FinWX Foorumi
torstai, 09.02.2012, 04:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
04.02.2012
FinWX-asemien lukumäärässä tuli nyt 60 täyteen!!

Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi FinWX Valkeakoski-72:n!!
Sääasema on Länsi-Suomen läänin 19. FinWX-jäsenasema.
Lue uudesta sääasemasta lisää täältä

Tervetuloa mukaan!!

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Meteoreja näkyy runsaasti taivaalla  (Luettu 567 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Hade
Vieras
« : maanantai, 11.08.2008, 00:28 »

Lainaus käyttäjältä: Tähdet ja avaruus
Meteoreja näkyy runsaasti taivaalla

Tulevina öinä kannattaa katsoa taivaalle ja esittää toivomuksia. Perseidien tähdenlentoparvi on nimittäin saavuttamassa vuotuisen huippunsa.

Ennusteiden mukaan perseidien maksimi on Suomessa tiistaina 12.8. kello 14.30-17.00. Suomesta ei siis vuotuista maksimia voi suoraan havaita aivan huipun kohdalla, mutta taivaan pimetessä perseidejä alkaa näkyä. Mukana voi olla myös kirkkaita perseiditulipalloja.

Taivasta on kuitenkin hyvä tarkkailla jo nyt, sillä ennusteiden mukaan myös maksimia edeltävinä öinä perseidien aktiivisuus on melko hyvällä tasolla. Tähdenlentoja nähdään kaikkialla taivaalla, mutta niiden ratojen alkupiste yhtyy Perseuksen tähdistössä.

Maksimin aikaan voisi pimeässä paikassa havaitessa nähdä parhaana yönä jopa jopa 50-70 tähdenlentoa tunnissa. Yleensä jäädään kuitenkin selvästi pienempään lukumäärään. Kirkkaimmat meteorit näkyvät myös valoisemmalta kaupunkitaivaalta.
[/b]
tallennettu
Meteorologi
Taso ei enää mitattavissa
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : maanantai, 11.08.2008, 14:56 »

Olisi tosi hieno spektaakkeli, mutta pilvet taitavat estää tuon. Pilvistä lupailevat, nimittäin.
tallennettu

J.Laiho
Foorumin ylläpitäjä
Ylläpito
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : tiistai, 12.08.2008, 08:08 »

Lainaus käyttäjältä: Tähdet ja avaruus
Maksimin aikaan voisi pimeässä paikassa havaitessa nähdä parhaana yönä jopa jopa 50-70 tähdenlentoa tunnissa. Yleensä jäädään kuitenkin selvästi pienempään lukumäärään. Kirkkaimmat meteorit näkyvät myös valoisemmalta kaupunkitaivaalta.

50-70 tähdenlentoa tunnissa. Lukumäärä on siis luokkaa 1/minuutti. Saa olla tarkkana. Iskee silmää
Olen nähnyt tuon spektaakkelin aikaisemmin, kun olin kavereiden mökillä. Kyllä niitä näkyi, mutta niskat jumiutuivat puolen tunnin tuijottelun seurauksena... Virnistää
tallennettu

Juha Laiho
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Twitter, FinWX:n havainnot
Ukkoslaskuri 2012; Lohja, Gruotila
0 ukkospäivää.

Hade
Vieras
« Vastaus #3 : tiistai, 12.08.2008, 09:19 »

Vuonna -97  oli kunnollinen valoshow.
Niitä näkyi yhtaikaa useita kymmeniä taivaalla, usean tunnin ajan.
On vielälin hienoin luonnon näytelmä, mitä minä olen nähnyt.
tallennettu
Tatu
Mielipidepresidentti
Poissa Poissa

Vantaa, Seutula

« Vastaus #4 : keskiviikko, 17.09.2008, 14:16 »

Onko tietoa koska seuraavan kerran on näkyvissä tähdenlentoja? Toi elokuinen sessio meni ihan ohi...  Järkyttynyt
tallennettu
Jazziin
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : sunnuntai, 21.09.2008, 21:14 »

Onko tietoa koska seuraavan kerran on näkyvissä tähdenlentoja? Toi elokuinen sessio meni ihan ohi...  Järkyttynyt
Heips, Giacobinidit eli draconidit
Parvi on tunnettu aika ajoin toistuvista meteorimyrskyistä, jolloin taivaalta tulee tuhansia tähdenlentoja tunnissa. Viimeksi vuonna 1998 nähtiin tavallista enemmän draconideja. Parvi on jäänyt hiukan tuntemattomammaksi kuin marraskuiset leonidit.

Draconideja esiintyy 6.-10.10. ja maksimi on 9.10. klo 7.30. Parvi tuottaa usein kirkkaita tulipalloja. Meteorit näyttävät tulevan Lohikäärmeen pään suunnalta. Tavallisesti näkyy vain muutama meteori tunnissa.
Sitä sopii tähyillä  Hymyilee leveästi
tallennettu
Tatu
Mielipidepresidentti
Poissa Poissa

Vantaa, Seutula

« Vastaus #6 : sunnuntai, 21.09.2008, 21:30 »

Kiitos paljon Jazziin, jos vain ilmat sallii niin tuota en jätä katsomatta  Hymyilee leveästi
tallennettu
Jazziin
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : maanantai, 13.10.2008, 22:17 »

Kiitos paljon Jazziin, jos vain ilmat sallii niin tuota en jätä katsomatta  Hymyilee leveästi
Tuota, katseliko joku taivasta tuona ajankohtana... Pyörittää silmiään Itse olin aamuvuorossa joten en oikein voinut, syyn varmaan ymmärrätte.. Surullinen
tallennettu
J.Laiho
Foorumin ylläpitäjä
Ylläpito
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : tiistai, 14.10.2008, 08:15 »

Tuota, katseliko joku taivasta tuona ajankohtana... Pyörittää silmiään Itse olin aamuvuorossa joten en oikein voinut, syyn varmaan ymmärrätte.. Surullinen

Eipä tullut katsottua, kun ei ajankohta osunut viikonloppuun ja kaupungin valosaaste on sitä luokkaa, ettei niitä illalla olisi välttämättä nähnytkään kunnolla menemättä kauemmas keskustan liepeiltä.
tallennettu

Juha Laiho
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
Twitter, FinWX:n havainnot
Ukkoslaskuri 2012; Lohja, Gruotila
0 ukkospäivää.

Tatu
Mielipidepresidentti
Poissa Poissa

Vantaa, Seutula

« Vastaus #9 : keskiviikko, 15.10.2008, 11:55 »

Valitettavasti töiden merkeissä meni mullakin toi aika...Nooh odotellaan seuraavaa...
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!