Netatmo PeetBrosin rinnalle.

Aloittaja Naruskan Ukka Matinpoika, lauantai, 08.07.2017, 19:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Naruskan Ukka Matinpoika

Varsinaisen samanlaisen säätietoja maailmanturuille lähettävän sääaseman hankkiminen ei ollut tarkoituksenmukaista, kun Naruskan kylä täällä Sallan pohjoisosissa on lähes väärällään virallisia ja epävirallisempia sääasemia. Tuli kuitenkin ostettua Netatmon peruslaitteisto tuonne Kallelan vuokramökillemme, joka sijaitsee linnuntietä 2,5 kilometriä tästä Ukan sääasemalta Naruskan Retkeilymajalta.

Toimitus oli Verkkokaupasta tilattuna nopeinta laatua, kun tilausta seuranneena päivänä paketti jo löytyi Smartpostista Sallasta, eivätkä lähetyskulutkaan 2,90 €uroa häikäise.

Valinta perustui yhteen käyttäjäkokemukseen ja kevyeen tavaraan tutustumiseen netin kautta. Eikäpä tämän peruspaketin ostamisella korkealta putoamaan pääse, onpa laite sitten odotusten arvoinen eli ei.

Ukka tumpelotietokonehemmolle asennus oli helpompaa kuin lapsena heinänteko. Tapahtui kyllä kaikki niin sujuvasti, että mallia voisivat muutkin laitevalmistajat ottaa siitä, miten joku digitaalinen vehje voi asentua ilman pitkiä perkeleitä. Näin vain tässä tapauksessa kävi. Eikä ohjekirja ollut paksu, vaan kuvasymboleilla varustettu pikku läpäre, josta asennusvaiheet selvisivät.

Omiin kahteen puhelimeen ja yhteen tablettiin ja isonäyttöiselle pöytäkoneelle tulevat tiedot "Kallelan sääasemalta" tyyliin ihan kuin kyse olisi kummemmastakin säätietokoneesta. Kiinanpoika on valmistanut ilmeisesti ranskalaislähtöisen laitteen ohjeiden mukaiseksi kompaktiksi paketiksi, joka kahdella vessapaperirullan hylsyn kokoisella pötköllä hoitelee kaikkea sitä, mitä tiedonkulku edellyttää.

Saattaa lähiaikoina olla niin, että tieteellisestä mielenkiinnosta tilailen lisää palikoita vermeeseen, kunhan tämän perusasioihin hiukan totuttelen. Ja jo nyt olen tyytyväinen siihen, että saan ulko- ja sisälämpötilan Kallelasta, kuten toive olikin, kotiin luureihin. Ja muuta tietoa kaupan päälle.

Minkälaisia kokemuksia muilla ja mitä kaikkea itse kukin on tämmöisen laitteen ympärille kehitellyt ja ostanut? Kuvan niliaitan seinässä räystään suojassa on ulkoyksikkö, joka lähettelee tietojaan kuuden tuuman hirsiseinän läpi keskuspötkölle mökin sisällä...Ja sieltä langattoman netin kautta bittiavaruutta kohti.

Kyselee Naruskan Ukka... ;)

www.naruska.com

Zalama

Itsellä reilun parin vuoden kokemus tuosta Netatmosta. Ja todellakin älyttömän helppo asentaa. Pakettina oli sisäyksikkö, ulkoyksikkö ja sademittari. Ei moitteen sanaa toimivuudessa. Nyt kun olen reissun päällä niin möin tuon sademittarin pois, mutta sisä ja ulkoyksikkö kulkee matkalaukussa mukana. Varastivat pirulaiset usassa tuon ulkoyksikön ja jouduin tilaamaan uuden. Siinä oli firmwaressa jotain häikkää, mutta päivityksen jälkeen taas toimii moitteitta.
Tuulimittari on kai ollut murheenkryyni, sekin lienee saatu nyt toimivaksi.

