Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Ilmanlaatusensori

Aloittaja weatherc, torstai, 05.04.2018, 21:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Sitten tulikin lievä jarru projektille.

Ohjeissa lukee näin:
"Flexible tube, if possible not transparent, diameter 6 mm, length approx. 20cm (DIY store)"

Juu... tulipa todettua tuossa tarkemmin ostettuja tavaroita pöydälle kasausta varten levitellessäni, että tulikohan nyt ehkä sössittyä asioita... Putken ulkohalkaisija on 6mm, sisähalkaisija on 4mm... Kyllähän se menee sensorissa putkelle osoitettuun paikkaan kun ulkoleveyttä lisää venyttää ja paikalleen asettaa, mutta mutta... päällisin puolin se kyllä näyttää siltä että se ehkä toimisi koska myös laserille menevä aukko on 4mm leveä, mutta intuitio päässäni huutaa naama punaisena että sen jos jätät niin metsään mennään projektin ja mittaustulosten kanssa niin ryminällä että siellä kaikuu vielä ensi viikollakin. Sitten ajattelin että otetaanpa ne saksankieliset ohjeet esiin ja...

"Schlauch, möglichst nicht transparent, Innen-Durchmesser 6 mm, Länge ca. 20cm (Baumarkt)"

Mitäs sieltä löytyikään: "Innen-Durchmesser 6 mm".
No hei mutta kiitos. Tuo tieto uupui kokonaan englanninkielisestä versiosta. Selvä se, ei kun väärä letku roskiin ja oikean kokoista noukkimaan paikallisesta Motonetistä. Herää vain kysymys että onko sitä tullut tyhmentyneeksi 10% tai enemmän jos ei osannut tuota lukemaa ajatella heti sisähalkaisijana?

Vaihtoehtoja on toki moneen lähtöön tuossa 6mm sisähalkaisijakategoriassa:
- http://www.motonet.fi/fi/tuote/6500912/Toppflex-yleisletku-6mm-2m
Tuo "ei sovellu vedelle" herättää kysymysmerkkejä että mitäpä se tykkää sadevedestä tai kosteasta ilmanalasta sitten...

- http://www.motonet.fi/fi/tuote/388871/Oregon-polttoaineletku-sisaulko-O-6380-mm-90cm
6.3mm sisähalkaisija.... Sanoisin että ei varmaan vaikuta mihinkään mittauksessa - vai oletteko asiasta eri mieltä?

- http://www.motonet.fi/fi/tuote/458106/Polttoaineletku-o6mm-1metri-ei-95E10 .
Vetäisen täysin stetsonista että tuo on sisähalkaisija, jota tuossa kerrotaan.

Vaikka sitä miten pyöritän päässäni, tuo letkun vaatimus "if possible not transparent" ei aukea minulle sitten millään. Oletteko te saaneet selville, mikä merkitys imuletkun läpinäkyvyydellä voi olla mittaustulokseen? Sitä ei selitetä tuolla sivulla ja se kuulostaa ainakin minun korviini vähän erikoiselta pyynnöltä.

Ainakin viimeinen letku menee kategoriaan "ei läpinäkyvä". Muut ovat sitä enemmän tai vähemmän, joten ne nyt ovat vaihtoehdot jotka voisi käydä hakemassa korvaamaan tuon virheellisesti hommatun putkenpätkän. Joko menee nopanheitoksi tai sitten se on tuo Oregon polttoaineletku. Pitää katsoa mitä valitsee tällä kertaa ja nyt tarkemmin ::) ;D
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Mulla ainakin sopis kun nenä päähän sellainen akun (toki läpinäkyvä) ylivuotoletku joka löytys miljoonalaatikosta  ;D

weatherc

Nyt on sekä Perttelissä että Kemiönsaarella omat härpättimet ;D

Hauska sivuhavainto tuon toisen kuljetuksen osalta oli se että Singapore => Helsinki 2 vrk, Helsinki => Pertteli 6 vrk.  ;D
Eli Singaporesta tultiin keskimäärin 193 km/h nopeudella (9280 km). Helsingistä Pertteliin taas 0.85 km/h nopeudella (122 km).  ;D

weatherc

Pientä vakausongelmaa vissiin palikan firmwaressa, saanut nyt ongelman toistumaan sekä siinä mikä meni Kemiönsaarelle kuin myös tässä uudessa Perttelin palikassa. Kun ollut käynnissä 1-3 vrk niin se lakkaa päivittämästä luftdaten.de:hen sekä myös paikallinen 192.168.0.xxx lakkaa vastaamasta. Hassua kyllä sää-raspi saa edelleen 192.168.0.xxx/data.json:in ladattua OK.
Ongelma ratkeaa palikan uudelleenkäynnistyksellä.

