Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Katkos tuulen mittauksessa

Aloittaja ARosti, torstai, 28.11.2019, 07:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ARosti

Viime yönä oli jälleen katkos tuulen mittauksessa. Davisin elektroniikan korvaava Arduino-viritys tilttaa epäsäännöllisen säännöllisesti, ja eilen illalla klo 23 jälkeen oli taas niin käynyt.

Tarkoitukseni on parantaa vikasietoisuutta kirjoittamalla koodiin ohjelmallinen resetointi tapahtuvaksi kerran-pari vuorokaudessa. Koodin muuttaminen ei ole vaikeaa, mutta sen lataaminen Arduinoon tarkoittaa kapuamista läppärin kanssa katolle tuulimittarin elektroniikkakotelon viereen. Pitää odotella hieman parempia kelejä tuohon operaatioon.

Mr

Painin vastaavan ongelman kanssa Arduino Megan kanssa, joka meni välillä jumiin EthernetShieldin kanssa. Syöttö oli PoE ja laite hankalassa paikassa resetointia ajatellen. Lisäsin ensin ardun koodiin automaattisen resetoinnin, mikäli laite olisi jumissa, mutta se ei toiminut kun late oli kertakaikkiaan jumissa. Laitoin sitten kesällä rinnalle Wemos D1 levyn, joka kuuntelee tietyssä portissa UDP sanomia ja saatuaan oikeanlaisen, käy resetoimassa megan. Palvelimella lähiverkossa on valvonta, joka seuraa megan lähetyksiä ja jos ne loppuvat, laittaa UDP sanoman liikkeelle. On toiminut erittäin hyvin ja ei tarvitse enää käydä käsin resetoimassa megaa.

ARosti

Kiitos, mielenkiintoinen ajatus! En tosiaan ole tullut ajatelleeksi, ettei reset koodissa auta, jos jumi on jo tapahtunut. Se toimii vain ennaltaehkäisynä. Kun minulla ei ole PoE käytössä, voisin itse asiassa ajastaa virrankatkaisun ajoittain, mutta eihän se ole ns. "puhdasoppinen" ratkaisu...

weatherc

Mulla oli vastaavanlainen ongelma Kemiönsaaren asemalla joka jököttää siellä kalliolla off-grid jossa raspi toimii "aivoina". Ollessa päällä 24/7 niin ennemmin tai myöhemminhän joko raspi itse tai reititin jumittaa. Reititin on vielä tarkistettavissa raspilta käsin mutta sitten kun raspi jumissa niin ei auta kun "töspseli irti" eikä mikään koodi-resetti siihen auta.
Ratkaisuksi tuli wittypi2-hattu joka on sekä rtc että ajastin. Sen voi ohjelmoida käynnistämään/sammuttamaan raspin ihan miten haluaa, vaikka 19 minuuttia päällä/1 minuutti sammuksissa jos haluaisi. Kesällä kun virtaakin on riittävästi ja homma pyörii 24/7 niin oon ajastanut 15 min sammutuksen keskelle yötä ja homma on toiminut sen puolesta kuin se kuuluisa junan vessa.  :)

ARosti

Kiitoksia tästäkin vinkistä. Olen päättänyt vaihtaa nykyisen PC- ja Weather Link -pohjaisen rakennelman Raspberryn päälle weewx:lle. Ellei se pysy pystyssä luotettavasti, joku tuollainen tapa saada se vikasietoisemmaksi kuulostaa hyvältä.

Koska raspi on minulle uusi juttu eikä linux ihan rutiinia, projekti tulee kuitenkin jonkin aikaa kestämään.