Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Android vai Lumia?

Aloittaja miihkali, lauantai, 13.04.2013, 19:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miihkali

Puhelin olisi vaihdettava. Tähän asti olen ollut Androidin kannalla, mutta ei oikein inspiroi antaa sovelluksien tutkia puhelinta ja sen myötä lähetellä puhelimen sisältöä ympäri maailmaa. Estää ei voi kuin ruuttaamalla känny ja tekemällä sitten estot.

Ruuttaaminen taasen on tuonut omat ongelmansa, ainakin minulle kurittomien sormieni takia. Kaikkihan on kokeiltava kuitenkin, ja puhelimesta saa melko nopeasti entisen. Lumia kiinnostaa lähinnä vintoosan takia, sillä ainakin kasiin olen ollut harvinaisen tyytyväinen. Sen liikkeitä ja aikeita voi hillitä ihan mukavasti ja ehkäpä windows phone suostuu kivuttomaan yhteistyöhön kotiläppärin kanssa.

Onko foorumilaisilla kokemusta Lumiasta? Puhelin todennäköisesti joutuu tekemään paljon muutakin kuin puheluita.

systeemi

Meidän taloudessa on kaksi Lumiaa 610 ja 820. Noiden jälkeen kun olen kokeilut monenlaisia HTC ja Samsung tekeleitä niin ne tuntuvat keskiaikaisilta vehkeiltä, ja näitä vanhemmalta tuntuu Iphone. Itsellä viimeistä edellinen oli juurikin tuo Iphone 3G.

Se missä android vehkeet pesee Lumian on todella laaja sovellusvalikoima, löytyy kaikkea mahdollista ja vähän vierestäkin. Eiköhän tähänkin muutosta tule ajan kanssa kunhan sovelluksia saadaan lisää. Jos pelaat paljon ja tarvitset paljon sovelluksia niin silloin ne ardroid vehkeet kyllä voittavat.

610 itsellä käytössä on juuri se oikea puhelin sanan varsinaisessa merkityksessä. Pieni näyttö= sopiva käteen, mutta kaikki tarvittava löytyy mitä tähän mennessä on tarvinnut. Rouvan 820 on isompi näytöltään , mutta muuta merkittävää eroa ei ole tullut vastaan.

Työkaverin 620 on aika päheän näköinen peli sellainen kirkkaan keltainen tai minkä värisenä sen sitten ottaakin. Nämä värivalikoimat on todella hieno juttu minuun mielestä.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Snowi

Itsellä on ollut nyt Lumia 800 aika tarkalleen vuoden ajan ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Mitään ongelmia ei ole ollut ja muutenkin puhelin käyttäminen on mielestäni erittäin loogista ja toimivaa. Ainoastaan puhelimen päivittäminen 7.8 versioon vaati vähän kikkailua, sillä Microsoft ei ilmeisesti halunnut laittaa sitä heti kaikille laitteille jakoon, mutta tosiaan pienellä kikkailulla sen lataaminen onnistui.

Systeemin kanssa olen samaa mieltä, että itse en kyllä enää vaihtaisi iPhoneen tai androidiin, tosin kumpaakaan ei minulla ole ikinä ollutkaan, mutta olen niitä päässyt kyllä käyttämään kun muiden puhelimia on tullut kokeiltua.

Vaikka sovellusvalikoima on WP:ssa suppeampi, ei siitä itselleni ole ollut vielä mitään haittaa. Ainoastaan Teamviewerin haluaisin WP:lle, mutta muuten ei haittaa vaikka kaikenlaisia pierusovelluksia ja vastaavia ei WP:lle löydy yhtä paljon kuin muille alustoille.

Naruskan Ukka Matinpoika

Ukalla on nokiakokemuksia vain ajalta ennen älypuhelinmarkkinoita. Ensimmäinen "älypuhelin", jota nimikettä en muuten ymmärrä lainkaan kyseessä kun on ilmiselvä tietokone, oli Samsungin I9001. Sillä kun Ukan nakkisormet oppivat auttavasti puhelinta käyttämään, niin olikin helppo siirtyä seuraavaksi Galaxy SIII malliin. Se on ollut ykköstä varmatoimisempi puhelimena, joka Ukalle kuitenkin on käytössä ehdoton ykkösasia. Samsung oli myös Ukan viimeisin normipuhelin, johon tykästyminen osittain vei pois Nokian leiristä.