Kemiönsaarella tuota ongelmaa ei pääse esiintymään koska siinä koko höskä rebootattaan hallitusti joka tapauksessa kerran vuorokaudessa (tämä estääkseen tilanteen jossa esim reititin on täysin jumissa ja vaatisi ns "töpselin irti"-operaation)
Tänne Pertteliin ongelma ratkaistiin samantyylisellä ratkaisulla, ulosmenevä 12V virta kulkee miljoonalaatikosta löytyneen releen kautta jota sää-raspi ohjaa, ts sammuttaa ja laittaa 5 sekunnin päästä uudestaan päälle ajastetusti klo 03:01.  ;D

J.Jäntti

Helsingissäkin on nyt anturi asennettu ja toiminnassa, mutta se ei vielä lähetä tietoja luftdaten.info:n suuntaan.
Tällä hetkellä se näkyy madavi.de:n anturilistalla ja on lähettänyt dataa nyt pari vuorokautta. Toistaiseksi mitään poikkeavaa ei ole asennuksen jälkeen tapahtunut. Itse anturi on Biltemasta hommatun 100x100x55 kokoisen kytkentärasian sisällä ja putki tulee läpiviennistä ulos ja vastapäästä löytyy avattu läpivienti melko harvalla filtteriverkolla, joka estää kaikenlaisten ötököiden kömpimisen sisälle.

Alussa oli asiat vähän kysymysmerkillä, kun kannettavan koneeni langaton verkkokortti ei saanut pidettyä yllä stabiilia WLAN-yhteyttä NodeMCU:n luoman tukiaseman kanssa vaan yhteys naksui nurin jatkuvasti randomina eikä konfiguroinnista tullut mitään. Asia korjaantui vasta, kun otin Android-luurillani siihen yhteyden. Ilmeisesti tämä NodeMCU oli allerginen Centrino-verkkokortille.

Tuossa kasatessani tuota laitetta tuohon kytkentärasiaan, iski ykskaks Heureka. Syy siihen miksi sen imuriosan putken tulisi olla mieluusti läpinäkymätön, on valo. Kuten tiedämme, laite mittaa hiukkasia laserilla. Nämä hiukkaset heijastavat valon takaisin. Jos putki on läpinäkyvä, oikeassa kulmassa tuleva valo tai valo ylipäänsä häiriköi sensorin kykyä laskea hiukkasia, kun heijastuksia ei voi yhtä optimaalisesti laskea.

Mutta tämä on siis vain minun teoriani.

Nyt se isoin pääkipu tässä on noiden mittauksien saanti sivuille... Juoksin välittömästi tiiliseinään parserin rakentamisessa, joten pitänee ottaa pari askelta taaksepäin ja tarkistaa että miten pirussa rakennan tuosta sensorilaitteelta tarjolle tulevan JSONin sellaiseksi että se on PHP:lle ymmärrettävää ja sivuille implementoitavissa.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

weatherc

Lainaus käyttäjältä: J.Jäntti - tiistai, 22.05.2018, 19:00
Nyt se isoin pääkipu tässä on noiden mittauksien saanti sivuille... Juoksin välittömästi tiiliseinään parserin rakentamisessa, joten pitänee ottaa pari askelta taaksepäin ja tarkistaa että miten pirussa rakennan tuosta sensorilaitteelta tarjolle tulevan JSONin sellaiseksi että se on PHP:lle ymmärrettävää ja sivuille implementoitavissa.


$aq=file_get_contents('airq.json');
$aq = json_decode($aq,true);
foreach ($aq['sensordatavalues'] as $key => $value) {
  if($value['value_type']=="SDS_P1"){
    $pm10=$value['value'];
  }
  if($value['value_type']=="SDS_P2"){
    $pm25=$value['value'];
  }
}


;D

Mr

Kuinka nopeasti uusi sensori alkaa näkymään luftdaten sivuilla? Laitoin rekisteröinnin pari viikkoa sitten ja kuittaus databaseen lisäämisestä tuli muutamia päiviä sitten, mutta kartalla ei vaan näy. WLAN signaaliarvot ovat olleet näkyvissä siellä jo muutaman viikon. Vai pitäisikö kokeilla boottausta.

weatherc

Lainaus käyttäjältä: Mr - sunnuntai, 01.07.2018, 14:27
Kuinka nopeasti uusi sensori alkaa näkymään luftdaten sivuilla? Laitoin rekisteröinnin pari viikkoa sitten ja kuittaus databaseen lisäämisestä tuli muutamia päiviä sitten, mutta kartalla ei vaan näy. WLAN signaaliarvot ovat olleet näkyvissä siellä jo muutaman viikon. Vai pitäisikö kokeilla boottausta.

Se voi kestää. Mulla kesti useamman viikon. Kannattanee laittaa muistutus-maila menemään.

Mr

No nyt se vihdoin näkyy. Mukana oli oma moka, kun NodeLUA kortin emolevy ei antanutkaan 5V ulos anturille. Tuon olisi tarkempi huomannut heti ja jos olisi vielä tíennyt että laitteella on oma webpalvelin, niin sieltähän sen olisi löytynyt. Nyt piti käydä kirjeenvaihtoa Saksaan, josta kyllä ystavällisesti auttoivat. Vian korjaus kesti 5 min ja heti korjauksen jälkeen sensori näkyy kartalla.