Joku osaa neuvoa, vaan kuka?

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, tiistai, 26.06.2018, 20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ostin kulukiessani Verkkokaupan kivijalasta Oulusta Ubiquiti Unifi G3 AF -valvontakameran nimikkeellä olevan pesäpallon kokoisen kameran. Kerroin myyjäpoijjalle kameran käyttötarkoituksen, joka lyhyesti on se, että kameran pitäisi vaikkapa kymmenen minuutin välein lähettämän pihamaisemakuvaa tuolta meitin vuokramökin rannalta. Asiakaspalvelualtis myyjäpoju oli sillä mielin, että tällä pesäpallolla homma saadaan hoitumaan. Uskoin tietenkin. Ja sijoitin 153,90 €uroa pesäpalloon.

Kerroin ennen kauppaan päätymistä, että kameran pitäisi olla sellaista sorttia, että se saisi virtasensa PoE kaapelilla, koska nykyinen kamera ei jaksa totella usb-yhteydellään. Siten päädyttiin yllä olevaan kameramalliin ja sen PoE virransyöttöön minulla asiantuntevasti ostatettiin Zyxelin PoE -injektori, jonka kustannus oli nelisenkymmentä €uroa. Ulkokäyttöön soveltuva 40 metriä pitkä ethernetkaapeli minulla on tarkoitukseen jo ostettuna kolmasosahinnalla siitä, mitä Verkkokauppa oli vastaavasta vailla.

Juhannussateet ohittuivat rattoisasti vävypoijjan kanssa, joka asenteli kameran näkyviin sen läppärin kautta, jonka piti tuleman siksi tietokoneeksi, joka kuvaa rantamaisemasta lähettää. Asennus tapahtui täällä Tukikohassa. Siinä oli ongelmansa, jotka kuitenkin ratkesivat, kun kameran ethernet kytkettiin ei ethernet -jakotukkiin modeemin perässä, vaan suoraan modeemiin.

Kameran kuva välittyy kännykkääni sovelluksella. Ongelma on nyt se, että kyseiseen kameraan ei päästä siten kiinni, että se saataisiin lähettämään toivottua kuvaa. Heitimmä jo pyyhkeen kehiin, kun minulla oli kotipesässä streamkuvan tarve yhden lämpötilamittarin näkymiselle keskuslämmitysjärjestelmässäni. Se toimii nyt, ja on plussaa kameran hankkimiselle.

Ja jaarittelun jälkeen kysymys: Mikä on se kamera merkiltään ja malliltaan, jonka saisin kytkettyä sinne vuokramökin rantaan. Siellä nettiyhteys hoituu langattomasti Huawein modeemin kautta ja läppäri on kytketty modeemiin. PoE -virransyöttölootan joutunen hankkimaan sinne, koska tämän alussa mainitun kameran yhteyteen ostettu Zyxel jää virroittamaan lämpötilakameraksi muuttunutta pesäpalloa.

Tästä Ubiquitipesäpallosta olen liki varma, että sen tiedot menevät valmistajan pilvipalveluun, jota kautta kuva saadaan kännykkään. Oletuksemme vävyn kanssa oli ja on, että sitä ei ole tarkoitettukaan muualle mitään lähettämään kuin valmistusmaahansa, joka on joku Kiina. Sieltä kuvan saa palaamaan näkösälle. Onko oletuksemme oikea, että kameraan ei pääse kotikonstein kiinni?

Lopuksi laitan toivomuslistalle sen, että kamera saisi sopia hintaluokkaan vaikkapa alle 250-300 €uroa. Tärkein ominaisuus siis olisi kuvan lähettäminen haluttuun paikkaan, kuten tapahtuu Ukankin järjestelmässä Vivotekin sääkameralla täältä Tukikohasta Naruskalta. Jos toiminnoiltaan yhtä varma löytyy kuin tuo Vivotek, mutta edullisempi, niin olen ylen iloinen vinkistä... ;D

Kuuntelen.  :o

www.naruska.com

weatherc

Tuolta ainakin löytyy iso kasa kameroita jokaiselle kukkarolle, ja vielä ihan EU:n sisältä:
https://www.ipcam-shop.nl

teutari

Pikkusen jäänyt noi kamera jutut taka-alalle mut jos jotain suosittelee niin noi Hikvisionin kamerat on aika hyviä.

Ehkä tossa olisi yks vaihtoehto ja on niitä muitakin edullisempia/kalliimpia Hikvision Bullet Outdoor kameroita:

DS-2CD2620F-IZ Hikvision 2MP moot. zoom bulletkamera

http://www.cmt-tekniikka.fi/product_details.php?p=1708

https://youtu.be/C7kFZJQqRVA

Mulla on käytössä samanlainen mutta manuaali zoomilla ja oon ollu siihen aivan tyytyväinen.
http://www.teutari.net/cam2.php

Tuoltakin löytyy: https://www.data-systems.fi/tuotteet/kategoria/videovalvonta-kamerat-ip-laajennettu-valikoima-bullet-yo-ja-paiva-2060/?tx_dsshop%5Bmanufacturer%5D=Hikvision

Naruskan Ukka Matinpoika

Teutarin vihjeeseen tartuin ja tilasin Hikvisionin 4 Mpixin kameran jollain moottorizoomilla. Kamera kun tuli, niin kaivelin semmosen ohjainohjelmiston isomman version, jonka kautta sain kameran kuvan näkymään, mutta FTP -asennuksen kanssa on tietenkin  :o ilmennyt ongelmia, eikä kuva vielä ole välittynyt nettisivustolleni.

