Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Cumulus MX maksulliseksi vai ei

Aloittaja J.Jäntti, tiistai, 07.04.2015, 14:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Jäntti

Cumulus 1.x-sarja on saamassa jatkoa MX:n (versio 3.x) muodossa. Se on iloinen asia, että kehitys ohjelmalla jatkuu, mutta henkilökohtaisesti kummeksun Cumuluksen luojan, Steven, asennetta.
Tässä on suora lainaus Sandaysoft:n foorumilta, päivätty 26.12.2014:

LainaaIt is likely that Cumulus MX, once it is out of beta, will not be donationware. I have been disappointed by the way that this has worked for Cumulus 1, not because I expected to make a lot of money from it, but because it is unfair that some people have clearly been using Cumulus for some time without donating, and some of those people frequently use the resources of the forum, using significant amounts of my time (and the time of others), while others have donated - sometimes substantial amounts - and often expect very little in the way of support.

Tuo kommentti kääntyy suomeksi näin:
LainaaOn varsin mahdollista, että Cumulus MX, julkaisutasolle päästessään, ei tule olemaan Donationware-ohjelma. Olen ollut pettynyt siihen miten tämä (lahjoituskuvio) on toiminut Cumulus 1:n kanssa; ei sen tähden että olisin odottanut tekeväni sillä paljon rahaa, vaan siksi että on epäreilua, että jotkut ovat selvästikin käyttäneet Cumulusta jo jonkin aikaa lahjoittamatta ja jotkut heistä käyttävät useasti foorumin resursseja ja siten minun (ja muiden) aikaa samalla kun muut ovat lahjoittaneet - joskus jopa merkittäviä summia - ja käyttävät foorumista saatavaa tukea vähemmän

Sanoma on siis aika kylmä: Jos et lahjoita Stevelle rahaa Cumuluksesta, olet muita kohtaan epäreilu, hänen (ja muiden (lahjoituksen antaneiden) tuntemattomien käyttäjien) aikaa tuhlaava henkilö ja saisit hävetä ja sinun takiasi seuraava Cumulus tulee maksamaan.
Silläkin uhalla että leimaannun kyyniseksi ku**pääksi, minun on nyt henkilökohtaisesti todella hankala käsittää Steven kehäpäätelmää. Selvää ja kiistatonta on se, että Steve on käyttänyt osaamistaan ja aikaansa Cumuluksen tekemiseen sekä sivuston ja foorumin luomiseen ja Cumuluksen ansiosta sääharrastuksen pariin siirtyminen on ollut huomattavan helppoa. Mutta siihen se puolustaminen loppuukin.

Kuten tuli kirjoituksesta luettua, Cumulus on lisenssimalliltaan "Donationware", joka tietääkseni tarkoittaa sitä, että tarjolla on täysin toimiva versio ohjelmasta, josta käyttäjä voi vapaaehtoisesti maksaa haluamansa summan joko ohjelmoijalle itselleen tai kolmannelle osapuolelle täysin riippuen siitä miten itse kokee ohjelman toimivuuden ja tarpeellisuuden. Donationware-ohjelma on näin ollen tietyllä tavalla Freeware-ohjelma loppupeleissä. Jos olen ymmärtänyt sanan "vapaaehtoinen" mitenkään oikein, se tarkoittaa sitä, että pyytää saa, mutta jos vastapuoli ei halua tai ole kiinnostunut, ei sen tarvitse asian suhteen tehdä yhtään mitään.

Steve itse kirjoittaa Cumuluksen Wiki:ssä seuraavaa:

LainaaI develop and support Cumulus in my spare time, and I have a full time job. I invite donations, but I don't make a living from Cumulus.

Ja suomeksi tuo on:

LainaaKehitän ja tuen Cumulus-ohjelmaa vapaa-ajallani ja minulla on päivätyö. Otan vastaan lahjoituksia, mutten elä Cumuluksella.

Muutoin tuo foorumikirjoitus on tuon MX:n maksullisuusasian tiimoilta kehäpäätelmän ja syyllistyksen synkkää ilotulitusta. Näkemykseni mukaan, jos joku kirjoittaa, että ottaa vastaan lahjoituksia, se ei edelleenkään sido ketään sellaiseen.

