Boltek vetänyt PCI-kortin pois kokonaan

Aloittaja J.Jäntti, torstai, 06.06.2019, 22:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Tässä illan ratoksi ajattelin käydä katsomassa mitä salamapaikanninvalmistaja Boltek on viime aikoina puuhaillut. Ajattelin, että koska PCI-korttini on vanha kuin taivas, mutta toimii edelleen luotettavasti, miten on varalaitteen laita, jos ja kun joku päivä se laite ottaa ja rikkoontuu. Naiivina kuvittelin että "kyllähän niillä jo tässä vaiheessa on varmaan PCI Express-väyläisiä korttejakin saatavilla, koska PC-koneissa ei kohta normi-PCI-paikkoja ole". No oliko?

No eipä ollut.  :o
Itseasiassa ei ole edes PCI-korttiakaan enää.  :o  >:(
Ainoat myynnissä olevat härpäkkeet ovat hajautettu kategoriaan lyhyen kantaman ja pitkän kantaman havaintolaitteet, sensorit ja lisäkilkkeet (joissa PCI-kortti oli vielä edustettuna).
Lyhyen kantaman laitteissa olivat edustettuna uusia tekstiviestejä lähettävä lähitutka, joka haistelee salamoita noin 40-80km etäisyyksiltä ja pystyy varoittamaan tekstiviestitse kun salamointi alkaa olemaan säädetyn rajan sisäpuolella. Tarjolla oli myös heidän aiempi mittauslaitteensa, EFM-100C-sähkökenttämylly, sekä pari kivaa kittiä jossa yhdisteltiin sekä LD-250-paikanninta, että sähkökenttämyllyä sellaisilla hinnoilla että sain noutaa kulmakarvani kotitaloni katolta.

Pitkän kantaman sarjassa olivat edustettuina LD-250- ja -350-sarjan laitteet joko pitkän kantaman versioina tai mobiiliversioina (jolloin käytännössä mukana oli vain GPS-palikka ja vähän erinäköinen antenni.
Uutuutena listalla oli Boltek LRX-1, salamapaikannusverkkolaite. Mitään pitkän kantaman paikantimista et ilman nelinumeroista summaa pulittamalla tuolta saa ja LRX-1 on puolestaan niin hävyttömän hintainen että Boltek kehottaa ottamaan yhteyttä.  ::)

Sensoripuolella oli entuudestaan tuttu sähkökenttämylly, mutta myös LD-sarjan laitteet, mikä oli hämmentävää, koska en tulkitse niitä sensoreiksi vaan laitekokonaisuuksiksi (mitä ne myös olivat).

Kilkeosastolla oli käynyt muutama muutos. Näistä merkittävin oli Boltekin antennipuolella, jossa vanha musta "röökiaski"-antenni on muuttunut virtaviivaiseksi antennikoteloksi. "Röökiaski" tunnettiin nimellä ANT-1 ja uusi ANT-2 korvaa tämän vanhan antennin ja samalla myös muovisen ENC-1-kotelon johon aski laitettiin suojaan ulkomaailmalta. Ristiriitaisia ajatuksia tästä uutuudesta heräsi siinä mielessä, että kasausohjeissa lukee että antenni on asetettu 24" alumiinimaston nokkaan. Kuitenkin antennin tarroissa lukee että antenni tulee asentaa avoimeen paikkaan, pois metalliesineiden liepeiltä, kuten vanhakin antenni. Vanhaa ANT-1:stä ei Boltekilta myöskään saa enää tämän muutoksen myötä, vaan ANT-2 tarjotaan pakolla iloiseen vajaan 300 Dollarin hintaan. Hiphei.

Vanhan kunnon PCI-väyläisen StormTrackerin lisäkilkeosasto tarjoaa edelleen LTS2-tytärkorttia jonka avulla salamaniskuille saadaan äärimmäisen tarkka aikaleima paikannusverkkoa varten. Hinta on edelleenkin vanha tuttu 1.5k$.  ???

