WeatherFlow-sääasemat?

Aloittaja ARosti, tiistai, 19.11.2019, 21:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ARosti

Tuossa vertailussa on huolestuttavia eroja. Toivottavasti WF:n evoluutioversio on tarkempi. Tosin eihän tässä tiedä, miten nuo vehkeet on sijoitettu.

einari

#21
meni hukkaan vastaus :D
otetaan uusiksi, muistelisin että weewx-foorumilla oli kuva kyseisestä operaatiosta jossa ainakin tuulianturit oli vierekkäin..
luulisi kuitenkin että jos vertailua tehdään niin samanarvoiset olosuhteet kaiken järjen mukaan pitäisi järjestää... no amerikkalaisista ei aia tiedä.. niinkuin ei suomen hallituksestakaan ;D

Ei Mainos > osta ennemmin Netatmo... koko paketti noin 250 €..
sieltä saa datan jsonina ja rawina... asemakohtaisesti tällaisella haulla https://api.netatmo.com/api/getstationsdata?access_token=[acces_token]&device_id=[70:ee:50:29:74:d4]

Tuota acces_tokenia en ole vaivautunut tekemään..  kun en ole kovin ponnekkaasti  ajatellut kotisivua rustata.. tuo id on kyllä ihan oma... yksi syy on että kun on EWN:ään saatu toimimaan hyvin tuo getpublichaku (melko) erinäisten vaiheiden jälkeen(nyt noin 300 suomesta, tosin vain osa on saanut näkyvyyden erinnäisten kriteerien mukaan, todellisuudessa suomessakin jo moninkertainen määrä), Kiitos Henkan ja vähän minunkin 8)

Siinä on myös etuna että saa moniin Iot-systeemeihin mukaan... antamalla thirt party apps-luvan... minusta ei huono ostos...

ARosti

Ei minulla ole mitään Netatmoa vastaan. Yhdellä tuttavallani (joka ei kuitenkaan ole mikään sääsemaharrastaja) on ollut sellainen jo pitkään, ja olen aina sitä ihastellut. Varsinkin nyt, kun siinä on sademittari ja anemometri. Mutta katson nyt tämän WF-kortin. Mistä sen tietää, vaikka sitten tekisi mieli hankkia myös Netatmo. Tai jotain ihan muuta.  ;)

einari

Se on hyvä että on optimismia ilmassa... oikein muistui mieleen vanha vitsi optimistin ja pessimistin erosta ;)

Onko sillä tuttavalla asianmukainen säteilysuoja ja lämmitys sadeanturissa? tuo tuulianturi näkyy toimivan oikein hyvin... tosin jotkut huiput jää pois tuolta ewn;n sivuilta kun vain gust saadaan getpublicdatasta ulos... toisaalta vain vallitsevalla tuulensuunnalla ja keskituulella on olennainen merkitys.. itse olen ihmetellyt logiikkaa mnuutin välein... onko sillä tiedolla loppulaskussa merkitystä ::)

Tuon Netatmon Ultrasonic-anturin jälkeen niitä on alkanut ilmestymään kuin sieniä saeella sinne sun tänne...  mutta.. mitä olen noita eri pws-asemia seuraillut eri lähteistä niin suuri osa on, voisiko sanoa että "susia" .  Daviksen ultrasonic saattaa olla Vaisalan konseptilla tehty.. jos, niin ok.

Yksi haittapuoli on tietenkin netatmossa ja muissa yleisessä suosiossa olevissa asemissa, että miten poimitaan asianmukaisesti näyttävät asemat.. no EWN onrakentanut vertailusysteemin joka karsii ne pois jotka virheellistä tietoa pukaa.. kun katsoo euweatherin uutta karttaa niin sulassa sovussa Fmi, tiesääasemat ja kaikki 350 yksityistä siellä samoja lämpötiloja näyttää...  ;D

Naruskan Ukka Matinpoika

Ei ole itsellä kokemuksia kuin PeetBrosista kymmenkunta vuotta ja kolmesta Netatmon asemasta, jotka olen ostanut itselle ja lähipiiriin parin vuoden sisällä. Vai liekkö omani ollut jo kauemminkin, enpäs tarkistamatta muista. Asennuksellisesti pidän Netatmoa hyvinkin edistyksellisenä laitteistona, jolla itse seuraan paitsi ulkotietoja, myös sisällä mitattuja tietoja. Vielä en Netatmoon ole liittänyt valvontaan liittyvää kameraa tms. mutta ne ovat järjestelmään helposti liitettävissä. Siihenhän voi liittää vielä termostaattiohjausta ynnä muuta tarpeellista.

PeetBrosin etuna täällä kylmässä Naruskan kylässä on se, että paristovaihtoja ei tarvita. Netatmoon saa olla vaihtamassa paristoja kohtuullisen tiuhaan. Nykyään on vaikeaa löytää luotettavaa paristomerkkiä, kun merkkiparistotkin tehdään missä sattuu.

PeetBrosiini olen aikain saatossa joutunut vaihtamaan lämpötila/kosteusanturin ja myös tuulimittarin kahdestikin. Siinä tuulimittarivaihdossa syyllinen löytyy peilistä. Nykyinen tuulimittari PeetBrosissa on Teutarin  suunnittelema kehitysversio, joka on pelannut lähinnä kiitettävästi muutoksien jälkeen. Muutoksessahan korotin tuulimittarin suuntanuolen ja kuppien välimatkaa muutamalla sentillä. Se on vähentänyt katolla tapahtuvaa huoltoa merkittävästi, kun ongelmat ovat talviliukkaalla katolla vaarallisia ratkottavia ja korjattavia.

