Täällä jotkut miettivät myös tuota pakkasenkestoa:
http://metku.net/hwforum/viewtopic.php?f=20&t=5981Sanovat, ettei laitteet kestä tiivistysvettä/pakkasta.
Haluan varmistuksen, ettei teillä satu olemaan jotain prémium-laitteita, jotka kestävät paremmin säätä, kuin minun halpiskamera.
Minun kamerani on kestänyt reilun parinkymmenen asteen pakkasen, rajuja kosteudenvaihteluita ja suoraa auringonvaloa eikä se ole ulkosuojattu mitenkään muutoin, kuin tuolla mainitulla eristeteipillä ja ulkokäyttöön se soveltuu virallisesti vain, jos se on ulkokäyttöön soveltuvan kopan sisällä, à-hinta lähes puoli tuhatta Euroa.
Jos laitteen eristää riittävän hyvin, tuollaista tiivistysvettä ei pääse kertymään kameran sisälle. Pahinta, mitä pakkaskestävyyden suhteen voi tapahtua on se, että kameran kuvasta tulee sumuinen, kun CMOS- tai CCD-kenno taittuu hieman lämpölaajentuman vaikutuksesta.
Kun minulla oli Kannelmäki Weather Centerin aikana käytössä normaali webcam, en sitä saanut edes 25 pakkasasteen ulkokäytössä hajalle ja kamera oli vielä huonommin suojattu ulkoisia olosuhteita vastaan, kuin nykyinen kamerani.