Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Talvi 2019-2020

Aloittaja einari, lauantai, 16.11.2019, 19:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Einari kun keskustelee asiasta kuin asiasta... niin tuli aikoinaan erään nokian renkaiden asiantuntijan kanssa haasteltua talvirenkaista...  ;)

Hän sanoi että kitkarenkaat on sulilla ja lumisilla teillä ok.. ja jäisilläkin pärjää jos 60% autoilijoista on nastat jotka syövät jään röpelöiseksi.. sitä ei kyllä mainita noiden rengasvalmistajien sivuilla..

Kysyin myös neuvoa silloiseen pakettiautoon talvirengasvalinnasta (1990-luvun lopulla)kun nastarenkaat eivät tahtoneet kestää tonnin kuormilla.. suositteli nokian hakkapeliittaa  NR9 ilman nastoja, toimivat vallan mainiosti lumella ja jäälläkin.. ihan nollakelillä sai kylmillä renkailla emmän varoa..

Itse valitsen näille seuduin nastat.. ihan oman ajatukseni perusteella.. tosin samaa sanoo tuo artikkelikin...
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/#7bbd3a17


Naruskan Ukka Matinpoika

Olin aika vankka nastarenkaan kannattaja vielä parisen vuotta sitten. Asenne on nyt toisella talvella muokkaantumassa, kun oman autoni alla pyörivät Nokian Hakka R3 SUV kitkarenkaat. Niillä olen pärjännyt Naruskan ja Lapin talvessa aivan kelvollisesti. Ja onhan tuota tullut kitkoilla käväistyä sulemmillakin tieosuuksilla, missä kitkarengas on äänettömämpi kuin suvikummi konsanaan. Testausautoni on Lexus RX 400h, joka on sekä etuveto että tarvittaessa neliveto, joka kytkeytyy takarattaisiin sähkömoottorilla, kun aihetta on.

Parin testitalven aikana on toki ollut niinkin liukkaat kelit, että maksiminopeudet kitkarenkaalla ovat olleet luokkaa 20-30 kilometriä tunnissa. Kitkaa ei ole löytynyt vetopito- eikä sivuttaispitopuolella, mutta kitkojen puolustukseksi niissä tilanteissa voin kertoa, että emännän nelivetoinen Subaru Hakkakasi nastarenkailla on toiminut tismalleen yhtä huonosti. Kitka on löydettty vasta hiekka-auton lavalta...

Kitkoilla pärjää, kun ennakoi. Ennakoivuutta täytyy Suomen teiltä puuttua enenevässä määrin, kun kuuntelee liikennetiedotteita. Kun tulee Suomen oloissa normaali talvikeli, niin pienet ja varsinkin isot autot lakkaavat pysymästä ajoradoilla. Niitä löytyy milloin mistäkin tienposkista tieltä suistuneina ja pahimmissa tapauksissa ne ovat olleet tappavina kolariosapuolina muille tiellä kulkeville. Kaikissa onnettomuuksissa on täytynyt puuttua ennakoivuutta.

Nokian renkaita olen kotitestaajana saanut sieltä koeajoon. Se ei kuitenkaan estä minua kertomasta heidän blogissaan kriittisestikin renkaiden ominaisuuksista. Kaikissa renkaissa on hyvää ja huonoa. Jos ne ovat äänettömät, niin niiden kulutuskestävyys on huono. Jos ne ovat kovat, niin rengas niinkin säilyy pitkään, mutta sillä on samalla tietä kuluttava vaikutus ja joihinkin korviin kova ääni. Nastat ovat tien vihollinen. Kaikilla leivillä on kaksi puolta.

Lappiin kitkat soveltuvat ainakin omaan käyttöni aivan hyvin. Nahkeilla pakkaskeleillä niillä pärjää yhtä hyvin kuin nastoillakin. Lumessa ne ovat jopa nastarenkaita paremmat pidoltaan. Jarrutuksessa ei nastarenkaaseen isoa eroa ole, kun nykyautoissa on tasapeli lukkiutumattomien jarrujen ansiosta. Jarruja kuitenkin kokeilen eri olosuhteissa ennen tositilannetta, niin tietää liikenne-esteen tullessa, millä nopeudella voin sitä lähestyä. Poron väistämistä kannattaa harjoitella ilman poroa.

Renkaita suurempi riski istuu ohjauspyörän ja etupenkin välissä. Ennakoivalla ajotavalla törppöilyt tiellä olisivat luokkaa nolla.  ;)

https://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/hakka-r3-suv-kitkarenkaat-kakkostalvelle


www.naruska.com

ARosti

Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka Matinpoika - sunnuntai, 08.12.2019, 10:38
Renkaita suurempi riski istuu ohjauspyörän ja etupenkin välissä. Ennakoivalla ajotavalla törppöilyt tiellä olisivat luokkaa nolla.  ;)

Se on juuri noin. Jos on vesijääkeli, niin kitkarengaskuski tietää, että nyt mennään tosi hiljaa. Ja muillakin keleillä ennakoiden.

