Ensimmäinen tilaukseni Saksaan on sitten tehty. Iltayhdeksältä oli osoitteena wetterladen.de, ja tunnetusti saksankieltä taitamattomana jouduin käyttämään Googlen käännöspalvelua, joka kielikukkasineen sekoitti pakkaa vielä enemmän. Korttitietoja täyttäessäni huomasin, että mistään ei ilmennyt yhteyden salausta, ja niinpä jonkun hemmetin pomppuilmoituksen jälkeen putsasin koneen ja löin linjat kiinni. Kahvikupillisen jälkeen päätin yrittää vielä kerran, ja tällä kertaa kirjauduttuani juuri avatulle tililleni, alkoi kiitokset tilauksesta tulla s-postin kautta.
Tilitiedoista ilmeni, että olin tilannut. Niinpä tietenkin, mutta en maksanut. Sanakirjasovellukselle alkoi löytyä käyttöä, ja selvisi vain tilauksen tulleen, ei muuta. Laitoin menemään s-postia pyytäen lontoon kielellä lähettämään minulle pankkitilin numeron. Pari minuuttia yli puolen yön pirrasi s-posti, ja sieltä tuli pyytämäni plus melkoinen määrä muutakin ohjetta sun tekstiä saksalaisella perusteellisuudella. S-posti olisi tullut varmaan ilman pyyntöäkin, koska myöhemmin sain jopa selville, että sekoiluni oli siirtänyt minut automaattisesti tilisiirtoasiakkaaksi.
Wetterladen.de on firma, jonka sivuilta en ole löytänyt muuta, kuin saksankieltä. Kieltä osaamattomana vain muutama sana saattaa olla tuttu, muuten homma on yhtä salapoliisityötä. Saksalaiset tunnetusti eivät lähde puhumaan, tai käyttämään englantia, samoin on ranskalaisten laita. Siinäpä sitten maalaisena saan sekoilla oikein kunnolla, koska vahvin kielitaitoni on vain englanti.
No, nyt tilaukseni on jo maksettu, ja minä odottelen mitä tuleman pitää. Samalla yritän kääntää saatua s-sähköpostia edes jotenkin tajuttavaksi. Saksankieltä on kiva kuunnella, olisi varmaan kiva myös osata. Seuraavalla (?) kerralla homma on ehkä jo tutumpi. Palvelu kuitenkin tuntuu pelaavan hyvin.