Miten tutkan siirto vaikuttaa vastaanottoon

Aloittaja weatherc, perjantai, 11.07.2008, 19:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

weatherc

Tere!

Sain eilen vihdoinkin tuulimaston remontoitua, se on sellanen aito kotitekoinen about 8 m rauta/puu-yhdistelmiäviritelmä jossa alin 2/3 osa on antennimastoa a´la Biltema ja ylin 1/3 maalattua pyörröpuukuppiä a'la Rautia, molemmat vahvuudeltaan 3.5 cm.
Tämä viritys sen takia että ukkostutka ei tunnetusti pidä metallista, asetelma on että tutka on siinä suunnilleen puolessavälissä puuosaa ja tuuliviiri kiippuu siellä päässä.
Samalla kun remonteerasin sen siirsin sitä takapihan toiseen laitaan noin 4-5 m, ja tulos:

Tuuli:
Huomattavasti parempi ja tasaisempi, mulla ollut ongelmana nuo lähistöllä olevat puut ja siten pomppivat tuuliarvot.

Aurinko:
Sama kun tuulessa, paljon tasaisempi

Nämä kaksi johtuu siitä että nyt se on hieman avaremmassa paikassa (pitempi matka lähimpään puuhun)

Ukkostutka:
Tässä tulee se jymyjuttu:
Mulla ollut tähän asti päivittäiset salamamäärät pikkasen alle Vaskin ja Teutarin lukuja ja suhde ollut suht vakaa siinä kohtaa. Nyt tänään mulla ollut yli tuplasti salmoita heihin nähden, osa tietty selittyy päivittäisillä vaihteluilla mutta ei kaikki.
Huomasin myös että salama-signaalit ovat hieman vahvistuneet (= salamat piirtyvät hieman lähemmäs kun ennen)
Ja tämä 4-5m siirrolla sivusuunnassa, korkeus ei muuttut mihinkään.

Henkka

meteorologi

Onko sitten nykyisen paikan lähellä sähköjohtoja, yms?
Aika oudolta vaikuttaa, ellei häiriöitä ole. Ehkäpä tutkasi on ollut tähän asti pimennossa.

weatherc

Ei ole oikeastaan mitään mitä pitäisi häiritä, tutka on talon katonrajan yläpuolella (katto tiiltä) eikä ollut ennenkään, oikeastaan ainut näkyvä ero on että lähin puu on hieman kauempana.
Lähin 110 KV johto on noin kilometrin päässä suunnassa luode/pohjoinen sekä 45KV noin 200m suunnassa koillinen mutta niitten en ole huomannut häiritsevän ainakaan pahemmin eikä ne pitäisi vaikuttaa tähän 4 m siirtoon.

Oon oikeastaan hieman ihmetellyt koko ajan että kuin mun tutka on bongannut vähemmän salamoita kun esim Vaski koska jos ajattelee niin tämän sijanti pitäisi olla mitä ihanteellisin, pieni mäennyppylä, ei korkeita taloja (omakoti ja rivitaloja) ja jos menee nyppylän ulkopuolelle niin avaraa peltomaisemaa melkeen joka suuntaan.
Tietty osasyy on myös siinä että jokainen tutka (siis itse tupakkaaskiboxi) on yksilö.