Naruskan Ukka Matinpoika

Sisätieto tulee käyttäjätunnuksilla kotikoneelle netin kautta grafiikkoineen ja kännykkä/tablettivehkeisiin laitteen pystyasennossa ollessa lukuarvoina ja laitteen ollessa vaaka-asennossa tulevat tiedot ilman sen kummempia toimenpiteitä grafiikkana. Kaikki on ajateltu jopa niin valmiiksi, että uusia ominaisuuksia löytyy silloin ja varsinkin tällöin uusia, kun vaan kaikkia ominaisuuksia tutkii ja penkoo...

Tähän on saatavana vielä tunnistusominaisuuksilla kamera, joka tunnistaa talonväen, mutta ilimineeraa kartanolla liikkuvista ei-tunnistettavista henkilöistä. Kameraa en vielä ole suunnittelemassa ostaa, mutta voisin ajatella esimerkiksi lapsiperheessä, että vanhemmat saavat viestin, kun kultamukelot palaavat vaikkapa koulusta. Ja jos on outo kulkija ovea kolkuttamassa, niin tulee kuvat ja tiedot tuoreeltaan, että joku tuntematon on liikkeellä.

Tähän on jonkun ohjeen mukaisesti liitettävissä myös lämpötilan säädöt valvontakohteessa, kun lämmistysjärjestelmä on yhteensopiva Netatmon kanssa. Niistä on minulla vain hajatietoja toistaiseksi, mutta kaikkeen tämä kohta pystyy, mitä tietoa maan ja taivaan väliltä tarvitaan.

www.naruska.com

weatherc

Laittaako Netamo kuinka tarkan sijannin asemalle sinne WU:hun kun se automaagisesti liittää sen sinne?

Lainaus käyttäjältä: khyron - torstai, 20.07.2017, 12:52
Mietein vaan siltä kannalta et kun ite laitoin muun roplaamisen yhteydessä autotalliin lämpömittarin niin sen datasta huomaa milloin ovi on ollu auki, eli käytännössä millon aamusin lähdetään pois kotoa. Mulla data menee toki minuutin tarkkuudella, et harvemmasta datasta ei välttämättä huomaa tommosta.

Olen mää ennen toki lueskellu juttuja siitä miten bigdatasta saa analysoitua kaikenlaista kivaa, mut toi oli aika konkreettinen esimerkki.

Tuossa kannattaa muistaa se tosiseikka ettei kaikki välttämättä analysoi noita datoja hyvät mielessä vaan että niitä pystyy myös käyttämään pahantekoon.

Zalama

Netatmon asetuksista saa laiteltua päälle erilaisia hälytyksiä , josta tulee sitten tieto sähköpostiin.

jt68


jt68

Itse kirjauduin tonne datatmon sivuille....siellähän on kivat käppyrät mitä oma asema on mittailu,keskiarvoja ,min ,max jne ..
pystyy myös katsomaan muita asemia,,,,silmiiin pisti sellainen asia,kun aseman teknisissä tiedoissa on alin -40 astetta, niin jossain pohjoisvenäjällä viime talvella asema on mittailut -46 asteen lukuja ???

weatherc

LainaaEnpäs osaa pitää Netatmon mittaamia arvoja kovinkaan epäluotettavina, kun olen niitä vertaillut satunnaisesti oman sääasemani ja FMI:n aseman arvoihin. Itse olen esimerkiksi lämpötila-anturin asentanut ajatuksella niin, että se mittaa varjolämpötilaa siellä mökin edessä olevan niliaitan räystään alla, mihin ei suora auringonvalo pääse vaikuttamaan mitään. Lisäksi ajattelen niin, että esimerkiksi lämpötilaa mittaava hopeanvärinen pötkö ei väriltään ole kovinkaan altis auringolle, vaikka joku säde se joskus jollain tavoittaisikin.

Ongelma ei liene itse asema/anturi, vaan se miten ne asennetaan. Saahan vaikka minkä halpiksen näyttämään ihan asiallisia lukemia kunhan asentaa sen ajatuksella eikä miten sattuu. Mutta kaikki ei niin tee. Sehän ollan nähty EWN:ssäkin.
Muilla voorumeilla on ollut juttua juuri siitä että jotkut verkostot jopa alkaneet luokittelemaan ne *oikeita lukemia* näyttämät asemat mukamas vääriksi kun ympäristössä ollut useampi humpuukia näyttävä Netamo...

