Tuulianturin ongelmat Oregon Scientific WMR88

Aloittaja Ilkka Ahmavaara, lauantai, 23.04.2016, 09:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ilkka Ahmavaara

Viime kesänä ukkosen hajotettua Rantaituvan langallisen LaCrosse sääaseman http://rantai.fi/saaasema/saa-nyt/ (Mäntlahti, Hamina) täydellisesti tietokonetta myöten, hankin tilalle langattoman Oregon Scientific WMR88 aseman.

Asema toimii muuten ok, mutta tuullimittarin kanssa on jatkuvasti ongelmia, vaikutelma on että se syö pattereita aivan tuhottomasti. Ei auta, vaikka virtalähteenä on myös aurinkokenno, patterin joutuu silti vaihtamaan parin kuukauden välein.

Paristoina olen kokeillut niin ladattavia kuin erilaisia ei ladattaviakin, ei apua. Aseman muissa antureissa käytän Lidlin ladattavia Tronic paristoja, eikä ongelmia. Onkohan tuossa tuulianturissa yksinkertaisesti jokin vika?

Mietin jo, jahka ostaisi toisen tuulianturin rinnalle, aurinkokennossa kun on kaksi liitäntäjohtoa ja käyttämälläni Cumulus ohjelmalla saa myös ylimääräisiä antureita näkyviin, jos vain tuo oregonin asema pystyy kahden tuulianturin tietoja käsittelemään.

Tarkoitus olisi joskus tulevaisuudessa hankkia kunnon sääasema, ilmeisesti joku lähemmäs tonnin maksavista Davisin malleistä, mutta rahan keruuseen menee aikaa.

Ps.

Saattaa tietysti olla jonkinlaista hapettumistakin anturin sisällä, taas suihkuttelin sisään CRC öljyä lopulta, kun pariston vaihtokaan ei tuntunut auttavan, mutta tarviaako anturia nyt sentään täyttää öljyllä kuukauden parin välein?

SääSami

Minä käytän lithium-paristoja tuulianturissa. Ne kestävät vuosia. esim. http://www.akkula.fi/lithium-AA
Sitten tuo aurinkopaneeli. Jos et ole vielä tehnyt niin siellä on sisällä akut mutta niitä ei ole kytketty käyttöön. Takakansi pitää avata ja laittaa latauspistoke kiinni. Tätä ei muistaakseni mainita edes ohjekirjassa.

Ilkka Ahmavaara

Lainaus käyttäjältä: SääSami - lauantai, 23.04.2016, 14:58
Minä käytän lithium-paristoja tuulianturissa. Ne kestävät vuosia. esim. http://www.akkula.fi/lithium-AA
Sitten tuo aurinkopaneeli. Jos et ole vielä tehnyt niin siellä on sisällä akut mutta niitä ei ole kytketty käyttöön. Takakansi pitää avata ja laittaa latauspistoke kiinni. Tätä ei muistaakseni mainita edes ohjekirjassa.

Ei ole ollut vaikutusta paristotyypeillä, on kokeiltu kaikki mitä maan ja taivaan välillä tarjolla on (juuri noita linkkaamiasi energizer litiumeja tosin ei vielä, kiitti linkistä!). Vaikuttaa siltä, että tuulianturi a) hapettuu kovin herkästi: paristot ei saa kontaktia b) tekee oikosulkuja herkästi: paristot tyhjenee. Tällä kertaa tuo öljyäminen näyttää auttaneen, eli vika ei ollutkaan paristoissa. Pitäisikö anturi suihkuttaa täyteen öljyä parin kuukauden välein? Muut anturit ei öljyämistä kaipaa, mutta olosuhteet tuolla ylhäällä on tietysti aivan toiset.

Juu, toki heti ensitöiksi postipaketin avattuani kytkin aurinkopaneelin piuhat siellä sisällä kiinni, täällä netissä asiasta oli niin monin paikoin huomautettu. Paneeli tuntuisi toimivan, mutta ilmeisesti senkin virransyöttö katkeaa, kun hapettuminen tai vastaava katkaisee virrankulun jossain kohtaa anturissa. Tämä on vähän mystistä, kun missään manuaaleissa ei kerrota systeemien toimintaperiaatteista yhtikäs mitään. Luultavasti vähän tyyriimpien asemien manuaaleissa on sitten seikkaperäisempiä tietoja.


SääSami

#3
Tuntuu omituiselta nuo hapettumisongelmat. Minulla on nyt vissiin kolmas vuosi samoilla paristoilla meneillään tuulianturissa joten ei sen pitäisi normaalisti paristoja syödä. Lienekkö suolainen meri-ilma syynä siihen? Suola kyllä syövyttää ja ruostuttaa ja saattaapa aiheuttaa oikosulkujakin piirilevylle. Piirilevylle voi koittaa suihkuttaa lakkaa suojaksi kunhan se on kunnolla puhdistettu.
Lisään tähän sen verran vielä että oletko varma ettei kyseessä ole signaaliongelmat? Nuo Oregonin anturit ei kyllä modaamatta kanna sitä luvattua sataa metriä. 30m on lähempänä totuutta kun otetaan huomioon seinät joiden läpi signaali kulkee.

Ilkka Ahmavaara

Eipä tuo etäisyys luulisi olevan ongelmana: tuulianturin n. 6,5 metriä korkea (liian matala, toistaiseksi) tolppa seisoo ikkunallisen seinän takana, matkaa anturista keskusyksikköön lienee enintään viisi metriä. Lacrossen tuulianturissa ei ollut mitään ongelmia pakkasillakaan. Saattaa tietysti olla joku maanantaikappale tämä. Täytyypä katella, jos sais jostain halvalla yhteensopivan  anturin tilalle, mutta ehkäpä tuolla ahkaralla öljyämiselläkin pärjää. Tutkin myös jatkossa ton piirilevyn suojaamisen lakalla.

SääSami

Päädyin tuohon signaaliongelmaan kun katsoin noita sääasemanne tuulikäppyröitä. Juuri tuollaista jälkeä syntyy kun signaali katoaa ja löytyy taas uudelleen. Tuo WMR88 keskusyksikkö näkyy olevan sisäisellä antennilla varustettu malli joten en vielä ihan sulkisi pois tuota signaalia vaikka etäisyys on pieni. Heitäppä kokeeksi keskusyksikkö makaamaan niin että lyhyt sivu osoittaa tuulimittarin tolppaa kohti. Näyttäisi tuo sisäinen dipoliantenni olevan niin rakennettu että epäedullisimmillaan se ei ota vastaan yläviistosta mitään. Tosin sivuillanne lukee että asema on WMR100 tyyppiä??? Siinä antenni on pitkällä sivulla joten se sitten tolppaa kohti. Joten pieni kokeilu sen mukaan kumpi keskusyksikkö on kyseessä?

Ilkka Ahmavaara

Kappas joo, korjasin tuon tiedon sivulla, WMR100 tuli Cumulusohjelman koodista automaattisesti tohon, se kun käsittelee WMR88:n WMR100 nimikkeellä. Täytyypä tuota asentojuttua kokeilla kun seuraavan kerran signaali katoaa. Nyt öljyämisen jäljiltä tosin kaikki taas toimii, toistaiseksi. Tosin nyt illan tullen tuuli tyyntyi, mutta aseman keskusyksiköstä näkee, että yhteys on päällä.