Sääfaksien vastaanotto

Aloittaja SääSami, sunnuntai, 02.07.2017, 17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SääSami

Nyt kun noita sdr-tikkuja alkaa olemaan saatavilla ja Mr. Jäntilläkin on sellainen webissä niin voinen kertoa hieman sääfaksien vastaanotosta.
Sääfakseja lähetetään lyhyillä aalloilla merenkulkijoiden tarpeisiin. Idea on yksinkertainen. Vastaanottimen audio siirretään tietokoneelle jossa sopiva ohjelmisto purkaa purskeen kuvaksi. Minä itse olen käyttänyt jo vuosia MultiPSK nimistä ilmaisohjelmaa. Se on kyllä erittäin sekavan näköinen mutta kun siihen tottuu niin silläkin pärjää. Toki muitakin softia löytyy. Sinällään tässä ei ole nykyaikana enään mitään järkeä kun samat tiedot löytyy netistä sekunnissa mutta itse tekemisen riemua saa aivan kuten sääsatelliittienkin vastaanotossa ;) Myös Jäntin sdr-kanava 2 toimii taajuudelta 3855kHz kunhan illat pimenee. Siitä vaan virtuaaliaudiokaapelilla ääntä siirtämään softaan ja säätöjä tekemään.
Tuollaisen kuvan juuri vastaanotin saksalaiselta DWD:ltä mikä on suomessa parhaiten kuuluva asema. Tuohon myös lähetysaikataulua mukaan..


SääSami

Tuolta löytyy maailmanlaajuinen fax-aikataulu taajuuksineen.
http://www.nws.noaa.gov/os/marine/rfax.pdf
Tämä keskikesä on vähän huonoa aikaa tähän harrastukseen koska matalat taajuudet etenevät parhaiten pimeässä. Tuppaa tulemaan suttuista kuvaa kun signaalit ovat heikkoja. Pimeään vuodenaikaan näitä fakseja voi vastaanottaa jopa pallon toiselta puolelta jos vaan kalusto on kunnossa.