Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

EWN sivusto

Aloittaja weatherc, lauantai, 22.12.2018, 14:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

En sitä niiden tiedotteiden takia valinnut... en tiedä, huomasitko sen oikean reunan tuulinamiskan joka voisi olla paikallaan myös tulevassa kartassa..  sateliitissa ja dark-vaihtoehdossa näkyy paremmin, jännästi tuuli pyörii ja lienee suhtkoht ajantasaista kun live radar välillä vilahtelee..  ;D

weatherc

#21
Lainaus käyttäjältä: einari2 - torstai, 27.12.2018, 18:09
En sitä niiden tiedotteiden takia valinnut... en tiedä, huomasitko sen oikean reunan tuulinamiskan joka voisi olla paikallaan myös tulevassa kartassa..  sateliitissa ja dark-vaihtoehdossa näkyy paremmin, jännästi tuuli pyörii ja lienee suhtkoht ajantasaista kun live radar välillä vilahtelee..  ;D

Tuskinpa vaan. JSON-filun nimi viittaa GFS-ennusteeseen (current-wind-gfs.json). Itse jutskat ovat samat mitä mulla käytössä nordicweatherin asemasivujen pikkuennuste-kartoissa siellä oikeassa yläkulmassa, eli ennuste-gribistä tehty JSON-filu jota pyörttää windy-niminen js-palikka eli sama kun tuo https://earth.nullschool.net/. Datana on yleisesti käytetty juuri GFS-ennustetta koska sen resoluutio on riittävän harva tuohon. Nordicin kartoissa on FMI Hirlam datana.
Tosin, ennustedata on kuitenkin sen verran paikkansapitävää ja tuo jutska loppupeleissä sen varran harvaresoluutioista että lähimpänä oleva ennustetunnin data käy hyvin "liveksi" kunhan itse ennuste on tuorein saatavilla oleva.  ;)

EDIT: Löytyy Githubista valmis Leaflet-palikka tuohon: https://github.com/danwild/leaflet-velocity joka vaatii kaverksi https://github.com/danwild/wind-js-server

einari

Niin tai näin... eipä ole tullut huomioitua tuota pikkukarttaa.. kai joskun olen katsonut  ohimennen...
Olihan siellä myös karttavalikko, vaihtoehdot vain ei olleet mieleisiä.. ;D

Siinä mielessä se vaaleampi, zoomattava kartta on varmaan paikallaan tummemman vahtoehdon kanssa...  githubissa taii olla earth:in sateliittikartta siinä linkissäsi...   

Se live radar-teksti vilkkuvalla punaisella siellä gosurin mapissa hieman ihmetyttää.. kun siellä ei muuta dataa ollut ::)


weatherc

LainaaSiinä mielessä se vaaleampi, zoomattava kartta on varmaan paikallaan tummemman vahtoehdon kanssa..

Juu, kun tuolla GL-systeemillä on helppo tehdä eri tyylejä (eikä ne vaadi yhtään sen enempää tilaa) niin voi hyvin tehdä vaalean ja tumman ja laittaa valintanamiskan samaan tyyliin kun esim mun EB-kartassa on jo nyt :)

LainaaSe live radar-teksti vilkkuvalla punaisella siellä gosurin mapissa hieman ihmetyttää.. kun siellä ei muuta dataa ollut

Tuo kartta näyttää aika lailla sellaiselta koe-tapaukselta eli vähän samaa mitä tuo beta on nyt. Eli en laittaisi kovin suurta arvoa mihinkään vilkkuvaan live-teksiin, kokeiluissahan voi vilkkua kaikenlaista ;D

weatherc

Tuuli-viirut näkösällä. Datana FMI:n Hirlam joka mulla oli jo valmiina nordicin karttoja varten (ne JSON:it generoidaan samaan aikaan kun FMI:n muutakin karttadataa rouskutetaan). Se näyttää lähimpänä olevaa ennuste-tunnin dataa joka pitänee suht hyvin paikkansa noin suuressa kaavassa. Noissahan on kysen lähinnä tuulen suunnasta sekä tuuleeko paljon vai vähän. Virallinen määritelmä on että se näyttää tuulen U-kompponenttia.
Silloin kun viimeksi väkersin noitten kanssa niin ei tuota Leaflet-plugaria vielä ollut. Koodi on sinänsä samaa mitä nordicin pikkukartoissa on käytössä (nappasin/muokkasin sen jostain) mutta silloin oli ongelmana se että viirujen määrä räjähti käsiin zoomatessa joten en laajentanut sen käyttöä sen enempää kun noihin ei-zoomattaviin pikkukarttoihin.

einari

Pikkuhiljaa alkaa rakentumaan...  onhan siinä työtä ennenkuin on palaset kohillaan... ;D
Tuleeko tuonne sivubaariin mitä namiskoita, varmaan ainakin tuo tuuliväkästen näkyminen..?

