Salamoiden kuvaaminen actionkameralla

Aloittaja J.Jäntti, maanantai, 13.08.2018, 19:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - sunnuntai, 12.08.2018, 14:59
Latokartanoa kurittanut salama tallentui actionkameraani hidastuksessa, 240 kuvaa sekunnissa. Vielä en ole sitä päässyt purkamaan ulos, mutta väittäisin että siitä tulee kyllä kaunista katsottavaa HD-laadulla (1280x720).

Itse itseäni lainaten ja uuteen aiheeseen.... ;D
Olin saanut päähäni hommata actionkameran korvaamaan vanhat, ajan hampaan syömät DV-nauhurikamerani. Laajakulma tarjoaa actionkamerassa hyvät mahdollisuudet napata salamat isolta alueelta ja 4k-resoluution maksimi mahdollistavat kuvauksen varsin huikealla tarkkuudella.

Sain kaapattua salaman kamerallani, kun 12.08.2018 kylään pöllähti yllätysukkonen Harmajan majakan edustalta. Ajattelin että nyt on se hetki että uusi kamera pääsee näyttämään kyntensä hidastusmoodi päällä, kun kerran maasalamaa pukkaa kummasti.
Niinpä kamera päälle ja kuvaamaan, eikä aikaakaan kun viereisen kaupunginosan, Latokartanon, puistoalueen metsään naksahti 44kA:n negatiivinen maasalama, jonka kamera sai talteen. Pamahdus oli kiitettävä.

Salama oli kestoltaan suunnilleen 0.1 sekuntia, kun laskee yksittäiset kuvat actionkameran kuvausmateriaalista (240fps, salama kesti 25 framea). Päinvastoin kuin mitä kuvausta aloittaessani ajattelin, laatu ei ollutkaan kaunista. Ei sinne päinkään.
Kummastelin kuvanlaatua, sillä se oli hämmentävän sumea. Oletin ensin, että tarkennus oli pielessä, mutten löytänyt valikoista kohtaa tarkennuksen säätöä varten. 20 sekunnin testikuvaukset 4k:lla, Full HD:na ja HD:na, 30 ja 60fps nopeuksilla, tuottivat kristallinkirkasta kuvaa. Siinä kohtaa tajusin, että ominaisuudet eivät olleet ihan totuudenmukaisia eikä asiat niin yksioikoisia. Selvisi, että (jotkut) actionkamerat eivät ihan kykene suurnopeuskuvaukseen ilman kompromisseja. Minun kamerassani tämä kompromissi tarkoitti 840x480 resoluutiota ja 240 kuvaa sekunnissa - skaalattuna ylöspäin 1280x720-resoluutioon. Tuloksena varsin ruman näköistä jälkeä. Minun suureksi "onnekseni" olin laittanut päälle kameran kuvausmoodissa vedenalaisissa kuvauksissa käytetyn, pienennetyn kuvakulman, sillä testit 120fps- ja 240fps-moodissa tuottivat jotain niin kauhean näköistä kalansilmälinssihirvitystä että ihan pahaa teki katsoa.

Eli hidastuspuolelle meno tietää kuvanlaadun heikkenemistä jopa rajusti, terävä kuva taas nopeiden salamoiden jäämistä pois videosta.

Kamera, joka kuvasi salaman? Se on tällainen.

Ja se video? Tässä.
Mukana videossa on myös hidastuksen hidastus. Ääniä ei ole, sattuneesta syystä.

Video on vain tuosta linkistä katsottavissa, eikä se ole julkisesti nähtävillä kanavallani. Pidän videota liian huonolaatuisena.

Herättääkö aihe, näkemykseni ja videoni jotain mielipiteitä? Iskekää mielipiteellänne, sillä se on tervetullutta.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

SääSami

Ihan hyvin tuo salaman isku tuosta erottuu myös hidastettuna. Ei tuo kuvan pehmeys ainakaan minua häiritse.