Se kuuluisa mopo karkaa Steveltä käsistä siinä kohtaa, kun lahjoitusten vähyys käännetään käyttäjäkunnan epäreiluudeksi ja epäsuorasti hyväksikäytöksi. Steve tuntuu täysin unohtavan, että kaikki käyttäjät, lahjoittaneet tai eivät, ovat Cumuluksesta tehneet suositun ohjelman, joka on syönyt mm. WUHU:lta käyttäjäkuntaa. Mikä minusta on merkillistä on se, että ohjelman kehittäjä nostaa asian syyllistäen esille, jos hänen itse valitsema lisenssimalli mahdollistaa sen, että käyttäjä voi päättää olla lahjoittamatta mitään. Perusteita minkäänlaiseen valittamiseen ja varsinkaan syyttelyn ei pitäisi olla lainkaan jos levitysmetodi on jo valittu. Steven perustelut ontuvat pahemman kerran, koska se, onko joku lahjoittanut rahaa vai ei, saatika foorumin tarjoamat resurssit ja siihen kulunut ajankäyttö eivät vain ole mikään mittari tai syy lähteä tällaiseen hyökkäykseen. Steve voi toki odottaa jotain pientä kompensaatiota hajanaisten lahjoitusten muodossa, koska on kehittänyt ja tukenut Cumulusta omalla vapaa-ajallaan, mutta koska hän on koko ajan voinut täysin omatoimisesti päättää miten paljon hän käyttää omaa vapaa-aikaansa kyseisiin toimiin, on syyllistäminen syytä osoittaa omalle peilikuvalle.

Steve ei myöskään tunnu sisäistävän sitä, että sama ajankäyttöasia koskee muitakin käyttäjiä, jotka ovat omatoimisesti ja vapaaehtoisesti ottaneet tukemiseen osaa foorumilla, mutta vaikutus on suurempi, kuin Steve käsittää: Koska muut vastaavat tukikysymyksiin, häneltä on säästynyt aikaa esim. debuggaukseen tai, mikä on todistettavissa, MX:n suunnitteluun ja rakentamiseen. Mitenkä hän sitten kiittää tästä saadusta avusta?: Kollateraalinen avokämmen poskelle kaikille käyttäjille, jotka käyttävät Cumulusta ja ovat pyyteettömästi auttaneet tukiasioissa, mutteivät ole lahjoittaneet mitään. Heidän panoksensa on käytännössä nyt mitätöity: He ovat Steven silmissä epäreiluja muita kohtaan. En hämmästyisi jos foorumilla tällaisen syyllistyksen vaikutukset näkyisivät jo.

Steve ilmoittaa myös saaneensa "ennennäkemättömän määrän" lahjoituksia pian tämän kirjoituksen jälkeen ja sanoo "harkitsevansa uudelleen" maksullisuusasiaa.
Rumasti sanottuna näyttää siltä, että Steve piti maksullisuus-asetta "ohjelma-kuopuksensa", Cumulus MX:n ohimolla, vaatien (lahjoitus)lunnaita tai nalli napsahtaa. Yhteisölle annettiin vaihtoehdoksi joko maksaa "lunnaat" tai tuntea syyllisyyttä siitä, että nalli napsahti.
Tämän myötä kävi ikävästi selväksi, että:
1) Steve huomasi, että pieni pelottelu ja syyllisyydentunteen luonti puree "ennennäkemättömän" hyvin, joten asioita voi "uudelleen harkita". Kynnys tehdä sama temppu uudelleen on nyt matalampi.
2) Cumulus ei ole enää Donationware-ohjelma. Guiltware on tätä määritelmää lähempänä.

On todella hankala olla havaitsematta yhtäläisyyttä Weather Display-ohjelmaan tässä kohtaa. Vaikka metodi rahankeruulle on näissä erilainen, riskinotto ja lopputulos näyttävät olevan identtiset.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

Kartsa

Cumuluksen foorumilta sattui silmiini, että Steve on pian jäämässä eläkkeelle, joten miehen leipä kapenee.
Cumulus on yksi niitä harvoja ohjelmia, josta olen vähän maksanut. Vähän on jäänyt kaduttamaan, että olenko maksanut tarpeeksi, kun ohjelma on niin kiva ja monipuolinen ja Steven ohjelman käyttäjiille antama tuki niin henkilökohtaista jnpp. Ehkä Steve toi asian hieman töksähtäen esiin, mutta minä en tuomitsisi häntä noin ankarasti.

weatherc

Omalla sivullani on ollut tuo Donate-namiska jo aikoja. Totuus sen kanssa on se ettei se tuota kovinkaan paljoa (tosin, tottakai kiitos niille jotka sitä käyttävät). Mutta, en ikinä myöskään ole odottanut sen tuottavan kovinkaan paljoa. Ja kuten sen nimikin kertoo, se on Donate-namiska eli sen käyttö on vapaaehtoista.

