Uutiset:

Ei uusia uutisia.

Main Menu

Sadekipon lämmitin

Aloittaja HapaK, sunnuntai, 25.11.2012, 18:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uskela

vaikka mullakin on termostaatti, niin ei mulla toi järjestelmä päällä ole muulloin kuin sen pistän kytkimestä ;D
mittarin mukaan lämpötila nousee kipossa n.4astetta 10-minuutissa.
Sääasema Hämeenkyrö, uskela
http://koti.mbnet.fi/vp2

Leka

Lainaus käyttäjältä: weatherc - torstai, 29.11.2012, 12:51
Toinen on että se saattaa hyvin heikolla lumisateella aiheuttaa sen että sulanut lumi kerkeää haihtumaan ennen kerääntymistä pisaraksi lusikkaan asti. Itse olen hyvin heikolla sateella sen sijaan "kerännyt" pikkasen ja sitten kerralla sulattanut esmex päivän saldon.
Sama tapa täällä, annan kertyä lunta pidemmän aikaa hyvin heikolla sateella ennen kuin laitan sadekippoon lämmityksen päälle. Tuulinen sää + hyvin heikkoa lumisadetta, niinkuin eilen ja tänään, kippoon ei kerry lunta juuri mitään.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

weatherc

Seurailin tuossa päivällä sadeämpärin kehitystä tuossa tuiskussa:

- Lukema piti hyvin pintansa ympäristön tiesääasemien kanssa ja oli jopa yläkantissa. Toisaalta mitattua tuli n 7mm sadetta ja 18 senttiä jäi maahan joten osa tais mennä huti molemmilla ;D Muutoin 2x10W hehkut toimis mainiosti.
- Käytössä tuo Motonetin about sentin paksuien foliomatto eristeenä ja sen "ansiosta" ainakin näillä noin -5 asteen pakkasilla + tuisku ämpärin kaartion yläreunaan kertyi muutaman sentin korkuinen "snapsi-rantu". Kävin pari kertaa sormella törkkämässä sen alas pohjalle sulaamaan :)

Leka

Mulla taasen ei sula läheskään kaikki lumi -10 °C pakkasella ja syykin on selvillä, polttimot ovat liian alhaalla  >:(  Täytyy hieman korottaa polttimoiden pitimiä kunhan hieman lämpenee, mutta ensiapuna taidan nostaa virtalähteestä jännitteen 12,5-13V:iin.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

systeemi

Lainaus käyttäjältä: Leka - lauantai, 01.12.2012, 09:12
Mulla taasen ei sula läheskään kaikki lumi -10 °C pakkasella ja syykin on selvillä, polttimot ovat liian alhaalla  >:(  Täytyy hieman korottaa polttimoiden pitimiä kunhan hieman lämpenee, mutta ensiapuna taidan nostaa virtalähteestä jännitteen 12,5-13V:iin.

Joo mutta seuraa ettei alaosa jäädy. Senhän tiesitkin että lämpö nousee ylöspäin. Itse en ole huolissani tuosta yläosasta vaan juuri tuosta alaosasta. Siinä voi tulla vahinko keinulle ja "elektroniikalle" jos pääsee jäätymään. Tulis nyt kunnon lumisade että näkisi käytännössä miten toimii. Sadekipon lämpötila-anturi on minulla ihan kipon pohjassa juuri tuon vuoksi että näen jos se alkaa jäätymään. Alaosan lämpötila näkyy olevan +4,4 nyt -10asteen pakkasella. Alaosa on ollut noin +10 lauhemmilla keleillä.

Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

weatherc

LainaaMulla taasen ei sula läheskään kaikki lumi -10 °C pakkasella ja syykin on selvillä, polttimot ovat liian alhaalla  Vihainen  Täytyy hieman korottaa polttimoiden pitimiä kunhan hieman lämpenee, mutta ensiapuna taidan nostaa virtalähteestä jännitteen 12,5-13V:iin.

Samaa mieltä systeemin kanssa. Lämpö nousee ylöspäin joten se ei ole ongelma. Veikkaan että ongelma on "ulkoseinän" eriste joka ottaa kiinni "sisäseinään" ja siten estää lämmön nousun riittävän korkealle, eli samanlainen "snapsi-rantu" josta tuossa aikasemmin...
Ja tosiaan jos korotat niitä niin ongelmaksi saattaa tulla se että vesi kerkee jäätymään aukkojen ritilöihin...

