Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

1-wire + sääasema yhtäaikaa

Aloittaja veko, perjantai, 22.03.2013, 10:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veko

Simppeli kysymys: Voiko Weather Displayssa olla yhtäaikaa kiinni sääasema (OS 200) ja 1-wire...? Ja tietenkin siten, että molemmista saisi jotain arvojakin kaiveltua.

jamo

Jep, voi olla. Mulla on auringon wattimittari 1-wirellä, apuja vain en osaa antaa  :( weatherc silloin aikoinaan neuvoi miten saa toimimaan ja siitä asti toiminut ilman värkkäyksiä.

jamo

systeemi

Kyllä voi. Minulla on kaksi 1-wire pulikkaa. Toista lukee WD ja toista logtemp. WD lukee maaperä lämpötiloja ja sadekippoa. Logtempillä luetaan kaikki taloautomaatio tiedot.

Tuossa WD:ssä on sellainen lisä "softaa" dallas 1-wire reader. Sillä se toimii silloin kun toimii. Siinä oli aluksi vaikka mitä ongelmia (tai kun ei oikein osannut/tuurilla). Mutta nyt pelittelee kaikki. Mitä haluaisit tietää lisää?
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

Omat kokemukset 1-wire + asema WD:ssä on että 1-wire readerin vakaus on vähän niin ja näin. Voi tosin olla että parantunut sen jälkeen. Tätä nykyään Logtemp käytössä niille parille härpäkkeelle mitä 1-wirellä seurannassa (lähinnä komeron lämpötila jossa wx-purkki majailee).

veko

Mulla on 1-wiressä lähinnä kodin seurantaan liittyviä antureita, mutta säähän liittyen lisäksi auringonsäteily. Ajatuksena olisi vaihtaa kesällä ulkolämpötilan ja kosteuden mittaus 1-wireen ja myöhemmin mahdollisesti koko sääsetti olisi pelkästään 1-wirena.

J.Jäntti

Tällaiseen konfiguraatioon olen itsekin tässä suunnitelmia tehnyt heti, kun sääasema saadaan linjoille.
Ideana on tökkiä 1-wiren varaan kaikenlaisia lisäantureita mittaamaan erilaisia sääsuureita, kuiten UV-Indeksiä, auringonvalon määrää, lämpötilaa maston huipulla jne. Tämä rakennelma tulisi toteutukseen asteittain, kun masto on saatu primäärisine säälaitteineen ja salamatutkalaitteistoineen ylös.

Luultavasti eteen tulee kuitenkin toisen verkon rakennus myöhemmin toteutettavaa taloautomaatioverkkoa varten, mutta säämittaus 1-Wire-laite ja Peet Brosin laite rinnalla on etusijalla.
Juha Jäntti
Foorumin ja sivuston ylläpitäjä
Finland Weather Exchange (FinWX)

http://www.finwx.net/
------------------------------------------
Ukkoskausi avattu Suomessa: --.--.2024
Ukkoskausi avattu Helsingissä: --.--.2024
-------------------------------------------
Ukkospäivälaskuri 2024; Helsinki/Viikinmäki
0 ukkospäivää.
------------------------------------------
X, FinWX:n ylläpidon ilmoitukset
------------------------------------------