Nyt ei tule mieleen mitään kommentoitavaa... pää on tyhjä... niinsanotusti lepotilassa 8)





weatherc

LainaaPikkuhiljaa alkaa rakentumaan...  onhan siinä työtä ennenkuin on palaset kohillaan... ;D
Tuleeko tuonne sivubaariin mitä namiskoita, varmaan ainakin tuo tuuliväkästen näkyminen..?

Copy/paste rulettaa aika pitkälle näissä hommissa, eli vanhojen koodien hyötykäyttäminen, yksi syy miksi pysyä samassa softassa (Leaflet) ellei ole mitään pakkoa vaihtaa ettei aina tarvi keksiä pyörää uudelleen...  8)
Ei tuollaista saa kysyä koska ei ole mitään hajua mitään namiskoita siihen tulee, sen näkee sitten. 8) Mutta juu, tuuliväkäset tulee ainakin. Ei mulla ikinä ole mitään valmissunnitelmaa noihin muuta kun sellainen suurpiirtenen "yleisidea" (eli tässä kohtaa EWN "tän hetken säädata"), ne rakentuu aina matkan varrella. Kuten myös se että jotain saattaa myös kadota jos toteaa ettei se toimi kuten halusi tai jos näyttää hölmöltä tms :)

Zalama

Lainaus käyttäjältä: weatherc - perjantai, 28.12.2018, 19:56
LainaaPikkuhiljaa alkaa rakentumaan...  onhan siinä työtä ennenkuin on palaset kohillaan... ;D
Tuleeko tuonne sivubaariin mitä namiskoita, varmaan ainakin tuo tuuliväkästen näkyminen..?

Copy/paste rulettaa aika pitkälle näissä hommissa, eli vanhojen koodien hyötykäyttäminen, yksi syy miksi pysyä samassa softassa (Leaflet) ellei ole mitään pakkoa vaihtaa ettei aina tarvi keksiä pyörää uudelleen...  8)
Ei tuollaista saa kysyä koska ei ole mitään hajua mitään namiskoita siihen tulee, sen näkee sitten. 8) Mutta juu, tuuliväkäset tulee ainakin. Ei mulla ikinä ole mitään valmissunnitelmaa noihin muuta kun sellainen suurpiirtenen "yleisidea" (eli tässä kohtaa EWN "tän hetken säädata"), ne rakentuu aina matkan varrella. Kuten myös se että jotain saattaa myös kadota jos toteaa ettei se toimi kuten halusi tai jos näyttää hölmöltä tms :)
Oletko tuota Windy.comia tutkaillut ? Sielta voisi irrota ideoita. Ainakin minun silmaa miellyttaa tuo heidan tyylinsa. Ja toimii tosi sulavasti... No onhan siella jotain parannettavaa viela. (sorry, jenkki nappaimisto paalla)

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Zalama - lauantai, 29.12.2018, 17:18
Oletko tuota Windy.comia tutkaillut ? Sielta voisi irrota ideoita. Ainakin minun silmaa miellyttaa tuo heidan tyylinsa. Ja toimii tosi sulavasti... No onhan siella jotain parannettavaa viela. (sorry, jenkki nappaimisto paalla)

Olen kyllä :)
Karttaohjelma on leaflet eli sama kun EWN:ssä ja pohjakartta on "läpinäkyvä". "Värit" (eli ennustedataan perustuva data kuten tuulen nopeus) tulee jpg-kuvasta johon en oo tähän päivään meneessä löytänyt edes ohjetta miten ne tehdään (samaa systeemiähän käyttää mm nullschool).
Siihen se irtoava info melkeen loppuukin koska mm js-koodi on luonnollisesti maksimaalisesti minifiotuna joten sitä ei noin vaan parsi ja Leafletin kanssa käyettävistä plugareista on kaikista nimet poistettu.

weatherc

Windyn visuaalisesta tyylistä tulee yksi tärkee osa siitä että rannikkoreuna (eli coastline) on silleen varjostettu (mikä on kyllä kivan näköistä :)) Tuo Mapnik mikä mulla käytössä tiilisoftana ei osaa sellaista jotta olisi voinut tehdä ne valmiiksi, eikä tuossa mbtiles:ssä ole coastline-dataa jotta sellaista olisi voinut kokeilla sillä tyyli-jutskalla.
Toinen on että nuo väritetyt kartat ovat gradienttejä eli värit muuttuvat pehmeästi. Nuo kovat reunat omissa säätiileissä on itse asiassa häirinnyt itseäni ainakin alusta asti mutta niille ei mitään voi tuossa toteutus-tavassa. Esim sadetutkahan on huomattavasti pehmeämpi väreiltään mutta se toteutetaan eri tavalla (geotiffistä eikä grib/shapefilesistä).

Kaikenlaista hauskaa pystyisi tekemään esim Mapbox Studiolla https://www.mapbox.com/gallery/# mutta siinäkin on ilmaisraja vaivaiset 50000 tiiltä...