Netatmon Sää- ja Säteilysuojien rakentelu, Sademittarin lämmitys yms.

Aloittaja einari, maanantai, 15.01.2018, 08:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teutari

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 30.05.2018, 11:40
Mistähän teutari näitä epämääräisiä sivuja kaivaa.. ensinnäkin materiaali ei ole ABS-muovi vaan PC-muovi.
toiseksi, tuo sama asia oli kerrottu edellisessä viestissä olleessa vaisalan datasheetissa, oikein mittojen kanssa, eikä se teflon ole anturin ympärillä,
sitten siinä ei sanota onko sintrattu tiiviiksi vai huokoiseksi, jos huokoiseksi niin ei kai ole vesi, pöly tai kemikaalitiivis..
mutta yhtäkaikki.. paketissa on  ;D

Netistähän niitä löytyy. ;D

Tärkeimmät hyödyt
Kestävyys:
Sintratulla teflonisuodattimella suojatulla HMP155 on maksimaalinen sisäänrakennettu suojaus nestemäistä vettä, pölyä ja likaa vastaan.

https://www.vaisala.com/fi/products/instruments-sensors-and-other-measurement-devices/instruments-industrial-measurements/hmp155

Filtteri:
https://store.vaisala.com/eu/sensor-filter-12mm-porous-ptfe-for-hmm100-hmp155-and-ptb330ts/219452SP/dp

einari

Jos oikein tarkkoja ollaan niin ei se ole sisäärakennettu suojaus vaan ulkoisesti estetään näiden edellämainittujen suureiden pääsy antureihin ;D

On muovinpätkällä hintaa.. 42 € + alv, olisikohan noin 3 cm pitkä pätkä, VINK:ltä löytyy samaista muovia ohutseinäistä ainesputkea 12 mm ulkohalkaisijalla 11.50 € /m ja 12 mm tankoa josta voisi sorvilla kappaleen vääntää, 14.80 € /m. jos laskeskelee metrihinnan osalle niin semmoiset 1750€.

yhtäkaikki.. edelleen on paketoitu, ja jopa tiiviimmin kuin Netatmon pötkylän sisällä oleva anturi, tosin sensirionin antureissa on myös suojana kalvo joka taitaa olla myös teflonia.. huom..

Taitaa vaisalakin hallita tämän aikaisemmin mainitun yhtälön, kappaleen lpt on sama kuin ympäristön lpt, vaikka eihän siihen suuria tarvita.  8)

Vinkin hinnasto PTFE-muoville.
https://www.vink.fi/media/wysiwyg/Hinnastot/2018/Vink_PTFE_Polytetrafluorieteeni.pdf

weatherc

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 30.05.2018, 08:24
Älä jussa huoli, en minä täysin tyrmää kojuja.. enkä lautasia.. mutta ei ne mitenkään ylivertaisia ole.. monella tapaa pääsee samaan tulokseen, eli estetään lämpösäteilyn pääsy anturille, ja saadaan luotua sellaiset olosuhteet jotka vastaavat ympristön lämpötilaa..  asiassa on myös toinen puoli, jollei uskalleta kokeilla ja verrata iin helposti jäädään junnaamaan siihen oletettuun mielikuvaan, mikä on paras ;D

Luulisin kyllä Vaisalalla, Daviksella sekä ilm.laitoksilla olevan ihan eri tason käsitys mikä säteilysuoja toimii ja mikä ei kuin joku startup virtelmä niemltä Netatmo. Jo heidän api:n toimivuus (lue: toimimattomuus) ja se että kutsuvat dataa reaaliaikaseksi vaikkei se ole reaaliaikaisuutta nähnytkään, edes etäisesti, eikä Pashranth edes näe koko ongelmaa kertoo jo että valitettavan pihalla ovat.