Musta tuntuu että Steve sortui tuossa pikkasen WD-foorumilta tuttuun "Hamilton-syndroomaan" koska on varmaan huomannut sen toimivan siellä, vedetään pikku itkuvirsi jostain ja kappas dollareita tulee fani-porukalta liki kasapäin ikkunoista ja ovista. Eli suomeksi sanottuna kerjäämiseen. Hamilton toki sortui vielä siihen että kerjäilee vaikka hänen softansa on maksullinen jonka tuotto siten pitäisi kattaa kulut.

Toinen juttu on se, jonka varmaan Stevekin tiedostaa, että maksullisella saa paljon vähemmän käyttäjiä mitä ilmaisella/donate-varella. Ja tämän eron suhde voi olla isokin (Nordicin Android-appsien mainos-versio vs mainosvapaa lataussuhde on 1:100). Eli loppupeleissä donate-ware (itkuvirrellä tai ilman) voi hyvinkin tuottaa enemmän mitä maksullinen tekisi.

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: Kartsa - tiistai, 07.04.2015, 18:26
Cumuluksen foorumilta sattui silmiini, että Steve on pian jäämässä eläkkeelle, joten miehen leipä kapenee.

Nyt toki kannattaa huomioida se, että kirjoitukseni edelleenkin heijasti henkilökohtaista näkemystäni. Olen saanut seurata vierestä moneen kertaan tämän kaltaista toimintaa ja näistä muutama on ollut suorastaan tökerö rahankeruukikka ja kun olen havainnut miten hämmentävän hyvin se on toiminut joka ikinen kerta, olen syystäkin hyvinkin herkästi tuomitsevalla kannalla.

Itse en ollut tuosta tietoinen, että hän olisi jäämässä eläkkeelle, mutta silti vaikka miten päin kääntelen näkökulmaa, en vain kykene mitenkään, en millään ilveellä, löytämään mitään mikä oikeuttaisi hänet noin suoraan syyllistämiseen saatika siihen, että kehtaa ilmoittavansa olleensa pettynyt tulokseen, ikään kuin olisi odottanut jotain silmät päästä pudottavaa ja kulmakarvat katosta läpi painavaa tulosta. Nyt on pidettävä mielessä, että hän itse on päättänyt lisenssimuodon, ei kukaan muu. Jos hän oli alunperin suunnitellut Cumulus-ohjelman sellaiseksi, että siitä tulisi eläkerahojen jatke siten, että esim. tulot olisivat liki tasan päivätyöstä saadun palkan kanssa, niin hänen olisi pitänyt tehdä asioita toisin jo Cumulus 1.x.x:stä alkaen. Lyömällä näkemyksensä tuolla tavalla pöytään hän antaa kuvan vain pohjattoman rahanahneesta ihmisestä joka suuttui kun ei saanutkaan hyvää tulonlähdettä, ainakin näin minä asian näen.

Koska hän asetti ohjelman Donationwareksi, ei hän sitä tehnyt vahingossa. Hänen on täytynyt olla edes jollain tavalla tietoinen siitä mihin ryhtyy ja olla selvillä siitä ettei niillä tuotoilla satavarmana ainakaan Kuuhun mennä. Juuri tuon takia en pysty mitenkään hyväksymään sitä, että hän olisi voinut ihan kirkkain silmin asettaa tavoitteen vapaaehtoisille lahjoituksille (kuka täysjärkinen edes tekisi niin??) ja jonka jäätyä vajaaksi muuttaakin Donationwaren käsitteen yksipuoleisesti vapaaehtoisesta periaatteessa pakolliseksi ja vyöryttää syyllisyydentunteen maksusta kieltäytyjien niskaan.

Lainaus käyttäjältä: Kartsa - tiistai, 07.04.2015, 18:26
Cumulus on yksi niitä harvoja ohjelmia, josta olen vähän maksanut. Vähän on jäänyt kaduttamaan, että olenko maksanut tarpeeksi, kun ohjelma on niin kiva ja monipuolinen ja Steven ohjelman käyttäjiille antama tuki niin henkilökohtaista jnpp. Ehkä Steve toi asian hieman töksähtäen esiin, mutta minä en tuomitsisi häntä noin ankarasti.

