Halppis(?) sääasema? - Ventus W827

Aloittaja Jasu, maanantai, 19.11.2012, 16:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ahpe

Tämä minun 2.asema Clas Ohlsons WH1080 menee samaan katekoriaan kosteuden mittauksessa, että toimii n.viikon kuivauksen jälkeen, sitten alkaa kosteus ulkona tippuun n.10%: iin. Mutta muuten on asemalla hyvä hinta/laatu-suhde. Koska muut mittaukset lähellä Daviksen asemaa.

miihkali

#11
Sensoritekstiä in english:

http://www.sensorsmag.com/sensors/humidity-moisture/choosing-a-humidity-sensor-a-review-three-technologies-840


Netistä sensoriasiaa tutkiessa tulee helposti siihen tulokseen, että halpiksissa käytettyjen sensoreiden toimintalämpötila on plusasteiden puolella. Tätä toimintalämpötilaa ei ilmoiteta yleensä mainoksissa, joten eipä siitä kuluttajakaan silloin tietoa saa tuijottaessaan vain annettuja arvoja. Kyllähän nämä halpissensoritkin näyttävät toimivan, kunhan ulkolämpötila lähestyy nollaa ja siirtyy plussalle. Hauskaa tässä tosiaan on se, että sääasema, jonka pitäisi tuottaa oikeaa tietoa, hyytyy vähiten odotetulla hetkellä sään vuoksi!

Itse alan pikkuhiljaa kyllästyä kaiken maailman lupauksiin ja mainoksiin, joilla Suomen oloissa ei ole mitään perää. Kyllästyminen tarkoittaa sitä, että on näköjään luovuttava kohtuullisesta summasta euroja ollakseen sitten tyytyväinen sääasemaansa.

SääSami

Tottahan se on halvalla ei laatua saa myöskään kosteusantureissa. Ehkäpä siksi jotkut valmistajat ovat blokanneet kosteusmittauksen pois siinä lämpötilassa kun ne menettävät tarkkuutensa. Toisissa laitteissa kyykkää itse anturi. Kosteuden mittaus elektronisesti on haastavaa vielä nykytekniikalle.

weatherc

Se mitä mua on eniten ihmetyttänyt koko sääasema-harrastuksen ajan on se että miksi varsinkin halpiksissa ei olla otettu huomioon pakkaset kunnolla. Eikä, totta puhuen, se -40 raja Daviksessakaan ole kovinkaan hääppöinen loppujen lopuksi.
Onhan tois puol isoa lätäkköä liki koko Kanada + Alaska huomattavasti kylmempiä mitä Atlantin (normaalisti) lämmittämä Pohjois-Eurooppa.

Milloin kyykkää lämpötila -20:ssa, milloin loppuu kosteusmittaus -10:ssä jne. Noilla rajoilla jää todella iso asikaskunta saavuttamatta, ja itse asiassa nuo extreeme alueet ovat juuri ne mielenkiintoiset.

Mitä on tullut kaivettua infoa noista itse sensoreista ei ne kovinkaan kalliita ole edes Daviksessa eli ei se hinnasta voi olla kiinni saada sensorit menemään edes -60:iin. Tai tekis edes "arctic"-version lämpökosteudesta jonka voi valita ostettaessa jos haluaa. Näin sitä (hitusen) kalliimpaa sensoria ei tarvis jaella saharan aavikolle mutta jääkarhu-asemat saisi toimivat anturit.

kokki

No tästä tuli kyllä mieleen tuo kun mulla on yks anturi pakastimessa.. niin se pääs tuonne reiluun 28,9 miinukseen.. ja sitten mun dekoodaus meni vähä ketareilleen niin siitä tuli plusasteita.. mutta siis tuo oli UPM WT450H -anturilla.. tämä anturi tais olla sitten se jossa ei muutenkaan ole kosteusanturia mukana niin kosteusmittauksesta en tiiä. Mutta ny on fiksattu kaavat asteiden muutokselle niin pitäs toimia jos pääsee liian kova kylmä yllättämään!