EDITTIÄ: Tuossa vähän tutkimusta Davikselta:
https://www.davisnet.com/product_documents/weather/app_notes/AN_24-temp-radiation-shield-comparison.pdf

einari

Ei tässä ole netatmosta kysymys.. muuta kuin joidenkin mielestä, minun ihan oma tekemä tuo suoja on ja ihan oma idea pohdittuani asiaa monilla eri tavoin ja hakemalla noste-ilmiöstä tietoa. olen pahoillani kun tuntuu toimivan noin hyvin.. pitää kai lopettaa kehuminen kun hernettä vedetään nenään ja esitetään mitä ihmeellisimpiä perusteluja.. muta on helppo ja halpa tehdä.... noin 25-30 ecua jos edes ruuveja löytyy jostain nurkista ;D

kerroppas weatherc mikä mielestäsi netatmon julkisessa apissa mättää.. sekö että puolen tunnin välein päivittyy, eiköhän heidän intresseissään ole huolehtia ensisijaisesti käyttäjäkohtaisesta palvelusta. puhelimen app toimii moitteettomasti, samoin weathermap ja siellä oma dashboard.. ehkä sen jälkeen sääpuolella tulee tuo getpublicdata.. älä hermostu turhista, kyllä senkin saa ajan kanssa järkevämmälle tolalle kunhan vähän hienovaraisesti painostaa... ja maalailee vaikka uhkakuvia...

olisi mukava tietää, millä muulla valmistajalla on edes tarjota vastaavaa palvelua, vaikka viivettä onkin ja olethan itsekkin sanonut että data on ok. kun sitä saa.. minusta asia on niin että kaikki uusi on tervetullutta.. ettei käy nokiat... eikä se eilisen teeren poika ole tuo netatmon perustaja, möihän firmansa nokialle.. tunnetaan health carena...

mitä tulee reaaliaikaisuuteen, se voi olla myös viiveelläkin näkyvä tapahtuma, kuten tuo 30 min. cache asettaa sille aikarajan.. joten on se on nähnyt reaaliaikaisuutta.. olen tässä määritelmässä törmännyt usein luuloon että reaaliaikaisuus tarkoittaa heti.. ei se vain niin toimi... virhemarginaalit voivat olla joissakin tapauksissa isojakin, silti voidaan puhua reaaliaikaisuudesta.. totuus on kuitenkn ei heti vaan hetken päästä..
https://fi.wikipedia.org/wiki/Reaaliaikaisuus

ei minulla ole tarkoitus mollata mitään tai ketään.. mutta yritän sanoa että tuota minun ajatustani ei ole ilmeisesti vielä tutkittu kovinkaan suuresti.. ehkä se mainitsemani Vaisalan marine-tuote.. pitänee kaivaa esiin.

pitäisiköhän :-X  ???

teutari

Lainaus käyttäjältä: einari - keskiviikko, 30.05.2018, 17:24
Jos oikein tarkkoja ollaan niin ei se ole sisäärakennettu suojaus vaan ulkoisesti estetään näiden edellämainittujen suureiden pääsy antureihin ;D

On muovinpätkällä hintaa.. 42 € + alv, olisikohan noin 3 cm pitkä pätkä, VINK:ltä löytyy samaista muovia ohutseinäistä ainesputkea 12 mm ulkohalkaisijalla 11.50 € /m ja 12 mm tankoa josta voisi sorvilla kappaleen vääntää, 14.80 € /m. jos laskeskelee metrihinnan osalle niin semmoiset 1750€.

yhtäkaikki.. edelleen on paketoitu, ja jopa tiiviimmin kuin Netatmon pötkylän sisällä oleva anturi, tosin sensirionin antureissa on myös suojana kalvo joka taitaa olla myös teflonia.. huom..

Taitaa vaisalakin hallita tämän aikaisemmin mainitun yhtälön, kappaleen lpt on sama kuin ympäristön lpt, vaikka eihän siihen suuria tarvita.  8)

Vinkin hinnasto PTFE-muoville.
https://www.vink.fi/media/wysiwyg/Hinnastot/2018/Vink_PTFE_Polytetrafluorieteeni.pdf

Voi hyvä tavaton nyt Einari ei oo enää kartalla... missähän sen ajatukset oikein liikkuu?

Nyt puhutaan sintratusta huokoisesta PTFE:tä eikä mistään PTFE-muovista.... kai sää nyt ymmärrät aikuinen mies että noi on kaks aivan eri asiaa!  ???

"Sintratut kappaleet jäävät huokoisiksi varsinkin, jos lähtöaine ei ole jauhettu kovin hienoksi. Huokoisuutta hyödynnetään erilaisissa suodattimissa ja laakereissa käytetyissä materiaaleissa."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sintraus

Se 4 cm pätkä siinä anturin päässä on suodatin.

