1960-70 luvulla tapahtui muutos suomessa alueellisiin sääoloihin...

Aloittaja einari, keskiviikko, 05.12.2018, 21:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Tästä voi tulla pitkä johdatus asiaan.. mutta se on kuitenkin niin kuin olen kokenut ja nähnyt.
Vaikka olenkin tavallaan noviisi näissä ympyröissä, niin sää ja luonto on aina kiinnostanut.
Syntynyt olen samana vuonna kun Kekkonen tynnyristä nostettiin 3 kaljusta vaihtoehdosta pressaksi.. lienee ollut yksi hius :-)
Mutta niinhän se taitaa olla ettei tukka ja järki pysy samassa päässä.. mitenhän itellä kun on vielä jonninverran...

Niin asiaan... sanotaan että helppoa kuin heinänteko... mutta ei se silloin ole kun pallosalama sytytti seiväs seipäältä kuivat, latoon ajoa odottavat heinät poroksi naapurissa.. järjestelmällisesti eteni siksakkia...  toisen kerrran koin kyseisen ilmiön ollessani lapsuudenkaverin luona leikkimässä, hänen isänsä ajoi rekkaa ja oli tullut juuri kotiin.. oli tosi kuuma ja nukkui paita auki keittiössä sellaisella entisajan puusohvalla.. ikkuna oli raollaan ja hellassa tuli ruoanlaittoa varten, silloin kun ei ollut näitä sähköhelloja.. me pojat lattialla omissa jutuissa. yhtäkkiä kirkas valopallo tuli siitä ikkunasta, poltti punaisen juovan kaverin isän vatsaan... meni hellan tuhkaluukkuun ja paukahti jossain savupiipussa.... pikkuisen pelotti sen jälkeen :)

Nuo tapahtumat ajoittuivat noin 63-65 vuosille.. muistan sen hyvin kun sen lapsuudenystävän perhe muutti kakkosluokan jälkeen  eteläsuomeen.

Toinen ilmiö, joita ei ole näkynyt sitten  liioin 1968-69 jälkeen on kangastukset.. kaksi kertaa näin niinä vuosina sellaiset ja näki moni muukin. Olen kysellyt asiasta kyläseuran sivuilla eikä kukaan muista niitä nähneensä sen jälkeen..  Äitini varhaisen poismenon jälkeen jostain syystä meidän pihapiiri tuli kylän nuorison peli- ja kokoontumispaikaksi vaikka oli koulun ja seuran kentät.. eräänä tyynenä kesäiltapäivänä lännen suunnasta näkyi Lapuan Tiistenjoen kylä nurinpäin taivaalla.. oli siinä meillä lapsilla ihmettelemistä.. sinne kun oli matkaa noin 30 km linnuntietä.. isä tiesi kertoa että on joskus ennenkin näkynyt ja sanoi olevan kangastus.. Toinen kerta oli varmaan seuraavana vuonna, Lappajärven länsipuolen kylät alkoi ensin nurinpäin näkymään ja sitten keskusta ihmisineen.. oli se hassua :D

Silloin oli myös joskus virvatulia... empä ole niitäkään sen jälkeen nähnyt..en edes lapissa joihin jonkinmoinen mahdollisuus vielä sopivissa olosuhteissa voisi olettaa olevan...

Jos joku on sellaisia havaintoja tehnyt sitten 70-luvun alun jälkeen.. olen hyvin kiinnostunut!!

Laitoin tuonne Globaali ilmastonmuutos-osioon jutun, jossa todettiin tuonna jaksona kylmä kausi olleen menossa,
Se ei kuitenkaan kerro koko kuvaa, silloin talvet olivat ankaria ja kesät sitävastoin erittäin lämpimiä ihan oman muistini mukaan.
Sitten kaikki muuttui.. ei radikaalisti, mutta pikkuhiljaa..