Mitä sitten jäi tästä visiitistä käteen?
Boltek LD-250 rajoitteineen (ei pysty erottamaan salamaniskutyyppejä toisistaan) on sitten "uusi StormTracker". Jos ja kun tuo StormTracker sanoo poks, ainakin Jäntin jätkä on sitten kumma kyllä vähän kusessa, sillä halvimmillaan LD-250:n ilman mitään muita lisäpalikoita on sellaiset vajaa 800$ ja LD-350 menee kilodollarin yli että heilahtaa. Pahimmillaan se tietää tutkan täyttä hylkäämistä sääaseman repertuaarista silloin, ellei sitä saa Euroopasta revittyä huokea(mma)lla. Se ei ole kuitenkaan näköpiirissä. Niin pitkään kuin laitteet toimivat, niitä käytetään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

iccb

Huomasin kanssa tämän asian jossain vaiheessa. Käytännössä harrastelijoilla ei ole vaihtoehtona kuin blitzortugin tutka, missä jono etenee tuskallisen hitaasti. WeatherFlow:n sääasemassa on kanssa lyhyen kantaman tutka, mutta sen myynti ei ole vielä euroopassa alkanut. Käytettyinä ei tarjolla ole mitään ainakaan pikaisesti katsottuna Saksan ebay/amazon.
Itse olen Blitzortungin listoilla sijalla ~2200 enkä usko että pariin vuoteen ainakaan saan asemaa sitä kautta...
Ilmeisesti kaikennäköisiä raspi/arduino virityksiä olisi mahdollista tehdä, mutta näitä en ole tutkinut tarpeeksi, enkä tiedä jaksanko tutkiakkaan..  ::)
LD-x50 tutkat on kyllä turhan suolaisen hintaisia..  :'(

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: iccb - lauantai, 08.06.2019, 12:13
Huomasin kanssa tämän asian jossain vaiheessa. Käytännössä harrastelijoilla ei ole vaihtoehtona kuin blitzortugin tutka, missä jono etenee tuskallisen hitaasti. WeatherFlow:n sääasemassa on kanssa lyhyen kantaman tutka, mutta sen myynti ei ole vielä euroopassa alkanut. Käytettyinä ei tarjolla ole mitään ainakaan pikaisesti katsottuna Saksan ebay/amazon.

Sinällään en ole yllättynyt ettet oikein mitään löytänyt, sillä Boltekin tuotteet ovat aika harvassa käytössä muutenkin juuri tuon hintansa ja erityisen kategoriansa vuoksi. Jos sieltä löytyisi PCI-kortti tai LD-sarjalainen, juoksisin jalkani poikki sitä hommaamaan varalaitteeksi.

Brittiläinen SkyView myy yhtenä euroopan toimittajana (ainakin Brexitin toimenpanoon saakka) Boltekin tuotteita myös. Sieltä tilasin uuden ANT-1-antennin kun vanhalta, yli 10v palvelleelta loppui kiinnostus toimia oikein.
Hinnat tosin saavat aikuisen miehen kyyneliin. ANT-2 maksaa siellä vähän yli 250€ eikä siinä ole postituskulujakaan.

Sitten meiltä löytyisi kreikkalainen CybexShop, joka ainakin listauksen mukaan tarjoaisi jopa StormTracker PCI:tä ja vanhempaa ANT-1:stä - sopuisaan 416€:n ja 158€:n hintaan, kyseisessä järjestyksessä. Tohdin tosin epäillä listauksen ajantasaisuutta koska listalla ei ole näitä uusimpia laitteita lainkaan...

Espanjalainen Darrera puolestaan ei enää edes listaa Boltekia heidän tarjontaan kuuluviin laitteisiin vaikka Boltekin mielestä he ovat yksi maahantuoja. Ei sinällään, että silläkään olisi suurempaa merkitystä: Mistään heidän tuotteestaan ei löydy hintatietoja, yllätys yllätys.

Mikä minua erityisen paljon korpeaa tässä koko laitehankintakysymyksessä on se, että valtaosaa Euroopan toimituksista hoitaa saksalainen S.P.A.C.E., joka ei sananmukaisesti välitä tippaakaan kertoa hintoja Boltekin tuotteille, vaan sähköpostiosoitteen tai WhatsApp-numeron, josta voi kysellä. Tsekeissä puolestaan toimii yritys, joka sekään ei tarjoa hintoja, vaan sähköpostia tyyliin "ota yhteyttä".

