Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

wxsim-ennuste offlineen

Aloittaja weatherc, maanantai, 13.01.2014, 18:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Otin wxsim-ennusteen offlineen koska puhuu ihan palturia lämpötilojen suhteen, ero todellisuuteen on yli 5 astetta. Myös koko ennustejakso on useamman asteen lämpimämpi mitä kaikki muut mallinnukset ovat.

Argonex

Juu samoja havaintoja, näyttäny wxsim -5 pakkasta kun ollu -13... Voiskohan se automaattikalibrointi olla syypää tuohon sotkuun kun mulla pitkään oli niin että ennusti liian kylmää, ja nyt sit menee aikansa ennenkun se alkaa toiseen suuntaan sitä korjaamaan.
Kun kiekuu uljas kukko laella tunkion, niin tietää joka ukko, sään muutos tulos on. Voi tulla poutaa sadetta, voi tulla pakkas sää, voi myöskin käydä niin että entiselleen jää

weatherc

Täällä ainakin meni ennusteet ihan päin puita sen jälkeen kun otin Autolearnin käyttöön. En tiedä oliko sattuma vai ei mutta mulla oli sama ongelma joulukuussa sen lyhyen kylmäpiikin aikana. Kun katselin details.txt:iä niin silloin oli errorit pahimillaan yli 10 astetta. Homma tasottui kun säätila muutui nollakeliksi 0.5-1.5 asteen heittoihin.

Yksi ongelma on todennäköisesti myös se että Autolearnin aloitusraja on 4:ssä päivässä eli se ei ollenkaan tutki päiviä 0-3. Ja nyttenhän on tämä kylmyys vasta sen 4 päivän ikäinen.
Toinen ongelma lienee myös se että Autolearnissa on rajat kuinka paljoa se korjaa ja mutu on että omalla kohdalla paukkuu nuo rajat vastaan jatkuvasti, mulla esim bias ja intercept ovat 2.78C mikä on maksimi ja varsinkin bias on ollut sitä liki koko sen ajan mitä mulla ollut Autolearn käytössä (löytyvät correct.txt-filusta).
Oma mausteensa tuo myös "sea breeze" funktio ja sitä kautta meren lämpötila. Wxsimin mielestä meren pitäisi olla noin -1 astetta kun se todellisuudessa on +4 asteen luokkaa.