Apua sääaseman valintaan

Aloittaja Diffi, sunnuntai, 28.05.2017, 20:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Diffi

Hei kaikki!
Viime kesänä mulle syttyi ajatus sääaseman ostamisesta. Olen tutkaillut aiheeseen liittyviä nettisivuja ja huomannut että termistö ja laitteet ovat aika monimutkaisia. Meillä on maatila ja tarkoituksena on tarkastella ja tallentaa kasvuolosuhteita, vertailla niitä nurmen ja viljan kasvuun sekä satotasoon. Vaatimukset sääasemalle:
- paikansapitävät sademäärät ja lämpötilat. Onko teillä erityishavantoja eri merkkien sademäärän paikansapitävyydestä?
- datan tallentaminen ja vuosien vertailu keskenään ilman että tarvii olla mahdoton koodaaja
- säätilan tarkastelu kännykällä
- ainahan sitä mielellään maksaa vähemmän kuin enemmän, mutta ymmärrän kyllä että muutamalla kympillä ei hyvää saa

Tuleeko teille mieleen muita ominaisuuksia mitä juuri minä voisin kaivata, mutta en tiedosta asiaa vielä  ::)

Olen vieraillut teidän hienoilla kotisivuilla ja oisihan sellaisetkin hienot tehdä joskus :)

Mistä olette laitteenne ostaneet?

Kiitos vastauksista keltanokalle  :)

khyron

En nyt varsinaiseen kysymykseen ota kantaa. Mutta oletko pohtinut että ne sademäärät ja lämpötilat on kuitenkin paikallisia? Erityisesti sademäärät voi heitellä kohtuullisestikin. Riippuen toki kuinka suurella alalla lohkoja löytyy.

En tiedä onko lämpösummaa helposti saatavilla kaikissa softissa, mutta vois olettaa että sitä ainakin kaipaisit, kun kerran kasvien kasvamista seuraat.

weatherc

Pari asiaa joka tulee mieleen...

- Aseman sijanti, hyvästäkään asemasta ei saa hyvää dataa huonolla sijannilla, eli anturit oikeaan paikkaan (sade, lämpötila aukeelle paikalle jne)
- Panostaa asentamiseen, eli kunnolliset säteilysuojat lämpötilalle (Stevenson screen) ja sadeanturi sellaisen tingeltangel suppilon sisään (kannattaa tutkia miten ilmatieteen laitos on asentanut omansa).
- Tarvittaessa kalibroi

Davis VP2:sen SHT31 lämpötila-anturi on speksejen mukaan ihan hyvä mutta jos tarkkaa haluaisin niin tarkistaisin kalibroinnin siitäkin.
Sateelle hankkisin myös kunnollisen manuaali-mittarin vertailuksi (ei siis minkään 2€ marketti-kipon) ja kalibroisin "automaattimittaria" sen avulla. VP2:sen sademittaria pystyy kalibroimaan 2 pienellä ruuvilla.

Itsellä on tuo VP2 ja olen onnistuneesti erittänyt niin sadekipon kuin lämpötila-anturin siitä ISS-mötikästä jossa ne ovat kiinni oletuksena. Molempiin olen laittanut reilun 5 m jatkot johtoihin ja toimivat ihan hyvin. Joten ne saa erilleen jos haluaa.