Et sikäli eroa minusta, sillä itsekin olen käyttänyt Donate-mahdollisuutta ainakin kerran, mutta silloinkin sen tein vapaaehtoisesti ja maksoin muutaman dollarin. Ainahan sitä tulee mietittyä, että tuleeko lahjoitettua riittävästi, mutta koska kiinteää summaa ei esitetty ja koska itse päätät summan, sen on pakko riittää vastapuolelle. Jos siellä on asetettu hiljaisia tavoitteita, joista ei sanota mitään mutta joiden saavuttamatta jättämisestä aletaan syyllistämään, ei mikään rahasumma luultavasti riittäisi.

Lainaus käyttäjältä: weatherc - tiistai, 07.04.2015, 19:04
Toinen juttu on se, jonka varmaan Stevekin tiedostaa, että maksullisella saa paljon vähemmän käyttäjiä mitä ilmaisella/donate-varella. Ja tämän eron suhde voi olla isokin (Nordicin Android-appsien mainos-versio vs mainosvapaa lataussuhde on 1:100). Eli loppupeleissä donate-ware (itkuvirrellä tai ilman) voi hyvinkin tuottaa enemmän mitä maksullinen tekisi.

Tuo on tietoisen riskin ottamista. Päättämällä mikä on lisenssimalli, on silloin käytännössä lukittu siihen. Tämä kuitenkin menee edelleenkin siihen, että Steve ilmoitti olleensa pettynyt tulokseen, mikä tarkoittaa että hän oli asettanut tavoitteen, mikä ei ole realistista millään. Jos niihin tavoitteisiin ei päästä, silloin mielestäni ainoa taktiikka on hyväksyä tosiasiat: Jos netissä on olemassa saman kategorian ohjelmia Freewarena, käyttäjä toteaa, että "jos tuo yksi softa oli ilmainen ja tuo saman kategorian ohjelma on vapaaehtoisen maksamisen piirissä, en (välttämättä) maksa tästäkään".
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------

kapo

Kirjoitanpa minäkin kainon mielipiteeni tästä. Olen Cumulus1:n käyttäjä. Olen tehnyt muutaman Donatenkin tuonne suuntaan. Ohjelman toimintaan olen ollut tyytyväinen suurimmilta osin. Olen täysin aloittelija näissä html,php mysql jne asioissa. Olen niitä alkanut oppia kantapään kautta vasta pari-kolme vuotta sitten  tämän sääasemaharrastukse myötä. Alussa teinkin hyvin paljon kysymyksiä tuonne Cumulusfoorumille ja sain nopeasti sieltä myös apuja, kiitos siitä tuonne heidän foorumilleen. Mutta hyvän alun jälkeen tuli sitten takapakkia, ainakin minun omasta mielestäni. Eli siellä foorumilla esittämääni kysymykseen alettiin tehdä vastaukset sillä tavalla, että "laita liitteksi osoite, missä ongelmasi on." No, minä laitoin, tämän jälkeen joka kerta vastaajat alkoivat etsiä virheitä sivuiltani, joko CSSstä tai sitten muualta. Itse vastaus tekemääni kysymykseen jäi usein taka-alalle, kun siellä foorumilla alettiin ruotia virheitä sivuiltani, jotka eivät liittyneet mitenkään kysymykseeni. Toki virheitä on paljon minun sivustollani ja olen niitä saanut heidän avullaan  vähennettyä, mutta tuo tapa, jollaiseksi se neuvonta muuttui pikkuhiljaa, alkoi minua sen verta korpeemaan, että olen viime aikoina jättänyt avunpyyntöni siellä pois. Ja nykyään minulla on sellainen konsultti täällä kotimaassa, joka jaksaa minua neuvoa ja auttaa täysin pyyteettömästi, eikä ole kertaakaan (ainakaan tuonut julki) ilmoittanut, että kiitos nyt riittää, saati ruotinut sivujeni virheitä. Toki hän on virheitä löytänyt ja niiden korjauksessa sitten auttanut. Mutta välillä on oikein hävettänyt häneltä kysyä, vaikka hän ei tosiaankaan ole koskaan jättänyt vastaamatta / neuvomatta. Hän on tämänkin foorumin jäsen ja kyllä tunnistaa itsensä, jos lukee tämän. Ei ole enää ollut tarvetta lähettää sivustojani tunne Cumulus-foorumille virheidenhakusessioon. Tuon MX:n (beta 3025) asentelin koneelleni ja sain sen toimimaan, mutta desimaalierottimeni (=pillku) takia jotkin arvot tulostuvat väärin, joten jätin sen vielä popis käytöstä, palasin Cumulus 1:n. Tuo desimaalierottimen virhe on toki listattuna tuon MX:n foorumisivuille osioon.  FAQ/Known issues - PLEASE READ. Eli ei se yllätyksenä mulle tullut. Jos tuo error joskus poistuu, niin sitten harkitsen erilaisten vaihtoehtojen välillä tuon sääohjelman suhteen. Jos tuo tosiaan menee maksulliseksi, niin kynnys hankkia tuo MX on minulle ainakin kohtuu korkea. Tuo J. Jäntin kirjoitus oli sellainen, että olen 100%:sti samaa mieltä hänen kanssaan koskien Steven tapaa ilmoitella asiasta. Siihen ei minulla mitään lisättävää, eikä mitään poistettavaa. Jännä lukea viesti, mikä on kuin olisi lukenut omia ajatuksiaan.

