Sademittarin tarkkuus...

Aloittaja Nokia67, keskiviikko, 19.09.2012, 17:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nokia67

Pari viikkoa kotopihassa on ollut Oregon vmr 200, ja ohjelmana cumulus. Pikku hiljaa alkaa homma toimimaan, mitä nyt pari kertaa
asema resetoitu.... !! Mutta kysymykseen : pihassa on ollut "marketmallinen vihreä" sademittari muutaman vuoden, ja siihen verrattuna
oregonin sademittari näyttää kovasti erilailla. Mm. viimeisen vrk:n aikana "marketmittariin" tullut 11 mm, ja oregoniin 7,2 mm.
Onkohan muilla minkälaisia kokemuksia sääasemamittareiden ja marketmittarin eroista? Kuinkahan luotettavia marketmittarit ovat?
Vai onkohan oregonin mittarissa häikkää??

SääSami

Kyllä ne tuppaa olemaan nuo sääasemien sademittarit vähän epätarkkoja johtuen mm tuulen vaikutuksesta ja roiskeista kun tippa osuu kovalle sademittarin pinnalle.
Mutta laitappa sitä cumuluksen sademittarin kalibrointikerrointa isommalle sieltä valikosta niin että saat tuon luvun sinnepäin. 1,5 lienee lähellä.
Isompi keruusuppilokin tarkentaa tuloksia tosin silloinkin tarvitaan tuota kalibrointia.

Snowi

Itseasiassa sain yhden palautteen mukana varoituksen noista markettisadekeräimistä. Niissä kuulemma saattaa olla ne mittaviivat aivan päin honkia, ainakin jos haetaan todella tarkkoja lukemia. Eli niihinkään ei kannata luottaa täysin sokeasti, vaan kannattaa vaikka itse vielä mitata siellä markettimitarissa ollut vesi, ottaen tietenkin huomioon keräimen koko.

Melkeinpä voisi tehdä sellaisen testin, jossa olisi samalla alueella monta erilaista tuollaista markettimittaria :)

KARINTN

Mulla on ollut myös käytössä jonkin aikaa WMR 200 ja sen sademittari näyttää todella noin 30-40 % vähemmän kuin vihreä market malli. Olen itsekin ihmetellyt asiaa. Mittasin käsimittarin suuaukon koon ja laskin kuinka monta millilitraa pitäisi tulla 10 mm sateella ja se kyllä pitää paikkansa. Testasin samalla menetelmällä Oregonin mittarin kiikun tarkkuuden niin että suojakansi oli pois ja sekin näytti oikein. Täytyy vielä tutkia asiaa tarkemmin, mutta näyttäisi siltä että keräin ei tiputa vettä täsmällisesti oikeaan kohtaan vaan osa menee kiikun ohi.

KARINTN

Tämä on aika mystinen juttu. Oregonin sademittarin keräilyastian halkaisija on 10 cm ja minun laskujen mukaan yhteen milliin tarvitaan n. 8 ml vettä. Korjatkaa jos olen väärässä. Kävin äsken ruiskuttamassa keräilyastiaan sen 8 ml vettä ja kiikku laukesi, toinen kiikun puoli antaa 1,1 mm:n lukeman ja se tarvitsee vajaan 9 ml sekin laukesi sillä. Eli toimii oikein. Haittaisiko suojaverkko mittausta esim. kovalla sateella osa vedestä roiskuisi ulos? Pitää vielä kokeilla ilman verkkoa, tosin sekin on hankalaa koska koivun siemeniä riittää ja ne taas voivan haitata kiikun toimintaa, mutta kokeilla kannattaa.

weatherc

Ihan samoja havaintoja täälläkin on ollut, ja mulla Davis jonka ämpärin halkasija on jotain tuplasti isompi kuin Oregonin.
Kesän kovimmilla sateilla jäi Daviksen tulos enemmän kuin kyseenalaiseksi. Eroa lähellä olleeseen markettimittariin oli huomattava. Tosin noihin markettim-mittareihin en nyt meni luottamaan kun seinään eikä niissä skaalakaan ole kovinkaan hieno mutta isommilla määrillä näkee sentään aika hyvin.

Nuo laitosten sademittarithan taitaa olla "siukalesuppilon" pohjalla jos niin voisi sanoa jossa suikaleet toiminee tuulen suojana. Luulisin että tuossa on se juju ja jos joku keksii helpon DIY-version siitä niin kehiin vaan :)