Leka

Lainaus käyttäjältä: systeemi - lauantai, 01.12.2012, 11:10
Joo mutta seuraa ettei alaosa jäädy. Senhän tiesitkin että lämpö nousee ylöspäin. Itse en ole huolissani tuosta yläosasta vaan juuri tuosta alaosasta. Siinä voi tulla vahinko keinulle ja "elektroniikalle" jos pääsee jäätymään. Tulis nyt kunnon lumisade että näkisi käytännössä miten toimii. Sadekipon lämpötila-anturi on minulla ihan kipon pohjassa juuri tuon vuoksi että näen jos se alkaa jäätymään. Alaosan lämpötila näkyy olevan +4,4 nyt -10asteen pakkasella. Alaosa on ollut noin +10 lauhemmilla keleillä.

Lainaus käyttäjältä: weathercVeikkaan että ongelma on "ulkoseinän" eriste joka ottaa kiinni "sisäseinään" ja siten estää lämmön nousun riittävän korkealle, eli samanlainen "snapsi-rantu" josta tuossa aikasemmin...
Ja tosiaan jos korotat niitä niin ongelmaksi saattaa tulla se että vesi kerkee jäätymään aukkojen ritilöihin...

Vesiritilät tosiaan jäätyvät umpeen jos lämmönlähteet nostaa liian korkealle ja mulla ne jo jäätyvivätkin, piti käydä hieman piikkaamassa  ;D Ritilät ovat talvikäyttöön aivan liian pienillä silmillä jos ei kipon sisälämpötila ole tarpeeksi korkea, myös roskasihti on otettu pois, koska lämpö ei enää kyennyt sulattamaan lunta roskasihdin päältä. Pitäisiköhän suurentaa ritilöiden aukkoja reilusti kiikun tyhjennyksen kohdalta, kyllä ne hämähäkit tulee muutenkin siivottua kesällä kipon sisältä  ;D
Ulkoseinän eriste ei ota kiinni sadekipon sisäkartioon.

Nyt on nostettu virtalähteen ulostulojännite 13V:iin jos vaikka antaisi hieman lisää lämpöä kippoon, harmi ettei tuossa virtalähteessä enää riitä teho ritilöiden sulanapitovastuksille. Lisäksi hankittuna tuossa pöydällä on 15W polttimot isommilla kuvuilla ja niitä kokeillaan seuraavaksi jos tarvetta ilmenee.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

Leka

#17
Lainaus käyttäjältä: Leka - lauantai, 01.12.2012, 15:05Nyt on nostettu virtalähteen ulostulojännite 13V:iin jos vaikka antaisi hieman lisää lämpöä kippoon, harmi ettei tuossa virtalähteessä enää riitä teho ritilöiden sulanapitovastuksille. Lisäksi hankittuna tuossa pöydällä on 15W polttimot isommilla kuvuilla ja niitä kokeillaan seuraavaksi jos tarvetta ilmenee.

10W polttimoiden vaihto 15W:iin ja jännitteen nosto olivat toistaiseksi ratkaisu ongelmaan. weatherc:n mainitsema sadekipon yläosassa oleva "huurteinen snapsi-rantu" poistui myös tällä modauksella, omassa sadekipossa oli myös samanlainen 10W polttimoilla. Samalla käänsin polttimoita lähemmäs kiikkua, eli keskemmälle ja näyttäisi nyt pitävän myös vesiritilät sulana. Kopkop ;D

Em. modaus näyttäisi toimivan ainakin -12 °C saakka, katsotaan lisää jos ja kun luimisadetta tulee kylmemmillä keleillä.

Edittiä: Mites HapaK:n halogeenit toimivat? Ainakin sadetta näyttää kertyvän Jyväskylään.

Sääasema Vilppula - Davis Vantage Pro2 Wireless

HapaK

LainaaMites HapaK:n halogeenit toimivat? Ainakin sadetta näyttää kertyvän Jyväskylään.

Kiitos kysymästä, siellä ne killottaa ja muutamana pakkaspäivänä on jo sadelukemia tallentunut. Just kotiuduttiin reissusta ja kyllä lunta on maassa (>10 cm) paljon enemmän kuin mitä sadelukemat antaa uskoa. Taitaa olla 2*10W liian vähän lämmitystehoa nyt kun pakkaslukemat on kymmenen asteen viileämmällä puolella. Pitää käydä huomenna kurkistamassa kippoon...




http://jyv-weather.info

weatherc

LainaaJust kotiuduttiin reissusta ja kyllä lunta on maassa (>10 cm) paljon enemmän kuin mitä sadelukemat antaa uskoa

Siitä 18 sentistä lunta mitä tänne tuli niin sai kippo aikaseksi 7 mm sadetta ;)
Kertonee pikemmin siitä että tuo pakkaslumi on niin höhhöä että vesiarvo on olematon ja ensimmäinen suojapäivä kun iskee niin ei ole paljoa jäljellä senteissä laskettuna. Samaan viittaa myös se että tuon pyryn jälkeen tullut ehkä nelisen senttiä lisää mutta lumensyvyys pikemminkin laskenut kun noussut.