Firmasta kaveri laittoikin sähköpostiohjeen, että kameraa ei tarvitse ohjelmistoa, vaan se saadaan ohjelmoitua selaimen kautta. Enpäs ole saanut kameraa auki millään selaimella, eli sinne en ole voinut asetuksiin koskea. Ohjainohjelmistossa on jonkunlainen valikko FTPhen liittyen, mutta siihen tumpelo ei tietenkään ole onnistunut oikeita tulikomentoja kirjoittelemaan.

Onpa tässä muutama päivä aikaa rassata mökkikonetta ja kameraa tässä Retkeilymajalla, kun siellä mökillä on tulevan viikon asukkaat, joita en viitti mennä häiritsemään.

Teutarihan se on minua auttanut menneisyydessäkin. Onko kymmenen pisteen vihjettä, miten kameralle annetaan tulikomennot, jolla se lähettäisi vaikkapa kymmenen minuutin välein kuvan maailmalle jokimaisemasta, jota Hikvisionilla on tarkoitus kiireettömästi kuvata. Sitäkin tässä hiukan ihmettelen, ettei kameraa valikkoineen saa auki selaimella, joksi liikkeen hemmo esitti IExploreria. Sitä ja chromea olen kokeillu, mutta eipä se IP-osoitteella sisuksiin meneminen onnistu... ???

Hikvisionin kamera hiukan yllätti minut koollaan, eli se on aika iso laitos. Kaikkiaan näyttäisi olevan laadukasta työtä, eikä kuvakaan pöllömmältä näytä tuon Hikvisionin ohjelmiston kautta. PoE kytkin tuli ostettua samasta osoitteesta, mistä kamerakin.

Hiljokseen kuuntelen.

www.naruska.com

weatherc

Silkka arvaus...
Hikivisionin ohjelmistossa todennäköisesti näkyy jossain ip-numero joka kamera on saanut reitittimeltä.
Toinen keino, katso reitittimestä että mikä sen kameran ip-numero on. Riippunee pikkasen reitittimen merkistä mutta ainakin omat Dovadot listaa kaikki liitettyjen laitteiden ip:t taulukkoon.
Kun se löytyy niin seilaimeen http://ip-numero ja pitäisi auveta.

einari

Manuaalin mukaan kameran oletusip-osoite on 192.168.1.64 , jos sinun verkkosi ip on jokin muu kuin 192.168.1.xx niin pitää muuttaa sillä SAPD Sofwarella vastaamaan verkon osoiteavaruutta kohdassa modify network parameter.. myös yhdyskäytävä eli Gateway muutettava vastaamaan verkon vastaavaa..

edit//olisit ostanut sen ympäripyörivän.. etäohjattavan wi-fi kameran.. automaattinen asennus... kauheat litanniat oli manuaalissa, konfikuroi sitä sun tätä... ;D

Naruskan Ukka Matinpoika

Kameraan kiini pääseminen selaimella onnistui viimein. Tuli tyrkytettyä sinne ilman mitään etuliitteitä (http) pelkkää IP-numeroa, jolla ei suostunut "tietenkään" aukeamaan. Asetukset on Hikvisionin kamerasovellukseen tehty nyt niin pitkälle kuin tarpeellista on. Ongelmia kuitenkin on nettisivuston vastaanottopäässä.

Kysymysmerkki on lähetettävien kuvien nimeämisessä, kun Hikvision tekaisee jokaiselle kuvalle pitkän numerosarjan, jolla se erottelee lähettämänsä kuvat omia aikojaan. Olen päätellyt tyhmällä päälläni, että se luulee tallentavansa turvakameran kuvia, josta tässä kameran käyttötarkoituksessa ei kyse ole. Pitäisi vain saada sinne nettisivustolle vaihtumaan maisemakuva vartin välein niin, että samalla kun uusi kuva sinne menee, niin vanha poistuu. Asetuksissa ei toistaiseksi ole vastaan tullut paikkaa, missä kuvat voisi itse nimetä.

Joku tähänkin ratkaisun tietää. Esimerkiksi Teutari, mutta todennäköisesti moni muukin. Paitsi Ukka... :o ???

Ettei vaan ratkaisu olisi siinä Teutarin aloittamassa koodiviestiketjussa... ???

www.naruska.com

teutari

Lainaus käyttäjältä: Naruskan Ukka - sunnuntai, 08.07.2018, 21:01
Ettei vaan ratkaisu olisi siinä Teutarin aloittamassa koodiviestiketjussa... ???

Joo pikkusen ennakoin. ;D

On eri ip osoite sisään menoon kun mulla et on ilmeisesti erinlaiset manuaalit/"konffaus ikkunat". Ei tiedä kun ei tiedä kameran mallia et näkis manuaalista ja pääsis tarkemmin tutkimaan.


Naruskan Ukka Matinpoika


www.naruska.com

teutari

Täytyy koittaa syventyä sen kameran sielun elämään.

Se on hyvä kun menee kantapään kautta voittoon..... tekee hyvää harmaille aivosoluille. ;D