Suomen maahantuojaa (ILOy) en edes harkitse. Se polku on jo käyty.


Lainaus käyttäjältä: iccb - lauantai, 08.06.2019, 12:13
Itse olen Blitzortungin listoilla sijalla ~2200 enkä usko että pariin vuoteen ainakaan saan asemaa sitä kautta...
Ilmeisesti kaikennäköisiä raspi/arduino virityksiä olisi mahdollista tehdä, mutta näitä en ole tutkinut tarpeeksi, enkä tiedä jaksanko tutkiakkaan..  ::)
LD-x50 tutkat on kyllä turhan suolaisen hintaisia..  :'(

Noin sijalla 2200? Ei hyvää huomenta tuon jonon kanssa. Onko mitään takeita ettei käy niin että ehtii laitekanta muuttumaan vielä ennen kuin saat omasi?
Minulla on kauan aikaa sitten weatherc:ltä saamani salamatutkalaite, joka lienee BO:n ensiaskelten aikaan kasattu, joten en usko että sitä saisi edes BO:n verkkoonkaan enää mukaan ikänsä takia.

En minäkään ole tutustunut tuohon IoT-osaston salamatutkaratkaisuun lähinnä siksi etten ole sen enempää tiennyt sen olemassaolosta, kuin että minulla olisi juuri nyt aikaa tutkiakaan. Mielenkiintoa on kyllä. Siinä vain mennään sen kysymyksen kanssa käsi kädessä että näinköhän niistä on riemua muuta kuin salamalaskurina yksistään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Zalama

Täytyypä kaivella laatikoita mitä minulta löytyy... Ainakin itse tutka-antenni boxi on tolpan nokassa, saattaa korttikin löytyä jostain.

iccb

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 08.06.2019, 13:34
Lainaus käyttäjältä: iccb - lauantai, 08.06.2019, 12:13
Huomasin kanssa tämän asian jossain vaiheessa. Käytännössä harrastelijoilla ei ole vaihtoehtona kuin blitzortugin tutka, missä jono etenee tuskallisen hitaasti. WeatherFlow:n sääasemassa on kanssa lyhyen kantaman tutka, mutta sen myynti ei ole vielä euroopassa alkanut. Käytettyinä ei tarjolla ole mitään ainakaan pikaisesti katsottuna Saksan ebay/amazon.

Sinällään en ole yllättynyt ettet oikein mitään löytänyt, sillä Boltekin tuotteet ovat aika harvassa käytössä muutenkin juuri tuon hintansa ja erityisen kategoriansa vuoksi. Jos sieltä löytyisi PCI-kortti tai LD-sarjalainen, juoksisin jalkani poikki sitä hommaamaan varalaitteeksi.

Brittiläinen SkyView myy yhtenä euroopan toimittajana (ainakin Brexitin toimenpanoon saakka) Boltekin tuotteita myös. Sieltä tilasin uuden ANT-1-antennin kun vanhalta, yli 10v palvelleelta loppui kiinnostus toimia oikein.
Hinnat tosin saavat aikuisen miehen kyyneliin. ANT-2 maksaa siellä vähän yli 250€ eikä siinä ole postituskulujakaan.

Sitten meiltä löytyisi kreikkalainen CybexShop, joka ainakin listauksen mukaan tarjoaisi jopa StormTracker PCI:tä ja vanhempaa ANT-1:stä - sopuisaan 416€:n ja 158€:n hintaan, kyseisessä järjestyksessä. Tohdin tosin epäillä listauksen ajantasaisuutta koska listalla ei ole näitä uusimpia laitteita lainkaan...

Espanjalainen Darrera puolestaan ei enää edes listaa Boltekia heidän tarjontaan kuuluviin laitteisiin vaikka Boltekin mielestä he ovat yksi maahantuoja. Ei sinällään, että silläkään olisi suurempaa merkitystä: Mistään heidän tuotteestaan ei löydy hintatietoja, yllätys yllätys.

