Wi-Fi verkot ja Netatmo (miksei muutkin wi-fi laitteet)

Aloittaja einari, perjantai, 02.11.2018, 20:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

einari

Otan tämän osion käyttöön kun itse törmäsin kyseiseen ongelmaan, Huawei-reititin on toiminut ongelmitta viimeaikoihin saakka mutta kun lisäsin pari uutta wifi-laitetta niin alkoi hidastelemaan..  syynä saattaa olla tuo rajoittava 20 Khz:n kaistanleveys ja automaattinen kanavahaku.  Toinen lisätty vehje oli wifi-pistorasia jonka laitoin lämpöpumpun käynnistämiseen/sammuttamiseen, kun on noin 10v. vanha eikä siinä ole nykyajan hienouksia.. toimii kyllä hyvin siinä tarkoituksessa.
EDIT/
Netatmot toimii mielummin 2,4 Ghz:n taajuudella, jolla on myös tämä läppäri ja telkkari.. muut olen "pakottanut" 5 Ghz taajuudelle.. jotenkin vain se automaattinen kanavavalinta hidasteli verkkoa.

Yleensä vapaat kanavat ovat 6, 8 ja 11.. hieman modeemista riippuen ja valitsin kanavan 6.. 5G:n taajuudella on uleensä kanavat 100 -164 ja valitsin sen 100.. tarvittaessa sitten muutan jos ei pelitä kunnolla, ainakaan minun reitittimessä ei toiminut se että hitaammassa verkossa valitsi 6 ja jätti nopeamman autoksi... ei ainakaan wifi-infoview löytänyt ennenkuin manuaalisesti valitsi. pieni, näppärä ohjelma tuohon tarkoitukseen :)

Laitan tähän 3 kuvaa joista näkyy asetusten muuttamisen vaikutuksen, varsinkin signaalivoimakkuuden keskiarvo kasvoi voimakkaasti ja ensimmäisen kuvan signaalin laatu nousi 4:stä liki sataan pysyvönluonteisesti.. autoasetuksella hyppi neljästä sataan ja takaisin parin sekunnin välein ..

einari

#1
Edelliseen viitaten myös signaalin voimakkuus/RSSI parani huomattavasti ollen nyt lähellä maksimia myös hitaammassa verkossa ;D
Tuo RSSI-arvo näkyy edellisen viestin kuvissa...

Zalama

Minun Atmo ei löydä 5ghz verkkoja ollenkaan. Onkohan 5 ghz tuki tullut myöhemmin, vai jotain vikaa minulla ?

einari

#3
Tuli pieni lapsus ja väänsin nuo taajuudet vahingossa toisinpäin..
eli oikea lause kuuluu
Netatmot toimii mielummin 2,4 Ghz:n taajuudella, jolla on myös tämä läppäri ja telkkari.. muut olen "pakottanut" 5 Ghz taajuudelle.. jotenkin vain se automaattinen kanavavalinta hidasteli verkkoa.

eli ei ole Zalamalla vikaa vaan minun päässä  ;D

Tuo samsungin telkkari ei suostunut tekemään yhteistyötä 5Ghz kautta emännälle tabletin kautta..kun haluaa katsoa Vplayta ja Foxplayta..   näytön peilaus hukkasi aina asennukset... 
/lisäys
Netatmojen spekseissä on maininta että kanavan vaihtaminen automaattisesta manuaaliseen valintaan voi aiheuttaa sen ettei saa yhteyttä heidän serverille.. oma toimii kuitenkin niinkuin ennenkin... ainakin toistaiseksi  ;D

einari

Otin uuden analysaattorin, ilmaissellaisen käyttöön jotta saa käppyrää, ihan ok. ohjelma..
kuva 1 > kanava5+ autolla... 
kuva 2 > kanava6+2 vähän parempi, 7+3 vielä parempi
kuva 3 > sama kanava kuin 1 kuvassa mutta kesken tesstin vein samaanhuoneeseen kuin reititin on..

Signaali on sitä parempi mitä lähempänä nollaa on,  eli hyvän puolella mennään jos on -60 ja 0 välillä.. tuskin sellaista langatonta on että pääsisi alle -20 ;D
väli -80 ja -60 on tyydyttävä ja mitä lähemmäs mennään -100 on huono... tuolla 5- kanavalla ja autolla mennään siellä huonon puolella joskus.
Kai olisi signaalinjatkaja paikallaan.. jos hyvää haluaa, mutta eiköhän näillä pärjätä kun on tähänkin asti pärjätty... ja voihan aina purkaa väliseiniä.. moottorisahalla kun on toinen hirsiseinä ::)

Tuo vaihtelu on siis 2,4 Ghz:llä, 5 Ghz puskee kuin juna... muttei myöhästele ;D