"Learning mode" sääasemat

Aloittaja miihkali, perjantai, 22.08.2014, 14:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

Käsittääkseni ainakin Davis-asemissa sekä Acu-Ritessa on asemaan itseensä ympätty ominaisuus, jonka avulla asema koulutetaan tietyn minimiajan verran, jonka päätyttyä voi aseman omaan ennustukseen luottaa ainakin sen 75%:n osalta. Tämä "koulutus" käyttänee monimutkaista algomitria (onko sana oikein?) sekä myös tietyltä ajalta läpi käytyä säätä.

Tavallinen halpisasema nähtävästi vaihtaa sääikonin pelkästään ilmanpaineeseen perustuen, mutta ottaako oppiva asema huomioon myös muut suureet käsitellessään tulevaa säätä? Olin näet tänä aamuna hieman ihmeissäni TFA Spring-aseman kanssa, koska ilmanpaineen noususta (2.5 hpa) huolimatta asema vaihtoi yön aikana sääikonin puolipilvisestä sateiseen. Ilman suhteellinen kosteus oli noussut 94%:een, ja sen pudottua aamulla 89%:een vaihtui sääikoni pilviseen. Ilmanpaine pysyi muuttumattomana.

TFA:n voisi laskea halpisasemiin ja leluihin hintansa puolesta, mutta kiinnostuin siitä värinäytön sekä "oppivaisuuden" vuoksi. "Opetteluaika" tällä asemalla on kuukausi, ainakin valmistajan mukaan. Nyt esitetty temppuilu ei mielestäni millään voi tapahtua oppineisuuden perusteella, koska asema on päällä vasta kolmatta päivää. Olen siis ällikällä lyöty, koska halpisasemissa olen tottunut suoraviivaiseen toimintaan.

Voisiko joku hieman valaista asiaa? Ensin tuli minulle mieleen, että olin taas onnistunut ostamaan valmiiksi viallisen aseman.

Ps asema sinällään oli oikeassa, koska yöllä oli tullut vettä runsaasti ja aamullakin oli nippa nappa.

weatherc

Ainakin Davis käyttää ennusteeseen kaikkia parametrejä mitä saatavilla, siis myös aurinko-anturia jos sellainen on.
Ennuste vaatii jonkin verran aikaa "oppiakseen" että mikä on meininki, tämä myös tietty vaatii sen että perus-asetukset (kordinaatit, korkeus ym) ovat laitettu oikein.
Alkuvaiheessa se saattaa siten vaihdella ennuste-ikonia useinkin mutta ajan myötä se rauhoittuu siinä.

Tuossa wxforumin ketju aiheesta Davis ja sen tekstit: http://www.wxforum.net/index.php?topic=532.25