Leka

Ottipa omaankin silmään tämä topikki, joten laitetaanpa hieman omiakin ajatuksia aiheesta.

Tosiaan, kun luin Steven avautumisen tuossa MX-topikista aikoinaan, niin ensimmäinen ajatus oli WTF ??? Olen siis Steven, foorumin resurssien ja muiden käyttäjien aikaa tuhlaava henkilö, vaikka en ole koskaan pyytänyt apua Cumuluksen ongelmiin foorumilla, tosin postauksia foorumille ei ole kovinkaan monta.

"Hamilton-syndrooma" - kyllä + uskolliset ja fanaattiset opetuslapset ;D Osa näistä melkeimpä kiihkeimpien terroristien kanssa samaan hurmokseen päässet opetuslapset ovat mm. vaatineet Cumuluksen Donate-namiskan käyttäneiden listan julkaisua. Voi vain kuvitella minkälaisia toimenpiteitä listan ulkopuoliset foorumin käyttäjät saisivat :o Vähintään foorumi tulisi NonDonation listalaisille Read-Only, ehkäpä joku IP-banni olisi myös kova sana ;D

Olen valmis maksamaan kohtuullisen summan MX:stä siinä vaiheessa kun se on Leuvenin kanssa yhteensopiva, mutta tapa jolla nyt lahjoituksia pyydettiin uhkailemalla saa vieläkin v****uksen nousemaan >:(

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

J.Jäntti

Lainaus käyttäjältä: kapo - sunnuntai, 14.06.2015, 15:38
Mutta hyvän alun jälkeen tuli sitten takapakkia, ainakin minun omasta mielestäni. Eli siellä foorumilla esittämääni kysymykseen alettiin tehdä vastaukset sillä tavalla, että "laita liitteksi osoite, missä ongelmasi on." No, minä laitoin, tämän jälkeen joka kerta vastaajat alkoivat etsiä virheitä sivuiltani, joko CSSstä tai sitten muualta. Itse vastaus tekemääni kysymykseen jäi usein taka-alalle, kun siellä foorumilla alettiin ruotia virheitä sivuiltani, jotka eivät liittyneet mitenkään kysymykseeni. Toki virheitä on paljon minun sivustollani ja olen niitä saanut heidän avullaan  vähennettyä, mutta tuo tapa, jollaiseksi se neuvonta muuttui pikkuhiljaa, alkoi minua sen verta korpeemaan, että olen viime aikoina jättänyt avunpyyntöni siellä pois.

Huomasin tuon saman itsekin tuossa pidemmän aikaa sitten. Ensin ajattelin että kyseessä oli ns. "Lost in translation"-tyyppinen ilmiö mutta homman jatkuessa kaikessa samana, aloin jo hieman ihmettelemään että lukeeko siellä kukaan noita kysymyksiä oikeastaan yhtään vai onko siellä menossa mahdollisesti jokin kilpailu siitä, kuka saa nopeiten sivustoviat paikannettua. Normaalisti tuon pitäisi mennä niin että henkilö ilmoittaa ongelmasta ja porukka kysyy lisätietoja, jos niitä porukan mielestä tarvittaisiin ja sitten lähdettäisiin hakemaan häiriötä sivustosta, jos ne sinne osoittavat.Minun mielestäni se on toki hyvä, että sieltä tulee sivuston toimintaa koskevia ilmoituksia virheistä ja korjausehdotuksia, mutta hommassa mennä se kuuluisa pe**e edellä puuhun, jos henkilö ei ole edes tällaista palvelua pyytänyt ja lisää kiivetään siinäkin suhteessa, että saatu apu ei valitettavasti lisää ymmärrystä sivuston ja Cumuluksen yhteisestä toiminnasta.

