Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sääasema Nauvon laitteistosta

Aloittaja ARosti, sunnuntai, 24.11.2019, 07:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ARosti

Tervetuloa seuraamaan säätietoa Nauvosta, ellet aiemmin ole asemaani löytänyt!

Hieman lisätietoa asemastani. Kuten sääasemani tiedoissa näkyy, laitteistoni pohjautuu edelleen Davisin Vantage Pro -pakettiin vuodelta 2003. Kaikki muu kokoonpano toimii edelleen paitsi UV-säteilyanturi ja anemometrin lähetinyksikkö. Säteilysuojuksen tuuletinmoottori taitaa olla tosin jo ainakin kolmas, eikä sen virtalähteenä ole enää anturiyksikön aurinkopaneeli ja akut (ja nykyisenkin moottorin kanssa alkaa olla ongelmia). Kokonaisuudessaan kuitenkin VP on ollut mielestäni varsin luotettavaa tekniikkaa.

UV-anturia en ole korvannut uudella, mutta anemometrin lähetinyksikön korvaamisessa (kun varaosaa ei ollut saatavana) lähdin ihan uusille linjoille rakentamalla elektroniikan Arduino-logiikkakortin ja siihen liitetyn Ethernet shieldin avulla. Anemometri itsessään on edelleen alkuperäinen.

Tämä pikku projekti lähti ajatuksesta toteuttaa sääaseman komponentteja vähitellen IoT-pohjaisena; siten olisi helppoa varautua vähitellen hajoavan VP:n korvaamiseen erillisillä antureilla. Kuten jokseenkin aina, netistä löytyi ratkaisu, sillä Davisin anemometri + Arduino oli jo jonkun kokeilema yhdistelmä (How to Hookup Davis Anemometer to Arduino), joten oli helppoa lähteä modaamaan jonkun jo kehittämää ratkaisua. Itse asiassa VP:n tiedot menevät jo nyt "välivarastoon" samaan paikkaan kuin tuulitiedot, eli ThingSpeak-palveluun. Ideana tässä on, että jos korvaan minkä tahansa anturin uudella IoT-ratkaisulla, muutoksia sääaseman webbipalvelimen päässä ei tarvitse tehdä niin paljon.

Olen kyllä huomannut, että itse rakennellun elektroniikan vikasietoisuus ei ole samaa luokkaa kuin tehdasvalmisteisen--varmasti hyvin monestakin syystä. Mutta tukea on saatavana: Internet-yhteisö kaikenlaiseen rakenteluun liittyen on valtaisa. Muutenkin aihealue on hyvin mielenkiintoinen, mahdollisuudet mm. kotiautomaation kehittämiseen liittyen ovat lähinnä rajattomat.

Mukavaa olla tämän FinWX-yhteisön jäsen!