WeatherFlow-sääasemat?

Aloittaja ARosti, tiistai, 19.11.2019, 21:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

ARosti

Hei!

Tuli jossakin joukkorahoituskampanjassa vastaan firma nimeltä WeatherFlow, joka tekee uutta all-in-one-sääasemalaitetta, jossa mm. ultraäänianemometri. Kutsuvat näitä tuotelinjassaan nimellä "Smart Weather Station". Tuon vielä tekeillä olevan laitteen edellinen versio näyttäisi jo olevan olemassakin. Onko kellään kokemuksia? Osoite on https://weatherflow.com/

-Ari Rosti

einari

#1
Noita näkyy olevan suomessa peräti 12 kappaletta..  ruotsissa ja yleensäkkin euroopassa jonkin verran enemmän, muttei kovin paljoa..

Käsiteltiin tuota asemaa jo lähes pari vuotta sitten.. eipä vaan ole tullut euroopan markkinoille vieläkään.. syy saattaa olla että käyttää kiellettyä eu:ssa 900 Mhz taajuutta.. tai ei vaan ole ottanut ilmaa siipiensä alle...

Toinen syy lienee se että silloin sitä myytiin yli 600 dollarin hitaan, nyt noin 300... joten alaspäin on menty, herääkin kysymys että onko tällä startupilla loistava tulevaisuus vai katkeaako taival kuin kanan lentö kun ei siivet kanna  ::)

Täällä seuduin on yksi, oletan että on katternön voimalaitoksella ja olen joskus miettinyt että pitäisikö kysäistä siitä..
mutta se lienee ennenaikaista. pitäydyn hyväksi havaitussa netatmossa.....  ;D

Edit// tuolta löytyy että ensiksi tekee isoimmille markkinoille 915 Mhz taajuudelle sitten vasta Euroopan 868 Mhz on vuorossa... ehkä hamassa tulevaisuudessa... Kiinan ihmeet kun ei voi tuottaa kahta mallia rinnan  (Shenzhen) https://community.athom.com/t/weatherflows-smart-weather-station/9816

iccb

Kickstarterissa pyörii juuri seuraavan sukupolven WeatherFlow asema ja Suomikin kuuluu toimitusmaihin. https://www.kickstarter.com/projects/weatherflow/tempest-a-revolutionary-personal-weather-system

Itse olen yhden tilannut, katsotaan millainen asema sitten lopppujen lopuksi on...
Ensimmäisen sukupolven asemassa on ollut suunnittelupuutteita esim. sääaseman heiluminen on rekisteröitynyt sateeksi, samoiten sademäärät eivät ole olleet aina kovin tarkkoja. En ole kovin intensiivisesti seurannut tuota, mutta noi jäi mieleen mitä olen lueskellut... 
Omasta Davisin asemasta on todennäköisesti ISS piirilevy kanssa vaihdon tarpeessa, joten tänä vuonna joutuu kaivamaan tukun euroja kyllä sääharrastukseen..  ;D

einari

#3
Lainaus käyttäjältä: iccb - keskiviikko, 20.11.2019, 08:51

Itse olen yhden tilannut, katsotaan millainen asema sitten lopppujen lopuksi on...
Ensimmäisen sukupolven asemassa on ollut suunnittelupuutteita esim. sääaseman heiluminen on rekisteröitynyt sateeksi, samoiten sademäärät eivät ole olleet aina kovin tarkkoja. En ole kovin intensiivisesti seurannut tuota, mutta noi jäi mieleen mitä olen lueskellut... 
Omasta Davisin asemasta on todennäköisesti ISS piirilevy kanssa vaihdon tarpeessa, joten tänä vuonna joutuu kaivamaan tukun euroja kyllä sääharrastukseen..  ;D

Itsellä kiinnostus lopahti tähän > instantaneous haptic rain sensor .. eli tärinän perusteella mittaa sateen. Semmoinen kesälelu näihin arktisiin olosuhteisiin, vaikea olisi lämmitystä rakentaa ja eipä se lumen sulattaminen mitään auttaisi! ;D

Katsoin kuluvan marraskuun ja taakseppäin heinäkuuhun asti niin huomattavasti vähemmän olisi satanut paitsi heinäkuussa.. (näkyy WU:ssa) tuossa katternön asemassa marraskuun kertymä on 10 mm kun taas minulla 60 mm..
(noin 20 km välimatkaa asemilla linnuntietä)

Huonosti kerrotaan myös speckseissä anturien tyypit, näyttäisi olevan +/- 0,4° C, joten ei ainakaan uudempia Sensirionin antureita ole kun niissä on 0,2- 0,3° tarkkuus..

Nykyään kaikki on kallista... harrasti melkein mitä vain.....


ARosti

Kappas, tuonne Kickstarteriin on lisätty Suomi toimitusmaaksi, ei ollut alun perin.