Mikä minua erityisen paljon korpeaa tässä koko laitehankintakysymyksessä on se, että valtaosaa Euroopan toimituksista hoitaa saksalainen S.P.A.C.E., joka ei sananmukaisesti välitä tippaakaan kertoa hintoja Boltekin tuotteille, vaan sähköpostiosoitteen tai WhatsApp-numeron, josta voi kysellä. Tsekeissä puolestaan toimii yritys, joka sekään ei tarjoa hintoja, vaan sähköpostia tyyliin "ota yhteyttä".

Suomen maahantuojaa (ILOy) en edes harkitse. Se polku on jo käyty.


Lainaus käyttäjältä: iccb - lauantai, 08.06.2019, 12:13
Itse olen Blitzortungin listoilla sijalla ~2200 enkä usko että pariin vuoteen ainakaan saan asemaa sitä kautta...
Ilmeisesti kaikennäköisiä raspi/arduino virityksiä olisi mahdollista tehdä, mutta näitä en ole tutkinut tarpeeksi, enkä tiedä jaksanko tutkiakkaan..  ::)
LD-x50 tutkat on kyllä turhan suolaisen hintaisia..  :'(

Noin sijalla 2200? Ei hyvää huomenta tuon jonon kanssa. Onko mitään takeita ettei käy niin että ehtii laitekanta muuttumaan vielä ennen kuin saat omasi?
Minulla on kauan aikaa sitten weatherc:ltä saamani salamatutkalaite, joka lienee BO:n ensiaskelten aikaan kasattu, joten en usko että sitä saisi edes BO:n verkkoonkaan enää mukaan ikänsä takia.

En minäkään ole tutustunut tuohon IoT-osaston salamatutkaratkaisuun lähinnä siksi etten ole sen enempää tiennyt sen olemassaolosta, kuin että minulla olisi juuri nyt aikaa tutkiakaan. Mielenkiintoa on kyllä. Siinä vain mennään sen kysymyksen kanssa käsi kädessä että näinköhän niistä on riemua muuta kuin salamalaskurina yksistään.

Noita jälleenmyyjiä kanssa joskus selailin, mutta silloin ei rahatilanne kyllä antanut periksi tilailla mitään. Kuten totesit listojen ajantasaisuus voi olla mitä on, joten en lähde edes yrittämään... ;)

Blitzortungin listalla olen jo muutaman vuoden ollut, muistaisin että sija ~2800 oli jossain vaiheessa... :D
En usko että koskaan saan sieltä mitään tutkaa tilattavaksi. :(

iccb

#5
Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - lauantai, 08.06.2019, 13:34
Lainaus käyttäjältä: iccb - lauantai, 08.06.2019, 12:13
Itse olen Blitzortungin listoilla sijalla ~2200 enkä usko että pariin vuoteen ainakaan saan asemaa sitä kautta...
Ilmeisesti kaikennäköisiä raspi/arduino virityksiä olisi mahdollista tehdä, mutta näitä en ole tutkinut tarpeeksi, enkä tiedä jaksanko tutkiakkaan..  ::)
LD-x50 tutkat on kyllä turhan suolaisen hintaisia..  :'(

Noin sijalla 2200? Ei hyvää huomenta tuon jonon kanssa. Onko mitään takeita ettei käy niin että ehtii laitekanta muuttumaan vielä ennen kuin saat omasi?
Minulla on kauan aikaa sitten weatherc:ltä saamani salamatutkalaite, joka lienee BO:n ensiaskelten aikaan kasattu, joten en usko että sitä saisi edes BO:n verkkoonkaan enää mukaan ikänsä takia.

Täältähän löytyi kivasti historiatietoa, että kuinka nopeasti blitzortung toimittaa noita laitteita...  ;D

Nyt olen sijalla 1974, kuukautta vajaa vuosi on mennyt. Eli karkeasti 250 kpl vuodessa, itselläni menee siis noin 8 vuotta vielä että saisin tilattavaksi tuon laitteen...  ;D
Saa nähdä kuinka käy...