Jos fransmannille pitää vääntää rautalangasta niin kyllä sille on täälläkin näköjään käyttöä.

teutari


weatherc

#66
LainaaEi tässä ole netatmosta kysymys.. muuta kuin joidenkin mielestä, minun ihan oma tekemä tuo suoja on ja ihan oma idea pohdittuani asiaa monilla eri tavoin ja hakemalla noste-ilmiöstä tietoa. olen pahoillani kun tuntuu toimivan noin hyvin.. pitää kai lopettaa kehuminen kun hernettä vedetään nenään ja esitetään mitä ihmeellisimpiä perusteluja.. muta on helppo ja halpa tehdä.

Ei täällä herneitä vedetä nenään :)
Mutta näytäppä ensimmäinenkin tutkimus missä osoitetaan pötkylämallin olevan parempi kuin lautas/koppi-malli.
Faktaa pöytään kiitos eikä mitään mutua.

Lainaakerroppas weatherc mikä mielestäsi netatmon julkisessa apissa mättää..
*päivän naurut* kiitos niistä. Helpompi kertoa mikä ei mätä. Vastaus:  (tyhjä)
Mutta parit mainitaakseni..
- haun rajaus, ei edes noin yksinkertaista asiaa osata saada toimivaksi
- joutuu hakemaan pieniä ruutuja jotta saisi kaikki asemat => paljon hakuja per päivityskerta => hidasta + rajat paukkuu
- data vanhaa vaikka mukamas tuoretta pitäisi olla

Mitä noihin cacheihin tulee niin ne on säädettävissä - jos halua olisi. Mutta ei niin ei.

einari

Teutari, lueppas se sintrausjuttu uudelleen... sintraustapoja on useita eikä vaisalan sivuilla puhuta huokoisesta sintrauksesta yhtikäs mitään, vaan sintrauksesta yleensä..
"Muun muassa metalleja, keramiikkaa ja muovia sintrataan. Sintraamalla voidaan esimerkiksi vähentää huokoisuutta tai lisätä kestävyyttä, sähkönjohtavuutta tai lämmönjohtavuutta. "

Ja senverran olen aikuinen mies, että tiedän muovin olevan aina muovia.. onhan minulla muovialan peruskoulutus myös..
pitääkö kaivaa todistus esiin? ;D
tuolta löytyy se että PTFE on muovia vaikka voissa paistas :)
ei sekään muuta sitä onko se sintrattua kummalla tavalla vaan.. edelleen se on muovia..
https://www.plastics.fi/fin/muovitieto/sanasto/?ltr=16&tag=101

Muistan nähneeni tuon netatmon kopion joskus keväällä.. ja ajatelleeni että hyvä jos saa kilpailijan ja löytyy keinoja saada weatherc tyytyväiseksi, en äkkipäätä löytänyt kuka brändin omistaa mutta samoja yhteistyötahoja näkyy olevan.. olisko netatmolla sormensa kuitenkin pelissä? ilmeisesti tuo päivän nauru ei riitä..


weatherc

Tuossa einarille 112 sivua lukemista WMO:n teettämästä vertailusta eri säteilysuojien välillä:
https://www.wmo.int/pages/prog/www/IMOP/publications/IOM-106_Ghardaia/IOM-106_Report.pdf

Mainittakoon että passivinen Davis-suoja sai samat täydet 5 tähteä mitä Vaisalat sekä koppi-suojat...

Lainaakeinoja saada weatherc tyytyväiseksi

Se on hyvin yksinkertaista, toimiva API  ;D

einari

#69
sehän on vanhaa tietoa (2008-2009) tässä hektisessä- muuttuvassa maailmassa.. kirjoistakin luen vain uutuuksia ;D
katsotaan sitten kun olen seurannut eri säätiloissa toimivuutta...  en tiedä miksi noin voimakkaasti hyökätään uutta metodia vastaan.. onko se sitä uomiin jämähtämistä ja kalkkeutumista.. minun neutronithan ovat etsineet uuden reitin kulkea... uudet ajatusmallitkin 8) ;D

uskon että tuo sintraus tarkoittaa tässä asiassa ruiskupuristettua Polytetrafluorieteeni-muovikappaletta..  tuo vaisalan käyttämä tehflon on vanhahtava nimi  myös.. tuo vain useimmiten mieleen teflonpinnoitetun paistinpannun.. onkohan dupontilla jäänyt vahingossa muovia paistinpannuun ja huomannut että kas tässä oiva pinnoite.. vahingossahan suurin osa keksinnöistä syntyy.. niinkuin minun tötterö ;D