Minullakin Vantage Pro vm. 2003 alkaa rapistua, anemometrin lähetin simahti jo ajat sitten eikä varaosaa saa. Korvasin sen Arduinolla. Pitää laittaa tämä mietintään, vaikka eihä tuo sateen mittaustarkkus oikein vakuuta.

weatherc

Tervetuloa foorumille Ari!
Mies joka aikoinas sai minutkin hurahtamaan tähän harrastukseen. Taisit olla niitä ensimmäisiä joka laittoi säädatat nettiin lähes reaaliajassa. Nauvo sijantinahan on kiinnostanut jo senkin takia että sielläpäin (Korppoossa) tuli asuttua aikoinas...
Vieläkö se aito ja alkuperäinen VP hurisee (pl se lähetin)? 16 vuotta ulkona olevalle elektroniikalle alkaa olemaan ihan kunnioitettava ikä :)

Weatherflowsta ei tosin ole mitään kokemuksia...

ARosti

Kiitos!

Tulin tästä yhteisöstä jostakin syystä tietoiseksi vasta kun Maaseudun Tulevaisuus kävi tekemässä asemastani jutun, ja sitten siinä artikkelissa oli FinWX mainittuna. Ilmoitin asemani FinWX-asemaksi, kun tulin tästä yhteisöstä tietoiseksi, mutta vielä ei taida se prosessi olla mennyt läpi?

Hauska kuulla, että olen voinut olla vaikuttamassa näin myönteiseen hurahdukseen. Todennäköisesti tosiaan olin etujoukoissa säätietietojen julkaisemisessa. Toteuttaessani ensimmäistä webbisivustoa, sain kuulla lähipiiristäni jopa epäilyjä "ok, mutta ketä tuommoinen voi kiinnostaa"... no, sittemmin ääni on kellossa muuttunut.

Alkuperäinen VP toimii muuten, mutta tuulimittarin lähettimen (se oli alun perin minulla eri paikassa kuin muu sensoriyksikkö eli katolla) elektroniikka joutui viime syksynä suoraan säälle alttiiksi, kuin kotelon muovinen lukitusklipsi oli pettänyt. Koska tuohon vanhaan laitteeseen ei enää varaosaa saanut, ja koska olin jo hieman tehnyt IoT-kokeiluja Arduinolla, rakensin oman elektroniikan tilalle. Se lähettää nyt tiedot ThingSpeakiin, ja sieltä sitten tiedot luetaan sääasemani mittareille ja myös pysyvään tietokantaan (jonne tallennan havainnot vain puolen tunnin välein). Valitettavasti Arduino-pohjainen ratkaisu ei ole kovin vikasietoinen--pitäisi varmaan lisätä ohjelmistoon resetti kerran pari vuorokaudessa, jos se vaikka auttaisi.

Itse asiassa olen varautunut ajatukseen toteuttaa kaikki havainnot IoT-tekniikalla, sillä varmasti VP irtisanoutuu kokonaan jossakin vaiheessa. Siksi VP:n tiedotkin kerään jo ThingSpeakiin--tosin vielä kuitenkin WeatherLinkiä käyttäen. Jos haluan koska vaan korvata jonkin anturin uudella, ei tarvitse kuin saada tieto ThingSpeakiin ja siitä eteenpäin kaikki toimii muutoksitta.

ARosti

Lainaus käyttäjältä: iccb - keskiviikko, 20.11.2019, 08:51
Kickstarterissa pyörii juuri seuraavan sukupolven WeatherFlow asema ja Suomikin kuuluu toimitusmaihin. https://www.kickstarter.com/projects/weatherflow/tempest-a-revolutionary-personal-weather-system

Minäkin osallistuin Kickstarterin kampanjaan ja tilasin. Saapa nähdä, mikä vekotin on--jos haptinen sensori ei saa sademääriä oikein, pitää hoitaa ne edelleen VP:n kiikkulaudalla. Tai niin varmaan talvella on pakkokin.

iccb

Ilmeisesti ensimmäisen generaation asemassa tuon sademittarin kanssa on ollut ongelmia, mutta uskoakseni tästä olisi niitä lapsuksia korjattu. Esim. koko laitteen heiluminen tuulessa oli rekisteröitynyt sateeksi..
Tämä kyllä kiinnostaisi, mutta taitaa itselleni käydä niin, että pitää osallistuminen perua kun taitaa tarvita noikin rahat muuhun käyttöön...  :-\
Davisin asema vaatinee kuitenkin uuden ISS levyn ja/tai tuulianturin...

J.Jäntti

Näyttää varsin kiintoisalta laitteelta, joskin 300€:n hintalappu ei ihan innosta ostoksille ihan tuosta vain - ja Kickstarter-projektina lupaukset saattavat realisoitua eri tavalla kuin mitä mainostetaan.

Näin yhteisösivuston ylläpitäjän vinkkelistä heräsi ensimmäisenä kysymys siitä, että vaikka kyseessä onkin huikean moderni laite, niin onko tämä nyt sitten jollain tapaa eksklusiivinen systeemi, jossa sääaseman data tulee näytille vain IOS- ja Android-appien kautta heidän omasta verkostaan samalla tapaa kuin esim. Netatmo tekee? Sellainen kuva spekseistä muodostuu, että sääaseman luomaan dataan ei speksien mukaan näyttäisi pääsevän suoraan esim. PC:llä kiinni tai saa jotain kautta muodostamaan määrävälein mittaustiedostoa, jota esim. FinWX ja EWN voisivat hyödyntää.

Asia on tietty eri, jos niillä on API, josta dataa voisi hakea, mutta sellaisesta en mainintaa löytänyt pikaisella silmäyksellä.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------