Sääasemien "testit"

Aloittaja miihkali, lauantai, 23.08.2014, 08:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

Olen vuosien varrella lukenut ja etsimällä etsinyt kotisääasemille tehtyjä testejä, mutta en ole löytänyt varsinaista testiä. Yleensä niin sanottu testi on vain specsien esittelyä, tai jonkun innokkaan viikon kestävä pelleily jonkun takapihavirityksen kanssa. Parhaimmillaan testissä vakuutetaan laitteen olevan hyvinkin tarkka ja toimiva, mutta testiolosuhteista kukaan ei kerro sanallakaan.

Amerikkalaiset esittelevät mielellään PWS-laitteitaan, englantilaiset ovat hyvinkin tarkkoja laitteensa suhteen, mutta varsinaista pitkää sääaseman toimivuuteen liittyvää testiä en vain ole löytänyt. Ei siis ole ollut vertailulaitteita testissä samaan aikaan, eikä testiolosuhteista mainita mitään. Onhan näet aivan eri juttu tsekata laitteen toiminta tasaisessa ilmastossa, kuin jossakin napapiirin yläpuolella talvisaikaan.

Tekniikan Maailma on joskus ammoin tehnyt sääasematestin. Sitä testiä en ole lukenut, koska en suostu maksamaan jo vanhentuneesta jutusta. Tekniikkahan kehittyy huimaa vauhtia koko ajan, miksi ei myös sääasemissa.

Testien tekeminen perusteellisesti ei ole aivan halpaa touhua. Olisiko sittenkin näin, että sääharrastajaa pidetään vielä kummajaisena, jolle vain kehutaan ja myydään.

Tuntuu jotenkin siltä, että tarkemmin ajatellen minun ei tarvitse enää kaipailla testejä. Olen näet polkenut paskaan aika monta kertaa kokeillessani sen kymmentä härveliä. Koko juttuhan oli alkuun uskomusasia, kunnes tajusin olevani Suomessa suomalaisten sääolojen keskellä. Turha täällä on lukea kehujuttua, jos ei ole itse ensin kokeillut. Ikävä puoli tässä kaikessa on, että kokeilut maksavat. Näyttää kuitenkin siltä, että lopulta löytyy se oma merkki ja oma laite, jonka toimintaan voi olla tyytyväinen. Siihen menee paljon aikaa, ja siihen tulee luettua "testejä", joilla ei loppujen lopuksi ole valintaan mitään merkitystä. Tärkeintä ehkä on, että on löytänyt lopultakin itselleen sopivan sääaseman, ja että se vieläpä toimii!

Joku toinen olisi ehkä tyytyväinen vähäänkin, mutta olenkin niin sanottujen testien avustamana yrittänyt löytää hyvää ja edullista. Sellaista ei ole, eikä tule. Oppimisesta joutuu joskus maksamaan, sääharrastuksessa ei raha kuitenkaan pahasti hukkaan mene. Sääaseman hankintaa voi verrata "akanottoon", kummassakin tapauksessa hyvä "laite" maksaa itsensä takaisin erotuksella, ettei akanotossa kannata valita varmaa ja testattua!

Leka

Tuosta löytyy Davis VP2 vuoden testiraportti.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

miihkali

Sentään joku on vaivautunut. Ei mikään ihme, että asema on Davis. Pikasilmäyksellä oli pakkastakin näköjään ollut testin aikana, peräti huimat kymmenkunta astetta.

Kyllä näitä perusteellisia juttuja varmaan on, mutta eivät vain satu silmään. Vaisala pitää yllä suomalaisuutta tässäkin.

weatherc

Ongelma testien puutteessa tänne pohjoisen olosuhteisiin lienee se että kuinka paljon mahdollista asikaskuntaa asuu napapiirin tai edes 60°N pohjoispuolella maailmanlaajuisesti? Aivan, erittäin vähän.
Esimerkkinä vaikka Davis joka on Jenkki-kamaa ja sielläkin voi olla "kylmää" ja jääsateita sun muuta niin ovat valinneet lämpötila-anturin (SHT1x) jonka "taattu tarkkuus" loppuu -40:iin. Parempi anturi maksaa tietty enemmän mutta jos haluaa olla "sääasemien Mercedes" niin ei saisi turvautua "Toyota-specseihin", varsinkin kun tuo sama SHT-sarjalainen löytynee muistakin asemista....

Olen törmännyt ihan samaan kun hakenut esim topografia-pohjaa karttoihin. Löytyy vaikka mitä jos ei kaipaa 60°N pohjoisemmaksi mutta käytännössä ei mitään tänne pohjoiseen.

miihkali

Aloinpa miettimään, kuinka moni amerikkalainen oikeasti edes tarvitsee sääasemaa. Monellakaan ei ilmasto anna asemalle paljonkaan tehtävää ainaisen lämmön vuoksi. Tietysti joku hurrikaaniseutu on asia erikseen. Videoita löytyy pilvin pimein amerikkalaisten tekemänä, ja jotkut esittelyvideot esittelevät siinä sivussa asunnon tietenkään unohtamatta päin persettä asennettuja sääasema-antureita ynnä muuta kivaa. Monellekin sääasema tuntuu olevan vain "must". Ei pahalla amerikkalaisia kohtaan, sillä tämähän on vain pieni esimerkki oudosta maasta ja sen asukkaista.

Ehkä myös venäläisille on tarjolla sääasemia, kenties oikein hyviä vielä. Luulen, että siellä taidetaan rakentaa asema itse ja tulosta ei välttämättä tarvitse kaikille esitellä. Ei pahalla myöskään venäläisiä kohtaan, koska maassa asuu tunnetusti ahkera ja laaja säätiedettä harrastava väki.

Totta on, että siellä missä on ihmiset, on myös ostajat. Ei sääasemien valmistajat eläisi, jos ostajia olisi vain
kourallinen. Ei, vaikka tuo kourallinen koostuisi meikäläisen kaltaisista, joille on helppo myydä kaikki ala-arvoiset viritelmät.

uskela

Täällä on jotain Saksankieliisiä  :( testejä ollut :http://www.computerbild.de/suche/?q=+Funk-Wetterstationen+mit+PC-Auswertung&refcat=11

lehdet:
Tekniikan Maailma 12/2010 (Davis Vantage Pro2, Davis Vantage Vue, ELV WS300, Oregon WMR100, Oregon WMR200)
Erä 13/2006 (Davis Vantage Pro2, TFA WS-3600, TFA Sun-Moon, TFA Laluna, TFA IQ-WS, UPM 36-2384, TFA Diva, Clas Ohlson 36-1795)
(myös kannettava Geos N11 oli mukana)
MB 5/2013 (Davis Vantage Vue, La Crosse ws2801, TFA Sinus, Ventus w831)
Sääasema Hämeenkyrö, uskela
http://koti.mbnet.fi/vp2