Lainaus käyttäjältä: kapo - sunnuntai, 14.06.2015, 15:38
Tuon MX:n (beta 3025) asentelin koneelleni ja sain sen toimimaan, mutta desimaalierottimeni (=pillku) takia jotkin arvot tulostuvat väärin, joten jätin sen vielä popis käytöstä, palasin Cumulus 1:n. Tuo desimaalierottimen virhe on toki listattuna tuon MX:n foorumisivuille osioon.  FAQ/Known issues - PLEASE READ. Eli ei se yllätyksenä mulle tullut. Jos tuo error joskus poistuu, niin sitten harkitsen erilaisten vaihtoehtojen välillä tuon sääohjelman suhteen. Jos tuo tosiaan menee maksulliseksi, niin kynnys hankkia tuo MX on minulle ainakin kohtuu korkea. Tuo J. Jäntin kirjoitus oli sellainen, että olen 100%:sti samaa mieltä hänen kanssaan koskien Steven tapaa ilmoitella asiasta. Siihen ei minulla mitään lisättävää, eikä mitään poistettavaa. Jännä lukea viesti, mikä on kuin olisi lukenut omia ajatuksiaan.

Tyypilliseltä Beta-vaiheen häiriöltähän tuo erotin-asia tuntuu. Yleensä tuon korjaaminen pitäisi olla listan kärjessä koska se vaikuttaa ohjelman käytettävyyteen todella herkästi.

Olisin toki voinut valita sanani tarkemmin ja pehmeämmin, mutta kun se vain on mahdotonta tuollaisen tilanteen edessä jossa suunnilleen ohjelman tekijä valehtelee päin näköä ja syyttää käyttäjäkuntaa oman päätöksensä tuloksista.

Lainaus käyttäjältä: Leka - sunnuntai, 14.06.2015, 18:38
"Hamilton-syndrooma" - kyllä + uskolliset ja fanaattiset opetuslapset ;D Osa näistä melkeimpä kiihkeimpien terroristien kanssa samaan hurmokseen päässet opetuslapset ovat mm. vaatineet Cumuluksen Donate-namiskan käyttäneiden listan julkaisua. Voi vain kuvitella minkälaisia toimenpiteitä listan ulkopuoliset foorumin käyttäjät saisivat :o Vähintään foorumi tulisi NonDonation listalaisille Read-Only, ehkäpä joku IP-banni olisi myös kova sana ;D

Toivon todellakin että vitsailet.  :P
Jos tuo on totta, joidenkin käyttäjien fanaattisuus alkaa saavuttamaan siellä jo ihan absurdit mittasuhteet. Tuo koko vaatimushan on jo selvä julistus siitä, että Cumuluksen käyttäjäkunnan välille pitäisi repiä kuilu "oikeutettujen" ja "B-luokan käyttäjien" välille. Ei voi paljoa muuta, kuin lyödä Natsikortti pöytään ja todeta että morjensta vaan sille älyvapaiden klubille joka tuota siellä on edes kehdannut ehdottaa. Koko ajatus siitä, että Donate-namiskan vapaaehtoisuutta pidetään tuolla jonain läppänä suorastaan puistattaa minua. Ei kuitenkaan edelleenkään pidä unohtaa että Steve itse päätti tuon lisensointimallin, joten jos se ei tuota odotetusti niin ei voi mitään. Jos Steve nyt niin kovasti haluaa takoa rahaa tuolla niin suljettu Beta avoimen tilalle ja kun MX viimein julkaistaan niin Donate-nappi muutetaan Buy-napiksi.

Kysymys kuuluukin, että mitä merkittävää Steve pystyisi tarjoamaan, joka periaatteessa antaisi syyn asettaa ohjelmalle hintalappua? Pelkkä käyttöliittymäuudistus ei riitä. Lisäksi uudemman laitteiston tukeminen vaatii edelleenkin sen että joku lähettää hänelle itse laitteiston lainaan.
Minä lähetin kauan aikaa sitten kysymyksen Peet Bros-aseman tuesta tuonne. Vastausta ei tullut koskaan mikä kummastutti. Steve ei olisi kohdannut kovinkaan suurta haastetta muutenkaan kyseisen aseman implementoimiseksi Cumulukseen, sillä Peet Bros on julkistanut sarjaporttidatansa, eikä siten vaatisi fyysistä laitetta Stevelle lainkaan.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------