Vaimoväki siirtyi Samsungkantaan Galaxy SII mallilla suoraan Samsungin normikännykästä, joita emäntäväki käytteli jo vuosia Ukan käpehtiessä Nokian normipuhelimilla. Galaxy SII on pelannut emännällä ihan hyvin, joskin hänen kertomansa mukaan automaattipäivitykset välillä muuttelevat puhelimen omistajan omia asetuksia ja aiheuttavat pikkuharmia ja uuden opettelua, mutta pääosin tyytyväinen hän kakkoseensa on ollut.

Meitin nuoriso aikanaan kannusti meitä vanhuksia siirtymään "älypuhelimiin". Kasperilla oli ollut Samsungin ykkösmalli hetikohta sen tultua markkinoille. Hänelläkin on nyt kolmonen, eikä valituksia kuulu. Myös tyttären koko pesue siirtyili Nokiasta Samsungiin sen jälkeen, kun kuuntelivat aikansa meidän plusmerkkisiä käyttökokemuksia.

Ukka ei koskaan ole ollut huolissaan Samsungin käyttöjärjestelmän sidonnaisuuksista tuonne googleen ja muualle. Enempi kuin se, että puhelin välittää jollekin mainostajalle tms. tietoa siitä, missä Ukka liikkuu, on olennaista itse tietää puhelimensa välityksellä, missä itse milloinkin on. Puhelin on syrjäyttänyt meidänkin huushollissa mm. navigaattorin tuolta autopuolelta, koska meidän liikkumiselle opastukseksi riittää puhelimenkin järjestelmä. Ukka saa sähköpostinsa ja säätietonsa reaaliajassa, eikä muuta juurikaan toistaiseksi tarvita. Tarjontaahan androidin kautta on kaikkeen maan ja taivaan väliltä, mutta paljon siellä on sellaista, mitä aikuinen ei tarvitse. Tai ei ehkä tiedä tarvitsevansa, niinkin asia välillä on.

Nokian alamäki alkoi suunnilleen samoihin aikoihin kuin Nokia täällä vaihtui Samsungiin. Meidän pesue ei ole kuitenkaan miljoonien kappaleiden käyttäjiä, eli emme aiheuttaneet alamäkeä ainakaan yksin. En epäile Nokian puhelimien hyvyyttä, mutta merkkiuskollisuudesta voi sekä luopua, että ei. Ehkä Nokia hieman oli altavastaajan paikalla merkin vaihtamisen yhteydessä silloin parisen vuotta sitten, mutta nyt ei Lumioista ole kuin hajatietoja, kun lähipiirissä ollaan kaikki androidilaisia.

Niin sanottuun normipuhelimeen ei meidän hushollissa kuitenkaan kenenkään mielestä enää ole paluuta. Puhelinominaisuudet näissä nykylaitteissamme riittävät erinomaisesti ja tietoliikennepuolella on jo ylitarjontaa vanhuksille. Senkin asian olen ymmärtävinäni, ettei "älypuhelin" sovellu eihan ensimmäiseksi puhelimeksi sellaiselle, joka ei ymmärrä tietokonemaailman ihan perusasioitakaan. Iso kirkas näyttö säästää ainakin Ukkaa silmälasien toistuvalta käytöltä, jota vanhat pikkukännykät jo edellyttivät vaikka tekstiviestin lähettämisessä.  ;)

www.naruska.com

weatherc

Makuasia josta ei voi kiistellä.  ;)

Mutta, se missä Nokia teki suurimman virheensä (sen lisäksi että lopetti tehtaansa tuossa vieressä) on se että meni kuoppamaan täysin toimivat järjelstelmänsä. Tulos näkyy markkinaosuudessa.
Seuraava esimerkki on heidän karttansa joka vaihtaa nimeä useammin kun toiset sukkia.

Eli mitään takeita jatkuvuudesta järjestelmissä saatikka pitkäjänteisyyttä siinä firmassa ei enää ole.

