Kiitos!
Tulin tästä yhteisöstä jostakin syystä tietoiseksi vasta kun Maaseudun Tulevaisuus kävi tekemässä asemastani jutun, ja sitten siinä artikkelissa oli FinWX mainittuna. Ilmoitin asemani FinWX-asemaksi, kun tulin tästä yhteisöstä tietoiseksi, mutta vielä ei taida se prosessi olla mennyt läpi?
Hauska kuulla, että olen voinut olla vaikuttamassa näin myönteiseen hurahdukseen. Todennäköisesti tosiaan olin etujoukoissa säätietietojen julkaisemisessa. Toteuttaessani ensimmäistä webbisivustoa, sain kuulla lähipiiristäni jopa epäilyjä "ok, mutta ketä tuommoinen voi kiinnostaa"... no, sittemmin ääni on kellossa muuttunut.
Alkuperäinen VP toimii muuten, mutta tuulimittarin lähettimen (se oli alun perin minulla eri paikassa kuin muu sensoriyksikkö eli katolla) elektroniikka joutui viime syksynä suoraan säälle alttiiksi, kuin kotelon muovinen lukitusklipsi oli pettänyt. Koska tuohon vanhaan laitteeseen ei enää varaosaa saanut, ja koska olin jo hieman tehnyt IoT-kokeiluja Arduinolla, rakensin oman elektroniikan tilalle. Se lähettää nyt tiedot ThingSpeakiin, ja sieltä sitten tiedot luetaan sääasemani mittareille ja myös pysyvään tietokantaan (jonne tallennan havainnot vain puolen tunnin välein). Valitettavasti Arduino-pohjainen ratkaisu ei ole kovin vikasietoinen--pitäisi varmaan lisätä ohjelmistoon resetti kerran pari vuorokaudessa, jos se vaikka auttaisi.
Itse asiassa olen varautunut ajatukseen toteuttaa kaikki havainnot IoT-tekniikalla, sillä varmasti VP irtisanoutuu kokonaan jossakin vaiheessa. Siksi VP:n tiedotkin kerään jo ThingSpeakiin--tosin vielä kuitenkin WeatherLinkiä käyttäen. Jos haluan koska vaan korvata jonkin anturin uudella, ei tarvitse kuin saada tieto ThingSpeakiin ja siitä eteenpäin kaikki toimii muutoksitta.