Mulla on takavetoinen auto, mutta nykyautojen vetoluistonrajoitus- ja ajonvakautusominaisuudet tekevät niistä hyvin vakaasti kulkevia. Ehkä seuraavan osalta pitää harkita nelivetoa, vaikka en ole missään ollutkaan hankaluuksissa täällä missä liikun. Sanovat nykyään, että neliveto on tarpeellisin lumisina talvina Hgin ruutukaava-alueella, kun sieltä ei saada lunta poistetuksi. Varsinkin kadunvarsipysäköinnissä näyttää olevan tarpeen, että pääsee lumikasojen päälle.  :D

weatherc

Toki ennakointi on a ja o liukkaalla - ja se tilannenopeus. Mutta nuo sarvipäät eivät paljoa ennakoi...Tämä taitaa olla seudun, jollei koko maan vilkkainta peuraseutua ja ne lisääntyy aika vauhdilla koko ajan kiitos viherpiiperiöt jotka estävät/rajoittavat metsästyksen...

Jussa

Nastarenkaita on täällä tullut käytettyä, tosin yhdet kitkarenkaatkin on testattu eikä niistäkään huonoa löytynyt. Ennakointi kun kuuluu talviajon tärkeimpiin juttuihin. Sen olen huomannut ettei rengastestien voittaja renkaat välttämättä tuolla todellisissa olosuhteissa ole yhtään sen paremmat kuin samojen testien lähes häntäpään renkaat. Näin ainakin nastarenkaiden osalta. Joskus vannoin ettei autoihini tule koskaan tuolta kaukoidästä renkaita, no se muuttui ajan oloon ettei ainakaan talvirenkaita, no sekin on nyt muuttunut.. Tällä hetkellä perheen autoissa toisessa kotimaiset testivoittajat toista talvea(tuli ensiasennusrenkaina oston yhteydessä) ja toisessa jo viidettä talvea pyörivät itämaiset enkä rehellisesti sanottuna huomaa eroa. Toki auto vaikuttaa.

Vaan talvea pitelee, lunta on sadellut lokakuun alun jälkeen jo paria senttiä vaille metrin verran. Toki niistä osa varsinkin alkuun suli pois. Tällä hetkellä mittarilla kuitenkin varsin paljon ajankohtaan nähden, eli 42cm. Jatkossa meillä käy päivän kireämpi pakkasjakso alkuviikosta jonka jälkeen sää jatkuu lauhan. NAO ja AO indeksit ei lupaile kireitä ja pidempiä pakkasjaksoja ainakaan ennen joulua meille.

ARosti

Lainaus käyttäjältä: weatherc - sunnuntai, 08.12.2019, 12:59
Mutta nuo sarvipäät eivät paljoa ennakoi...Tämä taitaa olla seudun, jollei koko maan vilkkainta peuraseutua ja ne lisääntyy aika vauhdilla koko ajan kiitos viherpiiperiöt jotka estävät/rajoittavat metsästyksen...

Kauriit ja peurat ovat nykyään jokapäiviäisiä havaintoja täällä Turunmaan saaristossa. Tulevat jo hyvin rohkeasti talojen pihoihin, ja jos/kun sellainen tiellä katveesta eteen loikkaa, siinä ei paljon ennakoida. Kaikilla täällä on läheltä piti -tarinoita (ja nykyään autokameravideoita), ja aika iso osa on ottanut kosketustakin.

Onneksi hirviä on oleellisesti vähemmän kuin joskus 10-15 vuotta sitten.

Kun ei metsästys saa kauris- ja peurakantoja kuriin, tarvittaisiinko suurpetoja apuun?  :P

Jussa

Iltayöstä tehtiin täällä kuluvan talven pakkasennätys, -29,1. Nyt onkin jo lumipyry. Tämän vuorokauden alin lämpötila oli -28,4 ja ennusteen mukaan ennen vuorokauden vaihtumista mentäisiin plussalle, saa nähdä tuleeko samalla vuorokaudelle 30 asteen lämpötilanmuutos.

J.Jäntti

Siinä missä pohjoisemmassa mennään talvisissa olosuhteissa, etelän puolella ei talvesta ole tässä kohtaa mitään havaintoa.
Kelit ovat olleet tähän saakka varsin syksyiset enemmänkin: Harmaata, pimeää, vettä ja tuulta. Koirat ovat alkaneet ottamaan rutiiniksi suoraan vessaan kävelemisen kotiovesta sisälle tullessa, koska siellä on heidän pyyhkeensä. Sade on ollut eilisestä (14.12.2019) myöhäisillasta alkaen käytännössä tauotonta, joskaan rankkasadetta se ei ole ollut. Poutaisempaa säätä sitä toivoisi, mutta ainakin kuluvalle vuorokaudelle sitä ei ole luvassa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

einari

Täällä liki puolessavälissä suomea on maa valkoisena ja näillä näkymin myös jouluna.. joka on hyvä juttu :D
Tällä hetkellä keskilpt on joulukuun osalta -0,5°C viimevuotisesta.. koko vuoden osalta ero on -9,4° eli 0,8 astetta kylmempi kuin viimevuosi.. astevuorokausissa ollaan kylmempään suuntaan liki 300°vrk..
Kuun loppu näyttää mihin päätyy.. 2018 joulukuun loppu oli aika .. sanoisiko viileä ;)

weatherc

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - sunnuntai, 15.12.2019, 09:08
Siinä missä pohjoisemmassa mennään talvisissa olosuhteissa, etelän puolella ei talvesta ole tässä kohtaa mitään havaintoa.

On siitä pari yritys-havaintoa  :D
Parinakin kertana menty niin että työmaalta kun lähtenyt Salosta niin ollut paljas maa, mutta 10 km pohjoisempana kotosalla maa valkoinen (korkeuseroakin on jotain 40 m). Ei ole yks eikä kaks kertaa kun tämä kaava on toistunut että motarin kun ylittää niin muuttuu talveksi.