Kummankin omistamani laitteiston tarkkuus ainakin minulle piisaa. Vertailupohjaa tässä muutaman neliökilometrin sisällä saa vaivatta, kun FMI:n virallinen asema naputtaa tietojaan tuossa puolenkymmenen kilometrin päässä. Oikein sijoitettujen antureiden lukemiin voi luottaa mielestäni millä laitteistomerkillä tahansa. ;)

www.naruska.com

einari

Nyt Ukka liioittelee.. et niitä paristoja yhtenään ole ollut vaihtelemassa..  jos, niin et ole kertonut minulle..
Ei pidä tuijottaa sitä dashboardin merkkiä.. saattaa mennä punaiselle (valehtelee) vaikka on vielä 60% potkua jäljellä.. todellisen tilanteen näet sieltä Smartmixinistä.. samoin näkee sieltä getstationdatasta..  taidan kysäistä asiaa Prashanhtilta..

Toisaalta tuo on kaikissa paristovermeissä ongelmallista, mutta se pitää hyväksyä ja niinkuin arikallin tapauksessa tuulianturin uudelensijoitus auttoi ilmeisesti. Yleensä se kun toistuvasti lähettää dataa eikä saa vastanottokuittausta, syö paristoja tuhottomasti.. niin varmaan Wf:kin..

Tokihan asiaan on ratkaisuja.. anturien sijoittelu niin että voi yhdellä ulkopuolisella virtalähteellä "ruokkia" niitä. Kun pohdin asiaa niin paras ratkaisu olisi ainakin netatmon suhteen ladattava 3 voltin akku ja älykäs laturi.. siitä paketista piuhat antureille paristojen tilalle.. ulkoanturin kanssa kyllä pärjää, onkohan kohta 2 vuotta olleet samat paristot, tuuli ja sadeanturit vie enemmän, noin kerran vuodessa vaihdon pitää tehdä..



Naruskan Ukka Matinpoika

Joku satavarma sähkötoiminen latausjärjestelmä olisi poikaa. Oikeasti on niin, että paristoilla on hankala ominaisuus lakata luovuttelemasta virtasta silloin, kun pakkaset hipovat neljää- tai viittäkymppiä. Sellaiset lukemat kun eivät ole täällä ihan mahdottomia.

Jos paristojen haluaa satavarmasti toimivan, niin ei niitä voi jättää ajamaan ittiään ihan loppuun asti. Puolitehoinen paristo kovassa pakkasessa on kaput alta aikayksikön. Pakkasjaksolla vaihtaminenkin on itara homma, jota mielelläni vältän. Nappaan paristot uusiksi aika matalalla kynnyksellä...

Minulla kun on Netatmon ympärillä sähköä, niin mielelläni varmistaisin toiminnan yhtä varmaksi kuin PeetBrosillanikin on. Valvontakameranikin Kallelassa toimii verkkovirralla, eikä paristoilla, vaikka siinä paristomahdollisuus onkin.

www.naruska.com

SääSami

LainaaPeetBrosin etuna täällä kylmässä Naruskan kylässä on se, että paristovaihtoja ei tarvita. Netatmoon saa olla vaihtamassa paristoja kohtuullisen tiuhaan. Nykyään on vaikeaa löytää luotettavaa paristomerkkiä, kun merkkiparistotkin tehdään missä sattuu.
Oletkos noita koittanut? Minä olen jo vuosia luottanut vain lithium-paristoihin ulkoilmassa. Aikoinaan niitä sai edullisesti Biltemasta mutta nykyään käytän noita kun saatavuus on huonompaa. Toiminta-alue -40 - 60C.
https://www.akkula.fi/epages/akkula.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/11023

Naruskan Ukka Matinpoika

Eipä ole tuommosia tullu kokeiltua. Netatmon asiakaspalvelun täti lähetti kerran yhden vaihtosarjan niitä heidän originaaliparistoja. Olivat siellä niin reilulla päällä, että kerrottuani ostaneeni kolmet laitteistot, niin tyvär lähetti paristot poijjalle ja vävylle myös.

Tuo linkki pitää pidellä mielessä, hyvältä vaikuttaa, jos eivät liioittele...

Tosipuheessa paristomarkkina on melekonen suo nykyään. Hintalaatusuhdetta on vaikea tietää...

www.naruska.com

weatherc

LainaaOikein sijoitettujen antureiden lukemiin voi luottaa mielestäni millä laitteistomerkillä tahansa.

Tämä on se maaginen lause. Tottakai raudallakin on merkitystä mutta tuolla pääsee jo pitkälle.

EWN:ää ruuvailessa on tullut huomattua tuo. Osa asemista - on ne sitten mitä tahansa merkkiä - niin asennetaan valitettavasti miten sattuu ja data pusketaan kaiken maailman verkostoihin tyynen tyytäväisinä. Toinen seikka lienee myös se että jos tehdään asennus/datan näkösälle saanti liian helpoksi niin noita miten-sattuu-asennettuja asemia tuuppa myös enemmän. Hyvänä esimerkkinä Netatmo - valitettavasti. Mulla ei ole mitään tilastoa kuinka iso osa asemista EWN on karsinut pois mutta muistelen vaan kun ensimmäisiä kokeita tein Netatmo-datalla, todella isoja heittoja löytys joukosta.

EWN:än karsinta perustuu pitkälti vertailuun mahdollisimman virallisten datojen kanssa (eli FMI, tiesää) sekä virhearvo/ok-arvo-suhteeseen.