Tiedusteluja sää asemista

Aloittaja JukkaL, tiistai, 30.05.2017, 22:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

JukkaL

Tiedustelen kommenttia seuraavaan sääasemaan
https://www.specmeters.eu/watchdog-2900et-professional-weather-station.html
Lukuisia sivustoja olen törmännyt Daivisin sää asemiin ja ymmärtänyt, että tällä foorumilla se on kaiketi jonkunlainen suosikki.

Itselläni on tarve maatilan vuoksi sään seurantaan ja siksi olen etsinyt vaihtoehtoja asian hoitamiseen, muuta kuin kynä ja lehtiö, joka ei toimi. Tarve on sada kerättyä säästä perustietoja joita sitten voi tutkia ja verrata eri kasvukausien kesken. Eräs tärkeä ominaisuus on pystyä seuraamaan tehoisan lämpösumman kehitystä ja sademäärä per vuosi.

Tässä tällainen lyhyt aloitus asian suhteen.

weatherc

Aika Daviksen mukaiset speksit näyttää olevan. Se mikä kannattaa myös muistaa/miettiä/ottaa selvää ennen hankkimista on että mikä/mitkä softat ovat kykeneviä tallentamaan dataa kyseisestä asemasta. Siinä luonnollisesti tunnetummalla merkillä on paremmat tuet. Eli kannattaa miettiä koko paketti suht valmiiksi.

Jos maatilaa ajattelee niin datan tallennus muotoon josta sitä on helppo työstää myös myöhemmin lienee yks pääkriteeri. Siihen sopii esimerkiksi sql tietokanta kuten Mysql. Siitä on helppo tehdä kaiken maailman kyselyjä ja vertailuja suoraan kannasta.

Nörtimpi vastaus:
Davis sääasemana
Raspberry Pi SSD-levyllä varustettuna niin että käyttis pyörii siltä eikä SD-kortilta tai muu virtapihi härpäke Linuxilla varustettuna
WeeWx dataa keräilevänä softana - data Mysqliin
Lisänä Nginx webpalvelin + PHPMyAdmin Mysql hallinta-ohjelmisto jolloin pääsee helposti käsiksi Mysql-kantaan suoraan sisäverkosta omalla selaimella.


Zalama

Ääni Davikselle. Kallishan tuo on, mutta laadukas, itsellä langaton Vantage pro on pyörinyt tauotta katolla jo viisitoista vuotta. Pieniä putsauksia luonnollisesti tehty keväisin, mutta teknisesti toiminut koko ajan. Kyllähän tuolla Daviksen omalla Weatherlink softallakin saa aika hyvin datan talteen ja vertailukäppyröitä aikaiseksi. Lisäksi datan voi exportata Exceliin tiedostoksi. Oman datan vuodesta 1998 otin ulos Exceliin pari vuotta sitten, niin tuli reilut miljoona riviä :)

Toki Weathercin ehdotus on huomattavasti hienostuneempi ja monipuolisempi.

JukkaL

"Nörtimpi vastaus:
Davis sääasemana
Raspberry Pi SSD-levyllä varustettuna niin että käyttis pyörii siltä eikä SD-kortilta tai muu virtapihi härpäke Linuxilla varustettuna
WeeWx dataa keräilevänä softana - data Mysqliin
Lisänä Nginx webpalvelin + PHPMyAdmin Mysql hallinta-ohjelmisto jolloin pääsee helposti käsiksi Mysql-kantaan suoraan sisäverkosta omalla selaimella."

;D ;D Juurikin näin, meni ohi mutta täyty opiskella.

Tuo aineiston käsittely on eräs hyödyntämismuoto josta hyötyä, esimerkiksi lämpösumman kehitys se kun antaa monen kasvin osalta viitteen sadonkorjuun ajankohdasta. Täytynee perehtyä lisään. Isoin ongelma on kun en itse ole juuri minkäänlainen "nörtti". Se on kuin nyky traktorin kanssa, mä osaan ajaa ja käyttää sitä mutta huollot jätän ammattilaisille kun mulla ei ole mitään testereitä yms. härpäkkeitä. Semmoinen valmis paketti olisi hyvä ratkaisu.

weatherc

Tuli mieleen, nyt en tiedä tarkkaan mihin kaikeen tuo Daviksen WeatherLink-softa oikeen taipuu vertailujen ja käppyröiden osalta mutta Daviksellahan on "soil-station" yhtenä lisänä tuohon langattomaan VP2:een. Siinä on vissiin leaf-wetness ja maapinta-lämpötila-anturi. Tietty sen lämpötila-anturin voi asentaa miten haluaa ja niitä sanee lisääkin ja ovat vedenpitäviä.

Mainintana että tuo Weatherlink-softa/dataloggeri on pakollinen ostos jos haluaa datan talteen tuossa Daviksessa, käyttää sitten sitä softaa tai jotain muuta softaa tallentamaan datat, ellei sitten hanki kolmannen osapuolen dataloggeria.