Tuota "Lumian sovellusmäärä kasvaa aikanaan"-mantraa on myös kuultu jo siitä lähtien kun ensimmäinen Lumia tuli ulos. No miksi ei sovellusmäärä kasva? Ja nyt en tarkoita noita miljoonia diippadaapaa-sovelluksia, vaan oikeasti käyttökelpoisia sellaisia. Ehkäpä siksi ettei develooppereita kertakaikkiaan kiinnosta M$. Ja voin sanoa omastakin appsi-ruuvailusta että eipä paljoa kiinnosta alkaa ruuvailemaan jollekkin järjestelmälle jolla < 5% markkinaosuus jollei sitten apsinteko-ohjelma osaa itse konvertoida Android<>M$/iLuuri ja sitä se ei osaa. Se on silly fakta.

Täällä menty viime aikoina Sonyn xPeria Go:lla + custom ROM:illa jota ruuvattu itse hitusen lisää.
Eipä näytä Androidikaan enää yhtään niin kivikautiselta miltä tuo orginaali ICS näytti. :)
Ja alkoi akkukin kestämään "hitusen" kaummenin kun orginaali ROM:illa, nyt puhutaan jo yli viikosta jollei pelaile paljoa ;D

miihkali

#5

weatherc

Ja tuossa voi sitten ihmetellä Nokian ja WindowsPhonen kohtaloa joka kertoo karua totuutta ettei se ole mihinikään nousussakaan:

Smartphones      2012

Android           70%
iOS               21%
Blackberry        4%
Microsoft         3%
Bada              1%
Symbian           1%
Others            0%
Total           100%

Source: Gartner (February 2013)


jpaasov

Täältä voi ihmetellä lisää käyriä:
http://gs.statcounter.com/#mobile_os-eu-monthly-201204-201304

Itse olen vielä Noksu E7 kannassa, kun sopivaa ei vielä ole löytynyt. Varmaakin fyysisen näppäimistä voi tulevasta unohtaa. Vaatimuksena on vielä kellon näkyvyys lepotilassa ja Nokia Situations ohjelma tai vastaava, johon olen tykästynyt. Kylläkin ole pikkuhiljaa kääntymässä Lumian kannalle viimeisimmän uutisen vuoksi.

http://taskumuro.com/nokia-on-tuomassa-meego-ominaisuuksia-lumia-puhelimille
___________________________
FinWX Tampere-27

J.Jäntti

Tässä sitä ollaan rootatun Samsung Galaxy S Plussan, eli Samsung GT-I9001:n, omistaja.
Sama luuri on ollut minulla jo useamman vuoden käytössä ja vaikka tuntuukin jo uudempiin malleihin verrattuna jo suhteellisen antiikkiselta (Android 2.3.6-käyttöjärjestelmä ja yksiytiminen prosessori, 384Mt muistilla höystettynä), se on ollut aivan riittävä, enkä tähänkään mennessä koe, että olisi tarvetta vaihtaa luuria. Todennäköisesti vaihto tulee eteen siinä vaiheessa, kun tuohon härveliin tulee sellainen vika, joka rootatuille luureille tehdyillä ohjelmilla tokene ja johon eivät omat työkalut ja kyvyt riitä.

Lumiaa en ole itse henkilökohtaisesti testannut, mutta ainakin kolleegojen työkäytössä tuo luuri on saanut sekä kiitosta että kiroilua osakseen niin, ettei sen perusteella koe tarvetta vaihtaa merkkiäkään takaisin Nokiaan.
Näitä kahta käyttöjärjestelmää on suhteellisen hankala alkaa keskenään vertailemaan oikeastaan missään, koska ne ovat perustoimintoja lukuun ottamatta, kuitenkin niin erilaisia logiikaltaan, kuin alustatyypiltäänkin: Molemmilla on etunsa ja haittansa, aina Androidin Google-keskeisyydestä Nokian Windows-alustan tuomiin omiin rajoitteisiin saakka.

En voi lähteä suosittelemaan toista toisen yli, koska tiedot minulla eivät ole käyttöjärjestelmän osalta samalla viivalla. Senpä vuoksi pitänee ottaa käyttöön tietty ajatusmaailma. Vähän samalla tavalla kuten esim. kannettavissa tietokoneissa, myös tässä mennään sen peruskysymyksen äärelle, että mitä odottaa tekevänsä sillä, mitä (mahdollista) laajennettavuutta siinä on ja onko se sitä mitä hakee ja mitä ohjelmia siihen harkitsee asentavansa tulevaisuudessa ja se tärkein: kuinka kauan ajatteli sitä pitää ja sen kanssa elää. Noihin kysymyksiin kun löytää vastauksen, alkaa varmasti päätöskin selviämään.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------