LainaaAla vaan Henkka ottamaan omaan järjestelmääsi Netatmon asemien lähettämiä lukemia.

Siihen tarvitaan koekaniini ja tietoa miten sen tekis helpoiten ;)

einari

Jonkinmoinen ohje Netatmon asetuksiinn jotta näkyisi netatmon weathermapissa ja wundermapissa.

Itse painin saman ongelman kanssa ja kysyin asiaa netatmon tuesta, sain tyhjentävän vastauksen asiaan.

Asennusvaiheessa tuli itsellä paikkatieto ja korkeus ohitettua ja laitoin muita arvoja joten ei kirjautunut muistiin.

Asiaan on ilmeisestikkin kaksikin ratkaisua, varma on ainakin että netatmon ohjeiden mukaisesti toimittuna saa aseman näkymään kartoilla;
Kirjaudu Netatmoon ja mene asetuksiin (dashboard) oikealla yläkulmassa on pieni kartta, klikkaa se auki ja anna osoite riville ja paikkatäppä menee oikeaan paikkaan. saman ikkunan alaosassa annetaan korkeus (esim retkikartta.fi saa summittaisen korkeuden) jolla on merkitys ilmanpainelukemaan, josta hieman alempana. sitten vain poistutaan ikkunasta ja odotellaan... koska kestää tovin ennenkuin tietojen lähetys omasta purkistasi menee weathermappiin, lisää viivettä ennenkuin sieltä wundermappiin.

Asiaa ajatellesssani älypuhelinsovelluksella, settings/asemasi/location saattaa katsoa onko kartan paikkamerkintä oikein. Lisäksi sillä voi varmaan antaa osoitteen vaihtoehtoisesti, ainakin korkeuden muutoksia tein sieltä saadakseni ilmanpaineen vastaamaan läheisiä lentokenttien ja ilmatieteenlaitoksen lukemia.. sinä on huomioitava että jos viralliset asemat näyttävät esim. 1000mb ja oma 998 niin omaa korkeutta nostaa noin 15 metriä.. jos taas oma näyttää enemmän niin vastaavasti laskea.

On vielä yksi seikka joka on huomioitava kartalla näkymiseen, nimittäin siellä asetuksissa pitää olla contribute to the netatmo weathermap yes-vaihtoehtona.

Toivottavasti tästä on apua ongelmien kanssa painiville!

Ps. Terveisiä Ukalle ja leppoisia hillakelejä Tuntsan kairoihin :-)


einari

En minä hehkutakkaan, sanon vain sen  että ihan hyvältä tuntuu tällä tämän kesän kokemuksella, eikä tuulimittarikaan taida jäätyä kun on läpivirtausperiaatteella. Itse odotan mielenkiinnolla tulevaa... joskin näen tässä paljon hyvää, wifi, langattomat yhteydet ulkoyksiköihin, erilliset kohtuuhintaiset yksiköt jos jokin vikaantuu. Toki tiedän kun sekä elektroniikka ja tietotekniikka-alalla olen ollut että kaikki on mahdollista ja tiedän myös että kalliimpi vikaantuu samalla lailla kuin halvempi. Itse olen katsellut jo vuosia erilaisia sääasemia mutta olen tyytynyt mekaanisiin ja aistinvaraisiin mittaustuloksiin omassa ympäristössä, esim. märkä sormi pystyn niin tietää mistä päin tuulee :-). Hinta ja kaapeliviritykset ovat olleet este minun tarpeilleni sääaseman suhteen.

Toki moitittavaakin löytyy, mutta halvalla ei saa kaikkea. Yksi on tuo paristoilla toimivat yksiköt, ajattelin itse muokata ne ladattavilla akuilla toimiviksi, ajattelin jopa aurinkokennolatausta mutta talvella latausteho on olematon..tuollaisella matkapuhelimen powerpankillakin pötkii pitkälle.. olisivat saaneet laittaa usb-liittimen minua varten valmiiksi :-)

Varmaan kaikissa sääasemissa olisi pantamisen varaa.....