Jasu

Niin, osaisiko joku vastata tähän?

Lainaus käyttäjältä: Jasu - keskiviikko, 05.12.2012, 00:45
Tuollainen laitos sitten olisi mahdollisesti tulossa paketista, mikäli vanhempien eleitä nyt osaan oikein lukea. Mitenkäs toi sadekippo, kestääkö sen olla talvella ulkona, jäätyykö umpeen vai miten? Lueskelin tuossa aihetta, jossa keskusteltiin ämpärin lämmittämisestä.. mitä saa lopputulokseksi, jos ei kyseistä viritelmää tee, vai onko niissä ämpäreissä yleensä vastaavat systeemit?
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827

systeemi

Lainaus käyttäjältä: Jasu - tiistai, 11.12.2012, 09:59
Niin, osaisiko joku vastata tähän?

Lainaus käyttäjältä: Jasu - keskiviikko, 05.12.2012, 00:45
Tuollainen laitos sitten olisi mahdollisesti tulossa paketista, mikäli vanhempien eleitä nyt osaan oikein lukea. Mitenkäs toi sadekippo, kestääkö sen olla talvella ulkona, jäätyykö umpeen vai miten? Lueskelin tuossa aihetta, jossa keskusteltiin ämpärin lämmittämisestä.. mitä saa lopputulokseksi, jos ei kyseistä viritelmää tee, vai onko niissä ämpäreissä yleensä vastaavat systeemit?

Niin ei se sadekippo talvella toimi ilman lämmitystä. Umpijäässä se on. Ja ei niissä vakiona mitään lämmittimiä ole. Joihinkin saa lisävarusteena. Lopputuloksena on se, että sadelukemat ei päivity talven aikana.
Sääasema Nauska, Kemi

www.kemiweather.fi

Jasu

Lainaus käyttäjältä: systeemi - tiistai, 11.12.2012, 10:24
Lainaus käyttäjältä: Jasu - tiistai, 11.12.2012, 09:59
Niin, osaisiko joku vastata tähän?

Lainaus käyttäjältä: Jasu - keskiviikko, 05.12.2012, 00:45
Tuollainen laitos sitten olisi mahdollisesti tulossa paketista, mikäli vanhempien eleitä nyt osaan oikein lukea. Mitenkäs toi sadekippo, kestääkö sen olla talvella ulkona, jäätyykö umpeen vai miten? Lueskelin tuossa aihetta, jossa keskusteltiin ämpärin lämmittämisestä.. mitä saa lopputulokseksi, jos ei kyseistä viritelmää tee, vai onko niissä ämpäreissä yleensä vastaavat systeemit?
Niin ei se sadekippo talvella toimi ilman lämmitystä. Umpijäässä se on. Ja ei niissä vakiona mitään lämmittimiä ole. Joihinkin saa lisävarusteena. Lopputuloksena on se, että sadelukemat ei päivity talven aikana.
Otetaanko lumisade milleinä vastaan tuonne takaraivoon vai onko siinä joku idea joten milleistä saa senteiksi (siis lumisadetta) Eikö se kiinteän ja nestemäisen veden tiheys kuitenkin ole eri?  :D
Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827

weatherc

LainaaOtetaanko lumisade milleinä vastaan tuonne takaraivoon vai onko siinä joku idea joten milleistä saa senteiksi (siis lumisadetta) Eikö se kiinteän ja nestemäisen veden tiheys kuitenkin ole eri?

Peruslukema on 1 mm sadetta = 1 cm lunta. Vaihtelee tietty pikkasen riippuen onko lumi kuinka märkää.

Jasu

Tämmöstä löytyi siis paketista! Huomenna asentamaan!  ;D

Kulmarauta / 56AI704 / OH8EFI
-: Lokaattoriruutu KP24RV79FH :-

- Baofeng UV-5R
- Intek M-760 PLUS
- Intek H-520 PLUS
- Yaesu VR-120D


Sääasema: Ventus W827