessa. Ja saaristossa vielä jossa ilmakin on kosteampaa.

ARosti

Kahden litiumparistonvaihdon jälkeen lähetinyksikkö virkistyi, mutta kun se muutaman tunnin päästä ilmoittaa taas pariston olevan tyhjä, vaikuttaa kondensaattorivialta. Minulla on kuitenkin toiveissa saada yksi käytöstä poistettu VP käsiini, ja jos se vielä toimii, ehkä saan tälle vanhukselle vielä varaosia ja siten lisäaikaa. :)


ARosti

#4
Kiitokset!

Tuo on se todennäköisin syy. Käyn tänään hakemassa tuttavaltani käytöstä poistetun samanlaisen aseman, ja jos se toimii, saan hyvin lisäaikaa tutkia ja korjata tämän.

ARosti

Minulla on nyt se käytöstä poistettu VP, ja se tuntuu toimivan. En ole kuitenkaan vielä vaihtanut siitä lähetinyksikköä, koska tuo vanha on nyt toiminut pari päivää ja testaan tuota varalaitetta ennen kuin vaihdan.

Onkohan laitteeni vanhenpaa mallia kuin noissa linkeissä, koska siinä on komponentti, joka näkyy Blogissani olevassa kuvassa, joka on aika lailla pienempi (kuva itse asiassa siitä varalaitteesta, mutta omassani on samanlainen)?

teutari

Lainaus käyttäjältä: ARosti - tiistai, 10.03.2020, 16:51
Onkohan laitteeni vanhenpaa mallia kuin noissa linkeissä, koska siinä on komponentti, joka näkyy Blogissani olevassa kuvassa, joka on aika lailla pienempi (kuva itse asiassa siitä varalaitteesta, mutta omassani on samanlainen)?

Näyttäisi olevan hiukan vanhempaa mallia.

https://www.youtube.com/watch?v=v-6Ybr7D39w

ARosti

Voiko tuollainen superkonkka tervehtyä itsekseen? Minulla on nyt varaosana toinen ISS:n lähetin, joka toimii, mutta en ole vielä vaihtanut, kun tuo alkuperäinenkin on toiminut useamman päivän ongelmitta.

Ajattelin kyllä vaihtaa lähettimen ja sitten ottaa kolvin käsiin ja vaihtaa superkonkan, mutta uusia konkkia en ole vielä saanut.

einari

Kyllä tuollaista ihmeparantumista voi tapahtua, ilmeisesti silloin vallinneella säätyypillä saattaa olla vaikutusta asiaan ::)

Tuota ns. superkonkkaa voisi verrata ihan tavalliseen ladattavaan paristoon.. joka toimii tuossa tapauksessa energiavarastona antamassa potkua jos kuorma kasvaa liaksi, eli samanaikaisesti nuo eri anturit huutavat virtaa.. eipä hätiä kun superkonkka lykkää sitä hetkellisesti tarpeen mukaan ;)

Tuo ensimmäinen lause pitää sisällään sen että jos se konkka on tyhjentynyt liiaksi niin uusi paristo ja hieman pakkasen puolella ollut ilma sai sen virkoamaan ja ottamaan taas varausta vastaan.. samahan se on vaikkapa akkuporakoneen akut.. jollei lähde lataamaan niin pistää toviksi pakkaseen.. saattaa taas toimia.. (katsoin lähimmän nauvon aseman dataa.. 3,5 astettako se oli miinuksella parina yönä )

Kun tuolla on ikää noinkin paljon.. voit olla konkka pian käyttöikänsä päässä.. keskimäärin miljoona varausta ja purkausta kestää... joten ehkä olisi syytä vaihtaa... 

tuossa vähän kaksikerroskonkista... varmaan toimisi tuo 2,5 voltinkin.. vaikka yleensä noin ilmoitetaan jännitteenkesto.... mutta niin pieni ero.. 
https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/103589/Superkondensaattorien_suoritusarvot_v1.1.pdf?sequence=2

ARosti

Tuskin olin ennättänyt edellisen viestin kirjoittaa,  kun lähetin taas väsähti. Uusi paristo sisään ja taas toimii... Kohta alkaa paristovarasto ehtyä.  :) Vaihtaisin lähettimen heti, mutta juuri nyt sataa.